JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm
„Ojczyzna moja nie stÄ…d stawa czoÅ‚em;
Ja ciałem zza Eufratu,
A duchem sponad Chaosu siÄ™ wziÄ…Å‚em:
Czynsz pÅ‚acÄ™ Å›wiatu”.
PodążajÄ…c za uczonymi zajmujÄ…cymi siÄ™ badaniem najstarszych cywilizacji, kolebkÄ… materialnego życia byÅ‚y dorzecza Tygrysu i Eufratu, dwóch najwiÄ™kszych rzek Mezopotamii. Podmiot przyznaje, że „ciaÅ‚em” pochodzi „zza Eufratu”, lecz „duchem sponad Chaosu”, czyli od Boga. Jest to nawiÄ…zanie do biblijnej ksiÄ™gi Genezis, opisujÄ…cej stworzenie Å›wiata z Chaosu, ponad którym byÅ‚ tylko Bóg.
Analizowana strofa przynosi także informacje na temat kolejnej części ciaÅ‚a ojczyzny. Podczas, gdy pierwsza traktowaÅ‚a o jej stopach, ta jest uzupeÅ‚nieniem danych na temat czoÅ‚a. Z jednej strony siÄ™ga ono samego Stwórcy, zaÅ› z drugiej ziemskiego poczÄ…tku zza dorzecza Eufratu. IdÄ…c za tym spostrzeżeniem, czas spÄ™dzony przez czÅ‚owieka na Ziemi jest tylko etapem przejÅ›ciowym, swoistÄ… „dzierżawÄ…”, za którÄ… czynsz „pÅ‚aci siÄ™” Å›wiatu. Podmiot zdaje sobie sprawÄ™ z Å‚aski, jakÄ… obdarzyÅ‚ go Bóg, stwarzajÄ…c Å›wiat, dajÄ…c mu życie oraz szansÄ™ na zbawienie. Czuje siÄ™ jego dÅ‚użnikiem.
W czwartej zwrotce podmiot liryczny ponownie zwraca uwagę na wspólną genezę wszystkich ludzi oraz kwestionuje swoją zależność od innych:
„Naród miÄ™ żaden nie zbawiÅ‚ ni stworzyÅ‚;
Wieczność pamiętam przed wiekiem;
Klucz Dawidowy usta mi otworzył,
Rzym nazwaÅ‚ czÅ‚ekiem”.
Adresatem tekstu wydajÄ… siÄ™ być ludzie, którzy chcÄ… decydować o losie autora, o tym, w co powinien wierzyć i jak siÄ™ zachowywać. A przecież nie zawdziÄ™cza narodowi ani stworzenia, ani zbawienia, co kolejno uczynili Bóg oraz Chrystus. TajemnicÄ™ pochodzenia odsÅ‚oniÅ‚ przed dumnym i Å›wiadomym autorem „klucz Dawidowy”. Obok tego symbolu prawdy w zacytowanej strofie pojawia siÄ™ także inny – stolica najpotężniejszego starożytnego imperium oraz kolebka chrzeÅ›cijaÅ„stwa.
Kolejna, piąta, zwrotka jest wyrazem szacunku dla pozostającej w niewoli ojczyzny podmiotu, podkreśleniem znaczenia przeszłości, dziejów, historii:
„Ojczyzny mojej stopy okrwawione
Włosami otrzeć na piasku
Padam: lecz znam jej i twarz, i koronÄ™
SÅ‚oÅ„ca sÅ‚oÅ„c blasku”.
Bohaterka tej części ma „stopy okrwawione”. Norwid siÄ™gnÄ…Å‚ po czÄ™sto eksploatowany w literaturze motyw ukrzyżowania, obecny miÄ™dzy innymi w takich dzieÅ‚ach, jak: „Pejzaż z trzema krzyżami” Jacka Kaczmarskiego, „Moja pieśń wieczorna” czy „Judasz” Jana Kasprowicza, „Próżnia” oraz „Ukrzyżowanie” StanisÅ‚awa Korab-Brzozowskiego, „Już Å›wit”, „MiÅ‚oÅ›ci i melancholii Å›wiÄ…tynia”, „Santa Hermandad” Tadeusza MiciÅ„skiego. Ojczyzna zostaÅ‚a przedstawiona jako zdjÄ™ty z krzyża i zÅ‚ożony do grobu Chrystus, któremu stopy wÅ‚osami ociera Maria Magdalena.
Obok obrazu wyczerpanego Chrystusa, wzmianka tak jest dyskretnym nawiÄ…zaniem do powstaÅ„czych walk prowadzonym przeciwko zaborcom w okresie romantyzmu. Norwid podkreÅ›la, że to nie stopy czy czoÅ‚o sÄ… najważniejszÄ… częściÄ… „ciaÅ‚a” ojczyzny, lecz jest niÄ… jej twarz i umieszczona na gÅ‚owie korona. To one sÄ… „SÅ‚oÅ„cem sÅ‚oÅ„c”, czyli podstawowÄ… częściÄ… wszechÅ›wiata.Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Autor: Karolina Marlêga„Ojczyzna moja nie stÄ…d stawa czoÅ‚em;
Ja ciałem zza Eufratu,
A duchem sponad Chaosu siÄ™ wziÄ…Å‚em:
Czynsz pÅ‚acÄ™ Å›wiatu”.
PodążajÄ…c za uczonymi zajmujÄ…cymi siÄ™ badaniem najstarszych cywilizacji, kolebkÄ… materialnego życia byÅ‚y dorzecza Tygrysu i Eufratu, dwóch najwiÄ™kszych rzek Mezopotamii. Podmiot przyznaje, że „ciaÅ‚em” pochodzi „zza Eufratu”, lecz „duchem sponad Chaosu”, czyli od Boga. Jest to nawiÄ…zanie do biblijnej ksiÄ™gi Genezis, opisujÄ…cej stworzenie Å›wiata z Chaosu, ponad którym byÅ‚ tylko Bóg.
Analizowana strofa przynosi także informacje na temat kolejnej części ciaÅ‚a ojczyzny. Podczas, gdy pierwsza traktowaÅ‚a o jej stopach, ta jest uzupeÅ‚nieniem danych na temat czoÅ‚a. Z jednej strony siÄ™ga ono samego Stwórcy, zaÅ› z drugiej ziemskiego poczÄ…tku zza dorzecza Eufratu. IdÄ…c za tym spostrzeżeniem, czas spÄ™dzony przez czÅ‚owieka na Ziemi jest tylko etapem przejÅ›ciowym, swoistÄ… „dzierżawÄ…”, za którÄ… czynsz „pÅ‚aci siÄ™” Å›wiatu. Podmiot zdaje sobie sprawÄ™ z Å‚aski, jakÄ… obdarzyÅ‚ go Bóg, stwarzajÄ…c Å›wiat, dajÄ…c mu życie oraz szansÄ™ na zbawienie. Czuje siÄ™ jego dÅ‚użnikiem.
W czwartej zwrotce podmiot liryczny ponownie zwraca uwagę na wspólną genezę wszystkich ludzi oraz kwestionuje swoją zależność od innych:
„Naród miÄ™ żaden nie zbawiÅ‚ ni stworzyÅ‚;
Wieczność pamiętam przed wiekiem;
Klucz Dawidowy usta mi otworzył,
Rzym nazwaÅ‚ czÅ‚ekiem”.
Adresatem tekstu wydajÄ… siÄ™ być ludzie, którzy chcÄ… decydować o losie autora, o tym, w co powinien wierzyć i jak siÄ™ zachowywać. A przecież nie zawdziÄ™cza narodowi ani stworzenia, ani zbawienia, co kolejno uczynili Bóg oraz Chrystus. TajemnicÄ™ pochodzenia odsÅ‚oniÅ‚ przed dumnym i Å›wiadomym autorem „klucz Dawidowy”. Obok tego symbolu prawdy w zacytowanej strofie pojawia siÄ™ także inny – stolica najpotężniejszego starożytnego imperium oraz kolebka chrzeÅ›cijaÅ„stwa.
Kolejna, piąta, zwrotka jest wyrazem szacunku dla pozostającej w niewoli ojczyzny podmiotu, podkreśleniem znaczenia przeszłości, dziejów, historii:
„Ojczyzny mojej stopy okrwawione
Włosami otrzeć na piasku
Padam: lecz znam jej i twarz, i koronÄ™
SÅ‚oÅ„ca sÅ‚oÅ„c blasku”.
Bohaterka tej części ma „stopy okrwawione”. Norwid siÄ™gnÄ…Å‚ po czÄ™sto eksploatowany w literaturze motyw ukrzyżowania, obecny miÄ™dzy innymi w takich dzieÅ‚ach, jak: „Pejzaż z trzema krzyżami” Jacka Kaczmarskiego, „Moja pieśń wieczorna” czy „Judasz” Jana Kasprowicza, „Próżnia” oraz „Ukrzyżowanie” StanisÅ‚awa Korab-Brzozowskiego, „Już Å›wit”, „MiÅ‚oÅ›ci i melancholii Å›wiÄ…tynia”, „Santa Hermandad” Tadeusza MiciÅ„skiego. Ojczyzna zostaÅ‚a przedstawiona jako zdjÄ™ty z krzyża i zÅ‚ożony do grobu Chrystus, któremu stopy wÅ‚osami ociera Maria Magdalena.
W przedostatniej zwrotce podmiot wyraża swoje przywiÄ…zanie do symbolizowanej przez „rzemieÅ„ gminny” ludowoÅ›ci:
„Dziadowie moi nie znali też innéj;
Ja nóg jej ręką tykałem;
Sandału rzemień nieraz na nich gminny
UcaÅ‚owaÅ‚em”.
CaÅ‚ujÄ…c część obuwia ojczyzny autor wyznania ponownie nawiÄ…zuje do „Biblii” i do motywu cierpiÄ…cego Chrystusa, którego stopy z podobnÄ… czciÄ… caÅ‚owano podczas Drogi Krzyżowej.
Zacytowany fragment jest również poetyckim uzasadnieniem tezy o traktowaniu ojczyzny jako łącznika między tym, co wspólne wszystkim ludziom i tym, co narodowe.
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies