Moja ojczyzna - interpretacja i analiza - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Moja ojczyzna - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

„Ojczyzna moja nie stÄ…d stawa czoÅ‚em;
Ja ciałem zza Eufratu,
A duchem sponad Chaosu siÄ™ wziÄ…Å‚em:
Czynsz pÅ‚acÄ™ Å›wiatu”.
PodążajÄ…c za uczonymi zajmujÄ…cymi siÄ™ badaniem najstarszych cywilizacji, kolebkÄ… materialnego życia byÅ‚y dorzecza Tygrysu i Eufratu, dwóch najwiÄ™kszych rzek Mezopotamii. Podmiot przyznaje, że „ciaÅ‚em” pochodzi „zza Eufratu”, lecz „duchem sponad Chaosu”, czyli od Boga. Jest to nawiÄ…zanie do biblijnej ksiÄ™gi Genezis, opisujÄ…cej stworzenie Å›wiata z Chaosu, ponad którym byÅ‚ tylko Bóg.

Analizowana strofa przynosi także informacje na temat kolejnej części ciaÅ‚a ojczyzny. Podczas, gdy pierwsza traktowaÅ‚a o jej stopach, ta jest uzupeÅ‚nieniem danych na temat czoÅ‚a. Z jednej strony siÄ™ga ono samego Stwórcy, zaÅ› z drugiej ziemskiego poczÄ…tku zza dorzecza Eufratu. IdÄ…c za tym spostrzeżeniem, czas spÄ™dzony przez czÅ‚owieka na Ziemi jest tylko etapem przejÅ›ciowym, swoistÄ… „dzierżawÄ…”, za którÄ… czynsz „pÅ‚aci siÄ™” Å›wiatu. Podmiot zdaje sobie sprawÄ™ z Å‚aski, jakÄ… obdarzyÅ‚ go Bóg, stwarzajÄ…c Å›wiat, dajÄ…c mu życie oraz szansÄ™ na zbawienie. Czuje siÄ™ jego dÅ‚użnikiem.

W czwartej zwrotce podmiot liryczny ponownie zwraca uwagę na wspólną genezę wszystkich ludzi oraz kwestionuje swoją zależność od innych:
„Naród miÄ™ żaden nie zbawiÅ‚ ni stworzyÅ‚;
Wieczność pamiętam przed wiekiem;
Klucz Dawidowy usta mi otworzył,
Rzym nazwaÅ‚ czÅ‚ekiem”.
Adresatem tekstu wydajÄ… siÄ™ być ludzie, którzy chcÄ… decydować o losie autora, o tym, w co powinien wierzyć i jak siÄ™ zachowywać. A przecież nie zawdziÄ™cza narodowi ani stworzenia, ani zbawienia, co kolejno uczynili Bóg oraz Chrystus. TajemnicÄ™ pochodzenia odsÅ‚oniÅ‚ przed dumnym i Å›wiadomym autorem „klucz Dawidowy”. Obok tego symbolu prawdy w zacytowanej strofie pojawia siÄ™ także inny – stolica najpotężniejszego starożytnego imperium oraz kolebka chrzeÅ›cijaÅ„stwa.

Kolejna, piąta, zwrotka jest wyrazem szacunku dla pozostającej w niewoli ojczyzny podmiotu, podkreśleniem znaczenia przeszłości, dziejów, historii:
„Ojczyzny mojej stopy okrwawione
Włosami otrzeć na piasku
Padam: lecz znam jej i twarz, i koronÄ™
SÅ‚oÅ„ca sÅ‚oÅ„c blasku”.
Bohaterka tej części ma „stopy okrwawione”. Norwid siÄ™gnÄ…Å‚ po czÄ™sto eksploatowany w literaturze motyw ukrzyżowania, obecny miÄ™dzy innymi w takich dzieÅ‚ach, jak: „Pejzaż z trzema krzyżami” Jacka Kaczmarskiego, „Moja pieśń wieczorna” czy „Judasz” Jana Kasprowicza, „Próżnia” oraz „Ukrzyżowanie” StanisÅ‚awa Korab-Brzozowskiego, „Już Å›wit”, „MiÅ‚oÅ›ci i melancholii Å›wiÄ…tynia”, „Santa Hermandad” Tadeusza MiciÅ„skiego. Ojczyzna zostaÅ‚a przedstawiona jako zdjÄ™ty z krzyża i zÅ‚ożony do grobu Chrystus, któremu stopy wÅ‚osami ociera Maria Magdalena.
Obok obrazu wyczerpanego Chrystusa, wzmianka tak jest dyskretnym nawiÄ…zaniem do powstaÅ„czych walk prowadzonym przeciwko zaborcom w okresie romantyzmu. Norwid podkreÅ›la, że to nie stopy czy czoÅ‚o sÄ… najważniejszÄ… częściÄ… „ciaÅ‚a” ojczyzny, lecz jest niÄ… jej twarz i umieszczona na gÅ‚owie korona. To one sÄ… „SÅ‚oÅ„cem sÅ‚oÅ„c”, czyli podstawowÄ… częściÄ… wszechÅ›wiata.

W przedostatniej zwrotce podmiot wyraża swoje przywiÄ…zanie do symbolizowanej przez „rzemieÅ„ gminny” ludowoÅ›ci:
„Dziadowie moi nie znali też innéj;
Ja nóg jej ręką tykałem;
Sandału rzemień nieraz na nich gminny
UcaÅ‚owaÅ‚em”.
CaÅ‚ujÄ…c część obuwia ojczyzny autor wyznania ponownie nawiÄ…zuje do „Biblii” i do motywu cierpiÄ…cego Chrystusa, którego stopy z podobnÄ… czciÄ… caÅ‚owano podczas Drogi Krzyżowej.

Zacytowany fragment jest również poetyckim uzasadnieniem tezy o traktowaniu ojczyzny jako łącznika między tym, co wspólne wszystkim ludziom i tym, co narodowe.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka

Norwid Cyprian Kamil
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies