Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza - strona 4
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Druga część liryku liczy siedem wersów pisanych jedenastozgÅ‚oskowcem. Jest ona nawiÄ…zaniem do dominujÄ…cej w romantyzmie formy literackiej – rozmowy ze zmarÅ‚Ä… osobÄ…. Motyw ten wystÄ™puje miÄ™dzy innymi w „Balladynie” Juliusza SÅ‚owackiego, „RomantycznoÅ›ci” Adama Mickiewicza czy w „Nie-boskiej komedii” Zygmunta KrasiÅ„skiego.

PeÅ‚niÄ…c rolÄ™ elokwentnego filozofa i dokÅ‚adnego obserwatora pewnych zjawisk na przestrzeni dziejów, podmiot liryczny dalej formuÅ‚uje szereg pytaÅ„ retorycznych, zapoczÄ…tkowanych w pierwszej części. Ich adresatem jest prawdopodobnie zmarÅ‚y autor „Pana Tadeusza”, choć istniejÄ… także teorie, iż Norwid kieruje je do wszystkich wymienionych wczeÅ›niej postaci, a również po trosze do czytelnika. Ogólnie można przyjąć, iż zwraca siÄ™ do potencjalnego artysty nie wymienionego z nazwiska:
„WiÄ™c mniejsza o to, w jakiej spoczniesz urnie,
Gdzie? kiedy? w jakim sensie i obliczu?
Bo grób twój jeszcze odemkną powtórnie,
Inaczej będą głosić twe zasługi
I łez wylanych dziś będą się wstydzić,
A lać ci będą łzy potęgi drugiej
Ci, co czÅ‚owiekiem nie mogli ciÄ™ widziéć...”.
Autor zmienia strukturÄ™ pytaÅ„. Zamiast rozbudowanych, siÄ™gnÄ…Å‚ po krótkie, przyspieszajÄ…ce rytm dzieÅ‚a formuÅ‚y „gdzie? kiedy? w jakim sensie i obliczu?”, inaczej także niż w pierwszej części – siÄ™ga po wiersz nieregularny, pozbawiony rymów i posiadajÄ…cy różnÄ… ilość wersów.

Podmiot stara siÄ™ uÅ›wiadomić adresatowi swych słów, iż nie jest ważne, w jakim miejscu zostanie pochowane jego ciaÅ‚o po Å›mierci, czy zostanie poddane kremacji, czy może zÅ‚ożone do trumny. Niestety, jego grób i tak zostanie ponownie otwarty przez potomnych – informacjÄ™ tÄ… można traktować zarówno dosÅ‚ownie, jak i w sensie przenoÅ›nym. PatrzÄ…c na biografie wymienionych w części pierwszej postaci, czÄ™sto w historii zdarzaÅ‚y siÄ™ ekshumacje czy ponowne pogrzeby ważnych osobistoÅ›ci. Jak wynika z licznych przykÅ‚adów, staÅ‚y za tym rozmaite przesÅ‚anki. Grób Mickiewicza być może także zostanie rozkopany, prawdopodobne jest też to, iż ludzie wystawiÄ… mu kilka nagrobków w różnych częściach Å›wiata.
Åšmierć i upÅ‚yw czasu zmienia wszystko. Ludzie zacznÄ… inaczej odbierać twórczość zmarÅ‚ego, dostrzegÄ… w niej walory i wartoÅ›ci, o których wczeÅ›niej nie mieli pojÄ™cia („Inaczej bÄ™dÄ… gÅ‚osić twe zasÅ‚ugi”). Choć w chwili Å›mierci nie widzieli w grzebanym geniuszu, z upÅ‚ywem lat dostrzegÄ… w nim „czÅ‚owieka”. Prawo historii jest smutne, nie oszczÄ™dza nikogo. ZasÅ‚ugi wybitnych jednostek nie zostajÄ… docenione za ich życia. Gdy w koÅ„cu wychodzÄ… na jaw, jest niestety za późno. Po ich Å›mierci ludzie roniÄ… „Å‚zy potÄ™gi drugiej”.

Szczegółowa analiza faktów z przeszÅ‚oÅ›ci pozwala podmiotowi sformuÅ‚owanie w trzeciej części wiersza (liczy sześć wersów: pięć jedenastozgÅ‚oskowych i ostatni – piÄ™ciozgÅ‚oskowy) uniwersalnego prawa, które umożliwia snucie prognoz na przyszÅ‚ość. ZamykajÄ…ca dzieÅ‚o zwrotka może być interpretowana jako mini traktat historiozoficzny, jako uogólniona refleksja:
„Każdego z takich, jak ty, Å›wiat nie może
Od razu przyjąć na spokojne łoże,
I nie przyjmował nigdy, jak wiek wiekiem,
Bo glina w glinÄ™ wtapia siÄ™ bez przerwy,
Gdy sprzeczne ciała zbija się aż ćwiekiem
Później... lub pierwéj…”.
Norwid wÅ‚Ä…cza siebie jako czÅ‚owieka żyjÄ…cego w czasach Mickiewicza, dziÄ™ki czemu jego przemyÅ›lenia i wnioski zyskujÄ… na autentycznoÅ›ci. PrzesÅ‚anie wynikajÄ…ce z ostatniej części jest smutne, lecz jak widać na wczeÅ›niejszych przykÅ‚adach z historii Å›wiata – niestety prawdziwe. Zdaniem podmiotu wybitne, niespotykane, wyróżniajÄ…ce siÄ™ na tle spoÅ‚eczeÅ„stwa jednostki nie przystajÄ… do zbiorowoÅ›ci. Ogół nigdy nie dostrzeże peÅ‚ni znaczenia ich wzniosÅ‚ych idei, brak zrozumienia zakoÅ„czy siÄ™ odrzuceniem.

strona:    1    2    3    4    5  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies