JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską

Autor: Karolina Marlêga

„RozumiejÄ…c jasno, że sporadyczna i izolowana reforma sztuki w oderwaniu jej od samego życia, którego, tÄ™tnem i funkcjÄ… organicznÄ… jest sztuka każda, musi siÄ™ okazać z gruntu czczÄ…, bezowocnÄ… i jaÅ‚owÄ…, nie majÄ…c jednoczeÅ›nie czasu na żadne kroki przedwstÄ™pne i przygotowawcze w tym kierunku - życie i sztuka polska grożą zaduszeniem, a jedynym możliwym i skutecznym w takim wypadku Å›rodkiem jest niezwÅ‚oczna tracheotomia - my, futuryÅ›ci polscy, przystÄ™pujemy z dniem dzisiejszym do wielkiej radykalnej przebudowy i reorganizacji życia polskiego i wzywamy wszystkich obywateli wolnej Rzeczypospolitej Polskiej do zorganizowanego współdziaÅ‚ania i pomocy” – fragment „MaÅ„ifestu w sprawie natyhmiastowej futuryzacji żyća”.


„JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW maÅ„ifesty futuryzmu polskiego wydaÅ„e nadzwyczajne na caÅ‚Ä… Å»eczpospolitÄ… PolskÄ…” - dzieÅ‚o poetów skupionych wokół pisma „Katarynka”, Brunona JasieÅ„skiego, Tytusa Czyżewskiego, StanisÅ‚awa MÅ‚odożeÅ„ca i Anatola Sterna, zostaÅ‚o opublikowane w Krakowie w czerwcu 1921 roku. Od momentu premiery zbiór kontrowersyjnych, peÅ‚nych prowokacyjnych tez i odniesieÅ„ artykułów zostaÅ‚ nazywany pierwszym manifestem polskich futurystów.

W jego skÅ‚ad weszÅ‚y „maÅ„ifesty”:
- „MaÅ„ifest w sprawie natyhmiastowej futuryzacji żyća”,
- „MaÅ„ifest w sprawie ortografji fonetycznej”,
- „MaÅ„ifest w sprawie poezji futurystycznej”,
- „MaÅ„ifest w sprawie krytyki artystycznej”.

Interpretacja i analiza

Zbiór programowych tekstów polskich futurystów zawiera kluczowe wyznaczniki stylu realizowanej przez nich sztuki. Wszystkie są napisane we właściwym dla Jasieńskiego i jego kompanów języku: opartym na zasadach fonetycznych i skojarzeniach.

Za najważniejsze przesłanki propagowanej w nich filozofii i poetyki można uznać:
  • zerwanie z niepotrafiÄ…cÄ… sprostać współczesnym problemom tradycjÄ… (zamiana czoÅ‚owych XIX i XX-wiecznych nurtów - kubizmu, ekspresjonizmu, prymitywizmu, dadaizmu i innych „izmów” - na „onanizm”), dekadenckimi i romantycznymi wartoÅ›ciami oraz logikÄ…, okreÅ›lonÄ… mianem „wynalazku burżuazji”;

  • wprowadzenie nowego stylu, nazwanego „futuryzmem”, przeznaczonego dla obywateli nowej, wolnej, Polski;

  • zaznaczenie Å‚Ä…cznoÅ›ci polskich twórców z rosyjskimi, traktowanymi jak nauczyciele i mentorzy;

  • poszukiwanie nowych wyzwaÅ„, tendencji, tematów, motywów, Å›rodków wyrazu celem nowych artystów w myÅ›l zadania: „Każdy artysta obowiÄ…zany jest stworzyć zupeÅ‚nie nowÄ…, niebywaÅ‚Ä… dotÄ…d sztukÄ™, którÄ… ma prawo nazwać swoim imieniem”, w tym celu musi wyjść poza schemat w myÅ›l hasÅ‚a: „ArtyÅ›ci na ulicÄ™!”, z kin i teatrów na miejski rynek, do tramwajów, samochodów, parków;

  • okreÅ›lenie nowych wyznaczników dzieÅ‚a sztuki i podkreÅ›lenie roli czystego sÅ‚owa w poezji;

  • konieczność tworzenia plakatów, majÄ…cych zastÄ…pić relikty przeszÅ‚oÅ›ci, czyli książki;

  • zamiast mówienia o nieistotnych, metafizycznych kwestiach, poezja ma traktować o rzeczach zwykÅ‚ych i zaprzÄ…tajÄ…cych czÅ‚owiekowi gÅ‚owÄ™ podczas codziennych czynnoÅ›ci: „Trzeba otworzyć na oÅ›cież wszystkie drzwi i okna, niech wywieje ten swÄ…d piwnic i koÅ›cielnego kadzidÅ‚a którym od dziecka uczyli was oddychać. Zaopatrzeni w gigantyczne respiratory, idziemy wam na spotkanie”;

  • zanegowanie wartoÅ›ci krytyki artystycznej, realizowanej na poczÄ…tku lat dwudziestych XX wieku, na rzecz oddania tego prawa i przywileju autorom dzieÅ‚: „Jako najbliżej rzeczy stojÄ…cy i najbardziej, bÄ…dź co bÄ…dź kompetentni - mogÄ… powiedzieć na ten temat parÄ™ ciekawych słów, co w porównaniu z bezpÅ‚ciowÄ… miamlaninÄ… tzw. "krytyków zawodowych" bÄ™dzie już skarbem nie do obliczenia. Publiczność bÄ™dzie miaÅ‚a recenzje, o które jej chodzi, i to z najpierwszego źródÅ‚a, zecerzy zaÅ› nie bÄ™dÄ… nadal zmuszani do skÅ‚adania dÅ‚ugich kolumn bzdur i niepotrzebnoÅ›ci, co w zwiÄ…zku z ich uÅ›wiadomieniem klasowym stanowczo nie powinno być dopuszczalne”.



  • Zobacz inne artykuÅ‚y:

    Czechowicz Józef
    Miejsce Czechowicza w literaturze
    Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
    Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
    Biografia Józefa Czechowicza
    Żal - analiza i interpretacja
    Sam - analiza i interpretacja
    modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

    Gałczyński Konstanty Ildefons
    Wit Stwosz - analiza i interpretacja
    Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
    Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
    Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
    Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
    Niobe - analiza i interpretacja
    Serwus, madonna - analiza i interpretacja
    Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

    Iwaszkiewicz Jarosław
    Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
    Erotyk - interpretacja i analiza
    Powrót - interpretacja i analiza

    Jasieński Bruno
    JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
    But w butonierce - analiza
    But w butonierce - interpretacja

    Leśmian Bolesław
    Pan Błyszczyński - interpretacja
    Pan Błyszczyński - geneza
    Szewczyk - analiza
    Szewczyk - interpretacja
    Dusiołek - analiza
    Dusiołek - interpretacja
    Dusiołek - geneza
    Dwoje ludzieńków - analiza
    Dwoje ludzieńków - interpretacja
    Dwoje ludzieńków - geneza
    Dziewczyna - analiza
    Dziewczyna - interpretacja
    Topielec - analiza
    Topielec - interpretacja
    Urszula Kochanowska - analiza
    Urszula Kochanowska - interpretacja
    Urszula Kochanowska - geneza
    W malinowym chruśniaku - analiza
    W malinowym chruśniaku - interpretacja
    W malinowym chruśniaku - geneza
    Pan Błyszczyński - analiza

    Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
    PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
    Miłość - analiza i interpretacja
    La précieuse - analiza i interpretacja
    La précieuse - geneza

    SÅ‚onimski Antoni
    Credo - analiza i interpretacja
    Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

    Staff Leopold
    Ars poetica - analiza
    Ars poetica - interpretacja
    Kartoflisko - analiza
    Kartoflisko - interpretacja
    Curriculum vitae - analiza
    Curriculum vitae - interpretacja
    Wysokie drzewa - analiza
    Wysokie drzewa - interpretacja
    Kowal - analiza
    Kowal – interpretacja
    Deszcz jesienny – analiza
    Deszcz jesienny – interpretacja
    Przedśpiew - analiza
    Przedśpiew - interpretacja

    Stanisław Przybyszewski

    Tuwim Julian
    Sitowie - analiza
    Sitowie - interpretacja
    Sitowie - geneza
    Prośba o piosenkę - analiza
    Prośba o piosenkę - interpretacja
    Prośba o piosenkę - geneza
    Do krytyków - analiza
    Do krytyków - interpretacja
    Do krytyków - geneza
    Mieszkańcy - analiza
    Mieszkańcy - interpretacja
    Mieszkańcy - geneza
    Wiosna. Dytyramb - analiza
    Wiosna. Dytyramb - interpretacja
    Wiosna. Dytyramb - geneza
    Rzecz czarnoleska - analiza
    Rzecz czarnoleska - interpretacja
    Sokrates tańczący - analiza
    Sokrates tańczący - interpretacja

    Wierzyński Kazimierz
    Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
    Motto - analiza i interpretacja
    Zielono mam w głowie - analiza
    Zielono mam w głowie - interpretacja
    Kufer - analiza
    Kufer - interpretacja
    Kufer - geneza

    Inne
    Poetyka „Å»agarów”
    Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
    Powstanie i rozwój „Å»agarów”
    Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
    Tematyka wierszy Przybosia
    Biografia Juliana Przybosia
    Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
    Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
    Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
    Program i poetyka awangardy krakowskiej
    Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
    Główne założenia futuryzmu
    Fazy rozwoju futuryzmu
    Główne cechy polskiego futuryzmu
    Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego



    Partner serwisu:

    kontakt | polityka cookies