JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
„RozumiejÄ…c jasno, że sporadyczna i izolowana reforma sztuki w oderwaniu jej od samego życia, którego, tÄ™tnem i funkcjÄ… organicznÄ… jest sztuka każda, musi siÄ™ okazać z gruntu czczÄ…, bezowocnÄ… i jaÅ‚owÄ…, nie majÄ…c jednoczeÅ›nie czasu na żadne kroki przedwstÄ™pne i przygotowawcze w tym kierunku - życie i sztuka polska grożą zaduszeniem, a jedynym możliwym i skutecznym w takim wypadku Å›rodkiem jest niezwÅ‚oczna tracheotomia - my, futuryÅ›ci polscy, przystÄ™pujemy z dniem dzisiejszym do wielkiej radykalnej przebudowy i reorganizacji życia polskiego i wzywamy wszystkich obywateli wolnej Rzeczypospolitej Polskiej do zorganizowanego współdziaÅ‚ania i pomocy” – fragment „MaÅ„ifestu w sprawie natyhmiastowej futuryzacji żyća”.
„JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW maÅ„ifesty futuryzmu polskiego wydaÅ„e nadzwyczajne na caÅ‚Ä… Å»eczpospolitÄ… PolskÄ…” - dzieÅ‚o poetów skupionych wokół pisma „Katarynka”, Brunona JasieÅ„skiego, Tytusa Czyżewskiego, StanisÅ‚awa MÅ‚odożeÅ„ca i Anatola Sterna, zostaÅ‚o opublikowane w Krakowie w czerwcu 1921 roku. Od momentu premiery zbiór kontrowersyjnych, peÅ‚nych prowokacyjnych tez i odniesieÅ„ artykułów zostaÅ‚ nazywany pierwszym manifestem polskich futurystów.
W jego skÅ‚ad weszÅ‚y „maÅ„ifesty”:
- „MaÅ„ifest w sprawie natyhmiastowej futuryzacji żyća”,
- „MaÅ„ifest w sprawie ortografji fonetycznej”,
- „MaÅ„ifest w sprawie poezji futurystycznej”,
- „MaÅ„ifest w sprawie krytyki artystycznej”.
Interpretacja i analiza
Zbiór programowych tekstów polskich futurystów zawiera kluczowe wyznaczniki stylu realizowanej przez nich sztuki. Wszystkie są napisane we właściwym dla Jasieńskiego i jego kompanów języku: opartym na zasadach fonetycznych i skojarzeniach.
Za najważniejsze przesłanki propagowanej w nich filozofii i poetyki można uznać:
zerwanie z niepotrafiÄ…cÄ… sprostać współczesnym problemom tradycjÄ… (zamiana czoÅ‚owych XIX i XX-wiecznych nurtów - kubizmu, ekspresjonizmu, prymitywizmu, dadaizmu i innych „izmów” - na „onanizm”), dekadenckimi i romantycznymi wartoÅ›ciami oraz logikÄ…, okreÅ›lonÄ… mianem „wynalazku burżuazji”;
wprowadzenie nowego stylu, nazwanego „futuryzmem”, przeznaczonego dla obywateli nowej, wolnej, Polski;
zaznaczenie łączności polskich twórców z rosyjskimi, traktowanymi jak nauczyciele i mentorzy;
poszukiwanie nowych wyzwaÅ„, tendencji, tematów, motywów, Å›rodków wyrazu celem nowych artystów w myÅ›l zadania: „Każdy artysta obowiÄ…zany jest stworzyć zupeÅ‚nie nowÄ…, niebywaÅ‚Ä… dotÄ…d sztukÄ™, którÄ… ma prawo nazwać swoim imieniem”, w tym celu musi wyjść poza schemat w myÅ›l hasÅ‚a: „ArtyÅ›ci na ulicÄ™!”, z kin i teatrów na miejski rynek, do tramwajów, samochodów, parków;
określenie nowych wyznaczników dzieła sztuki i podkreślenie roli czystego słowa w poezji;
konieczność tworzenia plakatów, mających zastąpić relikty przeszłości, czyli książki;
zamiast mówienia o nieistotnych, metafizycznych kwestiach, poezja ma traktować o rzeczach zwykÅ‚ych i zaprzÄ…tajÄ…cych czÅ‚owiekowi gÅ‚owÄ™ podczas codziennych czynnoÅ›ci: „Trzeba otworzyć na oÅ›cież wszystkie drzwi i okna, niech wywieje ten swÄ…d piwnic i koÅ›cielnego kadzidÅ‚a którym od dziecka uczyli was oddychać. Zaopatrzeni w gigantyczne respiratory, idziemy wam na spotkanie”;
zanegowanie wartoÅ›ci krytyki artystycznej, realizowanej na poczÄ…tku lat dwudziestych XX wieku, na rzecz oddania tego prawa i przywileju autorom dzieÅ‚: „Jako najbliżej rzeczy stojÄ…cy i najbardziej, bÄ…dź co bÄ…dź kompetentni - mogÄ… powiedzieć na ten temat parÄ™ ciekawych słów, co w porównaniu z bezpÅ‚ciowÄ… miamlaninÄ… tzw. "krytyków zawodowych" bÄ™dzie już skarbem nie do obliczenia. Publiczność bÄ™dzie miaÅ‚a recenzje, o które jej chodzi, i to z najpierwszego źródÅ‚a, zecerzy zaÅ› nie bÄ™dÄ… nadal zmuszani do skÅ‚adania dÅ‚ugich kolumn bzdur i niepotrzebnoÅ›ci, co w zwiÄ…zku z ich uÅ›wiadomieniem klasowym stanowczo nie powinno być dopuszczalne”.
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
Autor: Karolina Marlêga„RozumiejÄ…c jasno, że sporadyczna i izolowana reforma sztuki w oderwaniu jej od samego życia, którego, tÄ™tnem i funkcjÄ… organicznÄ… jest sztuka każda, musi siÄ™ okazać z gruntu czczÄ…, bezowocnÄ… i jaÅ‚owÄ…, nie majÄ…c jednoczeÅ›nie czasu na żadne kroki przedwstÄ™pne i przygotowawcze w tym kierunku - życie i sztuka polska grożą zaduszeniem, a jedynym możliwym i skutecznym w takim wypadku Å›rodkiem jest niezwÅ‚oczna tracheotomia - my, futuryÅ›ci polscy, przystÄ™pujemy z dniem dzisiejszym do wielkiej radykalnej przebudowy i reorganizacji życia polskiego i wzywamy wszystkich obywateli wolnej Rzeczypospolitej Polskiej do zorganizowanego współdziaÅ‚ania i pomocy” – fragment „MaÅ„ifestu w sprawie natyhmiastowej futuryzacji żyća”.
„JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW maÅ„ifesty futuryzmu polskiego wydaÅ„e nadzwyczajne na caÅ‚Ä… Å»eczpospolitÄ… PolskÄ…” - dzieÅ‚o poetów skupionych wokół pisma „Katarynka”, Brunona JasieÅ„skiego, Tytusa Czyżewskiego, StanisÅ‚awa MÅ‚odożeÅ„ca i Anatola Sterna, zostaÅ‚o opublikowane w Krakowie w czerwcu 1921 roku. Od momentu premiery zbiór kontrowersyjnych, peÅ‚nych prowokacyjnych tez i odniesieÅ„ artykułów zostaÅ‚ nazywany pierwszym manifestem polskich futurystów.
W jego skÅ‚ad weszÅ‚y „maÅ„ifesty”:
- „MaÅ„ifest w sprawie natyhmiastowej futuryzacji żyća”,
- „MaÅ„ifest w sprawie ortografji fonetycznej”,
- „MaÅ„ifest w sprawie poezji futurystycznej”,
- „MaÅ„ifest w sprawie krytyki artystycznej”.
Interpretacja i analiza
Zbiór programowych tekstów polskich futurystów zawiera kluczowe wyznaczniki stylu realizowanej przez nich sztuki. Wszystkie są napisane we właściwym dla Jasieńskiego i jego kompanów języku: opartym na zasadach fonetycznych i skojarzeniach.
Za najważniejsze przesłanki propagowanej w nich filozofii i poetyki można uznać:
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies