Przedśpiew - interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Przedśpiew - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Wiadomości wstępne

Swój wiersz „PrzedÅ›piew” Leopold Staff umieÅ›ciÅ‚ w zbiorze „Gałąź kwitnÄ…ca”. Podobnie jak „Ars poetica” czy „Curriculum vitae”, jest on pewnego rodzaju rozliczeniem ze swoim życiem i sztuk oraz zapowiedziÄ… miÄ™dzywojennej, przepeÅ‚nionej humanizmem, entuzjazmem dla sztuki i przyrody twórczoÅ›ci.

Jak trafnie zauważa badaczka twórczości Staffa, Irena Maciejewska:
„W zasadzie (…) interesowaÅ‚y poetÄ™ sprawy innego rzÄ™du: sprawy egzystencji czÅ‚owieka, jego miejsce w Å›wiecie, jego samookreÅ›lenie siÄ™ w naturze i kulturze, sÅ‚owem – jego ludzka samowiedza. Bohaterowie liryki Staffa nie okreÅ›lajÄ… bliżej celów swoich wysiÅ‚ków i walki. WalczÄ… ogólnie o „Å›wiat nowy”, o nowego czÅ‚owieka – Boga, o ludzkie „królestwo z tego Å›wiata”, Interesuje ich uniwersalnie pojÄ™ty los czÅ‚owieka, nie zaÅ› jego konkretne i szczegółowe perypetie. DzielÄ… oni niewÄ…tpliwie przeÅ›wiadczenie współczesnego historyka kultury Mircei Eliadego, że „Å›wiadomość historyczna odgrywa dość skromnÄ… rolÄ™ w Å›wiadomoÅ›ci ludzkiej, nie mówiÄ…c już o sprawach podÅ›wiadomoÅ›ci, które także należą do integralnej istoty ludzkiej”. Bohaterowie ci stajÄ… wobec wiecznych, granicznych sytuacji ludzkich: miÅ‚oÅ›ci, Å›mierci, zachwytu bÄ…dź przerażenia Å›wiatem” („Poeta Å‚adu moralnego – Leopold Staff, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 234-235).

Interpretacja

Podmiot liryczny przedstawia się czytelnikowi już na początku wiersza. Czyni to słowami:
„Czciciel gwiazd i mÄ…droÅ›ci, miÅ‚oÅ›nik ogrodów,
Wyznawca snów i piękna i uczestnik godów,
Na które swych wybraÅ„ców sprasza sztuka boska:”

Okazuje siÄ™ być posuniÄ™tym w latach humanistÄ…, czÅ‚owiekiem wszechstronnym: wyksztaÅ‚conym, oczytanym, kochajÄ…cym astronomiÄ™, naturÄ™ i sztukÄ™, lubujÄ…cym siÄ™ w harmonii i tradycji klasycznej, miÅ‚oÅ›nikiem uczt czy zwiedzania muzeów. Zwrot „wyznawca słów” może być interpretowany także jako dowód na marzycielstwo i dążenie do ideaÅ‚u poety.
Od czwartego wersu odsłania swoje kolejne oblicze. Okazuje się, że różnorodne doświadczenia, jakie miał okazję zbierać w życiu, nie zawsze były piękne i warte wspominania. Podmiot liryczny miał także ciężkie chwile:
„Znam gorycz i zawody, wiem, co ból i troska,
ZÅ‚uda miÅ‚oÅ›ci, zwÄ…tpieÅ„ mrok, tÄ™sknot rozbicia”.

Mimo wielokrotnych rozczarowaÅ„ czy zdrad, mimo tÄ™sknoty za bliskimi czy nachodzÄ…cymi go w trudnych momentach zwÄ…tpieniami – nie zamierza użalać siÄ™ nad niesprawiedliwoÅ›ciami losy, lecz chce chwalić życie i jego przejawy:
„A jednak Å›piewać bÄ™dÄ™ wam pochwaÅ‚Ä™ życia”.

Z czego wynika jego optymistyczna postawa? Z ogromnej życiowej mÄ…droÅ›ci, lat doÅ›wiadczeÅ„ i dochodzenia do wniosku, iż warto żyć zarówno dla jasnych, jak i ciemnych stron, spotykajÄ…cych nas po drodze: „Å»yÅ‚em i z rzeczy ludzkich nic nie jest mi obce”.

Wiele lat spÄ™dzonych „w górach” i „w lasach”, wspomnienia „dni chmurnych” i „dni w sÅ‚oÅ„ca krasach”, przywoÅ‚ywany widok „wielkich, dziwnych miast” czy „pól żniwnych i mogilnych kopców”, miÅ‚oÅ›ci, które byÅ‚y jego udziaÅ‚em czy Å›mierci, przy jakich miaÅ‚ nieprzyjemnÄ… okazjÄ™ uczestniczyć – to wszystko sprawiÅ‚o, że staÅ‚ siÄ™ takim, a nie innym czÅ‚owiekiem. Nie przydarzyÅ‚o siÄ™ mu nic, co nie jest zarezerwowane dla czÅ‚owieka, dlatego jest wdziÄ™czny za bogaty bagaż, jakim może siÄ™ teraz dzielić:
„I uczÄ™ miÅ‚owania, radoÅ›ci w uÅ›miechu,
W łzach widzieć słodycz smutną, dobroć chorą w grzechu,
I pochwalam tajń życia w pieśni i w milczeniu,
Pogodny mÄ…drym smutkiem i wprawny w cierpieniu”.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies