JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
JÄ™zyk poezji dwudziestolecia miÄ™dzywojennego ksztaÅ‚towaÅ‚ siÄ™ pod wpÅ‚ywem dwóch dążeÅ„ – otwarcia na wszelkie typy i odmiany spoÅ‚ecznej praktyki jÄ™zykowej („demokratyzacja” sÅ‚ownika), co wiÄ…zaÅ‚o siÄ™ z:
oraz autonomii (swoistość).
Ideologia metafory - metafora wzorcowym rozwiązaniem (antyrealistyczny charakter, oddanie ruchu twórczej fantazji, ekonomiczne wysłowienie się, szansa na pośrednią ekspresję wzruszeń i emocji). W akcie metaforyzacji łączą się działania na materiale leksykalnym i składniowym.
MiÄ™dzysÅ‚owie – sfera znaczeniowa niesprowadzalna do wartoÅ›ci semantycznych poszczególnych jednostek leksykalnych, lecz powstajÄ…ca z ich niepowtarzalnej kombinacji.
„PiÄ™kne zdanie” wg Peipera możliwe jest dziÄ™ki odchyleniom od znormalizowanej skÅ‚adni:
zwielokrotnienie związków między słowami,
zubożenie schematu zdania nazywającego (elipsa).
Neologizmy – sÅ‚owo najprawdziwiej poetyckie, gdy autor powoÅ‚uje je, ponieważ jest mu potrzebne, a nie znalazÅ‚ go w dostÄ™pnym zasobie leksykalnym (LeÅ›mian).
Wyróżniamy słowotwórstwo o charakterze pozytywnym (neologizmy) i negatywnym, gdy mamy do czynienia z demontażem całostki wyrazowej (np. wyrazy dżwiękonaśladowcze). Koncepcja awangardowa dopuszczała eksperymenty słowotwórcze jako jeden ze sposobów wywoływania napięć i zawęźleń w ramach zdania metaforycznego.
W organizacji wypowiedzi twórcy sprzeciwiali się odmianom dyskursu utrwalonym w tradycji jako swoiste dla poezji, zalecali przełamywanie schematów, na przykład przy pomocy środków właściwych wypowiedziom potocznym. Jednym z istotniejszych działań było ograniczanie konwencjonalnych wyznaczników zamkniętości wypowiedzi (zacieranie wyrazistości początku i końca). Rozchwianiu uległy także sposoby rozwijania tekstu (brak jedności tematycznej utworu).
Odmiany budowy tekstu:Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Autor: Jakub RudnickiJÄ™zyk poezji dwudziestolecia miÄ™dzywojennego ksztaÅ‚towaÅ‚ siÄ™ pod wpÅ‚ywem dwóch dążeÅ„ – otwarcia na wszelkie typy i odmiany spoÅ‚ecznej praktyki jÄ™zykowej („demokratyzacja” sÅ‚ownika), co wiÄ…zaÅ‚o siÄ™ z:
- zderzeniem poetyzmów z prozaizmami,
- równouprawnieniem wszelkich kategorii słownictwa,
- żywym kontaktem z tendencjami języka potocznego i mówionego,
- nobilitacją kolokwializmów,
- wchodzeniem w obręb poezji elementów reprezentujących środowiskowe, regionalne i funkcjonalne odmiany języka,
- rozchwianiem normy stylistycznej języka poetyckiego
oraz autonomii (swoistość).
Ideologia metafory - metafora wzorcowym rozwiązaniem (antyrealistyczny charakter, oddanie ruchu twórczej fantazji, ekonomiczne wysłowienie się, szansa na pośrednią ekspresję wzruszeń i emocji). W akcie metaforyzacji łączą się działania na materiale leksykalnym i składniowym.
MiÄ™dzysÅ‚owie – sfera znaczeniowa niesprowadzalna do wartoÅ›ci semantycznych poszczególnych jednostek leksykalnych, lecz powstajÄ…ca z ich niepowtarzalnej kombinacji.
„PiÄ™kne zdanie” wg Peipera możliwe jest dziÄ™ki odchyleniom od znormalizowanej skÅ‚adni:
zwielokrotnienie związków między słowami,
zubożenie schematu zdania nazywającego (elipsa).
Neologizmy – sÅ‚owo najprawdziwiej poetyckie, gdy autor powoÅ‚uje je, ponieważ jest mu potrzebne, a nie znalazÅ‚ go w dostÄ™pnym zasobie leksykalnym (LeÅ›mian).
Wyróżniamy słowotwórstwo o charakterze pozytywnym (neologizmy) i negatywnym, gdy mamy do czynienia z demontażem całostki wyrazowej (np. wyrazy dżwiękonaśladowcze). Koncepcja awangardowa dopuszczała eksperymenty słowotwórcze jako jeden ze sposobów wywoływania napięć i zawęźleń w ramach zdania metaforycznego.
W organizacji wypowiedzi twórcy sprzeciwiali się odmianom dyskursu utrwalonym w tradycji jako swoiste dla poezji, zalecali przełamywanie schematów, na przykład przy pomocy środków właściwych wypowiedziom potocznym. Jednym z istotniejszych działań było ograniczanie konwencjonalnych wyznaczników zamkniętości wypowiedzi (zacieranie wyrazistości początku i końca). Rozchwianiu uległy także sposoby rozwijania tekstu (brak jedności tematycznej utworu).
- głównym czynnikiem konstrukcyjnym – zestawienie elementów znaczeniowo niezależnych od siebie, zawartych w zdaniach lub częściach zdaÅ„ uszeregowanych współrzÄ™dnie (kubistyczny rodzaj komponowania tekstu),
- głównym czynnikiem motywujÄ…cym bieg wypowiedzi jest ukierunkowany strumieÅ„ aktywnoÅ›ci percepcyjnej „ja”, która wyznacza i organizuje to, co przedstawione (dramaturgia procesu poznawczego konstytuujÄ…cego „Å›wiat”),
- wypowiedź poetycka to imitacyjny odpowiednik swobodnego biegu skojarzeń (efekt płynięcia wypowiedzi, brak określenia granic zdaniowych),
- główna rola operacji dokonywanych na znaczeniach wprowadzanych słów i wyrażeń (rozmontowywanie idiomu w celu innego poskładania go).
Awangardowa koncepcja języka poetyckiego:
- punktem wyjÅ›cia „zdemokratyzowany sÅ‚ownik”, jednak dziaÅ‚ania na tym sÅ‚owniku miaÅ‚y zaprzeczać konwencjonalnym rolom i znaczeniom słów,
- atak na normy wrażliwości estetycznej i smak publiczności,
- zaprzeczenie pozapoetyckim powinnościom mowy,
- działania antyprozaiczne w poezji,
- poezja mowÄ… nieparafrazowalnÄ….
W wersyfikacji w dwudziestoleciu miÄ™dzywojennym dominowaÅ‚a różnorodność. WspółistniaÅ‚y różne systemy i typy wiersza – sylabizm, sylabotonizm, tonizm, odmiany wiersza nieregularnego i wreszcie wiersz wolny (charakter „ideologiczny”, walka z „muzycznymi” i „malarskimi” pierwiastkami w poezji).
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies