Zielono mam w głowie - interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Zielono mam w głowie - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Kilka słów wstępu

Utrzymany w witalistyczno-afirmacyjnym nastroju wiersz „Zielono mam w gÅ‚owie” Kazimierza WierzyÅ„skiego zostaÅ‚ opublikowany w jego debiutanckim tomie z 1919 roku, zatytuÅ‚owanym „Wiosna i wino” i zaliczanym do jego najwiÄ™kszych poetyckich osiÄ…gnięć.

„Popularność dzieÅ‚a literackiego odsÅ‚ania tajemnice czytelników. Wielki sukces debiutu Kazimierza WierzyÅ„skiego stanowi intrygujÄ…cy problem, bÄ™dÄ…cy przedmiotem rozważaÅ„ socjologii kultury i krytyki literackiej. Pierwszy tom jego wierszy Wiosna i wino miaÅ‚ trzy wydania w latach 1919 – 1921, byÅ‚ powszechnie recytowany, cytowany i omawiany – zostaÅ‚ spoÅ‚ecznie uznany za najwartoÅ›ciowszy wkÅ‚ad poezji w poczÄ…tkowy okres istnienia niepodlegÅ‚ej Polski. Utwory literackie, bÄ™dÄ…ce wydarzeniami o doniosÅ‚oÅ›ci ogólnospoÅ‚ecznej, zaskakujÄ… zbiorowe potrzeby duchowe, a zatem ujawniajÄ… też strukturÄ™ czegoÅ›, co można nazwać podÅ›wiadomoÅ›ciÄ… grupy spoÅ‚ecznej” (Krzysztof Dybciak, „Gry i podróże poetyckie – Kazimierz WierzyÅ„ski”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s.447).

Interpretacja

Kazimierz WierzyÅ„ski w wierszu „Zielono mam w gÅ‚owie” podzieliÅ‚ siÄ™ swoimi najważniejszymi filozoficznymi poglÄ…dami na życie i sztukÄ™, przez co liryk jest czÄ™sto nazywany jego manifestem programowym. Poeta koncentruje siÄ™ w nim wokół podziwu dla wiosny budzÄ…cej do życia otoczenie oraz mÅ‚odzieÅ„czej witalnoÅ›ci i beztroski, dominujÄ…cej w wyzwolonej Polsce.
„Z czego on siÄ™ cieszy, może pomyÅ›leć dzisiejszy czytelnik – z traktatu wersalskiego, z powstaÅ„ Å›lÄ…skich, z wojny dwudziestego roku, z traktatu ryskiego? KtoÅ› może powiedzieć, że poeta nie musi siÄ™ zajmować politykÄ…. OczywiÅ›cie. Ale przecież komentatorzy WierzyÅ„skiego w WioÅ›nie i winie upatrujÄ… radoÅ›ci z odzyskanej niepodlegÅ‚oÅ›ci Polski” (Jan Marx, „Skamandryci”, Warszawa 1993, s. 138).

Sytuacja liryczna utworu jest jasna. Podmiot liryczny zachwyca się urodą najpiękniejszej według niego pory roku, jej atrybutami i przejawami w życiu człowieka. Swój podziw dla młodości i towarzyszącej jej niedojrzałości pomieszanej ze swoista dziecinnością wyraża słowami rozpoczynającymi wiersz:
„Zielono mam w gÅ‚owie i fioÅ‚ki w niej kwitnÄ…
na klombach mych myÅ›li sadzone za mÅ‚odu”.
IdÄ…c za stwierdzeniem badacza twórczoÅ›ci WierzyÅ„skiego, Krzysztofa Dybciaka, pÅ‚aszczyznÄ…, na której doskonale realizowaÅ‚ siÄ™ ten Skamandryta byÅ‚o „tworzenie zwiÄ…zków alogicznych, (…) obrazów fantastycznych, naÅ›ladowanie – wszystko to tworzy innÄ… rzeczywistość, rzÄ…dzÄ…cÄ… siÄ™ specyficznymi prawami, rzeczywistość peÅ‚nÄ… niespodzianek i stanowiÄ…cÄ… ukÅ‚ad Å›ciÅ›le zwiÄ…zany z postawÄ… ja lirycznego. Za główne komponenty tej postawy uznać trzeba poczucie swobody i potÄ™gi” (Krzysztof Dybciak, „Gry i podróże poetyckie – Kazimierz WierzyÅ„ski”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 450).

Opisuje zatem sam siebie jako peÅ‚nego nowych pomysłów i idei mÅ‚odzieÅ„ca, porównujÄ…c swój umysÅ‚ do ogrodu, w którym dziÄ™ki sprzyjajÄ…cym warunkom atmosferycznym, dobremu nasÅ‚onecznieniu, żyznej glebie i regularnemu podlewaniu rozkwitajÄ… fioÅ‚ki. Jego serce – porównane w kolejnych linijkach do sÅ‚oÅ„ca - pozbawione jest charakterystycznych dla wieku dojrzaÅ‚ego udrÄ™k i problemów. IdÄ…c za retorykÄ… i metaforykÄ… WierzyÅ„skiego, można byÅ‚oby je nazwać chmurami, które na szczęście w mÅ‚odoÅ›ci nie zakrywajÄ… oÅ›lepiajÄ…cego blasku sÅ‚oÅ„ca, czyli peÅ‚nego wiary i pomysłów serca:
„Pod sÅ‚oÅ„cem co daÅ‚o mi duszÄ™ bÅ‚Ä™kitnÄ…
i które mi Å›wieci bez trosk i zachodu”.

Gdy pierwsza opisuje beztroskie życie podmiotu lirycznego, tak druga zwrotka oddaje jego najwiÄ™ksze pragnienie. BÄ™dÄ…c Å›wiadomym swego szczęścia, chciaÅ‚by podzielić siÄ™ nim z innymi. Z tego powodu caÅ‚y czas siÄ™ uÅ›miecha, rozdaje swoje fioÅ‚kowe bukiety, czyli pozytywne nastawienie do Å›wiata, by na koniec zdefiniować siÄ™ jako „radosnÄ… wichurÄ™ zachwytu i szczęścia” i stwierdzić, że każdy poeta powinien być przede wszystkim… wiosnÄ…!

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies