JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
Nazwa „futuryzm” (futurus – przyszÅ‚y) oznacza kierunek artystyczny o skrajnej orientacji antytradycjonalistycznej, postulujÄ…cy konieczność stworzenia nowego jÄ™zyka sztuki, nowych kanonów jej przeżywania i nowych scenariuszy zachowania siÄ™ czÅ‚owieka XX wieku.
W Polsce futuryści obok Awangardy Krakowskiej należeli do rewolucjonistów. Ich poezja nie była jednak tak radykalna jak ich manifesty. Najbardziej oryginalna i konsekwentna była poezja Tytusa Czyżewskiego (rewolucyjna graficznie, korespondująca z nowatorstwem malarskim, techniką filmową). Była to poezja maszynistyczna, ludyczna, bliska prymitywizmowi i oniryzmowi. Mimo niemożności stworzenia prawdziwie oryginalnej poetyki, kierunek ten dokonał gwałtownego przełomu.
Główne osiÄ…gniÄ™cia wedÅ‚ug Jerzego Kwiatkowskiego to wyzwolenie wyobraźni i wyzwolenie sÅ‚owa. Wyzwolenie wyobraźni polegaÅ‚o na rozluźnieniu wiÄ™zi logicznych wewnÄ…trz wiersza po swobodny asocjacjonizm (najdobitniejszy eksperyment – A. Wat – Ja z jednej strony i ja z drugiej strony mego mopsożelaznego piecyka 1920).
HasÅ‚a „słów na wolnoÅ›ci”, „jÄ™zyka pozarozumowego”, „słów jako takich” realizowane byÅ‚y z jednej strony poprzez wyzwolenie warstwy brzmieniowej sÅ‚owa, z drugiej poprzez wyzwolenie słów z ich wiÄ™zi skÅ‚adniowych i logicznych. Do cech nowatorskiej poezji futurystycznej zaliczyć można:
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Główne cechy polskiego futuryzmu
Autor: Jakub RudnickiNazwa „futuryzm” (futurus – przyszÅ‚y) oznacza kierunek artystyczny o skrajnej orientacji antytradycjonalistycznej, postulujÄ…cy konieczność stworzenia nowego jÄ™zyka sztuki, nowych kanonów jej przeżywania i nowych scenariuszy zachowania siÄ™ czÅ‚owieka XX wieku.
W Polsce futuryści obok Awangardy Krakowskiej należeli do rewolucjonistów. Ich poezja nie była jednak tak radykalna jak ich manifesty. Najbardziej oryginalna i konsekwentna była poezja Tytusa Czyżewskiego (rewolucyjna graficznie, korespondująca z nowatorstwem malarskim, techniką filmową). Była to poezja maszynistyczna, ludyczna, bliska prymitywizmowi i oniryzmowi. Mimo niemożności stworzenia prawdziwie oryginalnej poetyki, kierunek ten dokonał gwałtownego przełomu.
Główne osiÄ…gniÄ™cia wedÅ‚ug Jerzego Kwiatkowskiego to wyzwolenie wyobraźni i wyzwolenie sÅ‚owa. Wyzwolenie wyobraźni polegaÅ‚o na rozluźnieniu wiÄ™zi logicznych wewnÄ…trz wiersza po swobodny asocjacjonizm (najdobitniejszy eksperyment – A. Wat – Ja z jednej strony i ja z drugiej strony mego mopsożelaznego piecyka 1920).
HasÅ‚a „słów na wolnoÅ›ci”, „jÄ™zyka pozarozumowego”, „słów jako takich” realizowane byÅ‚y z jednej strony poprzez wyzwolenie warstwy brzmieniowej sÅ‚owa, z drugiej poprzez wyzwolenie słów z ich wiÄ™zi skÅ‚adniowych i logicznych. Do cech nowatorskiej poezji futurystycznej zaliczyć można:
- hiperbolizm,
- ludyczność,
- nowy typ humoru o odcieniu „zgrywy”, „wygÅ‚upu”,
- operowanie antywalorem,
- atakowanie obyczajowych i moralnych tabu.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies