W malinowym chruśniaku - interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

W malinowym chruśniaku - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Sytuacja liryczna w wierszu jest wyrazista. Pierwszoosobowy podmiot wspomina chwile spÄ™dzone w tytuÅ‚owym „malinowym chruÅ›niaku”. Ukrywszy siÄ™ z ukochanÄ… „przed ciekawych wzrokiem” na polance wÅ›ród dzikich krzewów, przez wiele godzin „zrywaÅ‚ maliny”, aż w koÅ„cu oddaÅ‚ siÄ™ odkrywaniu tajemnic miÅ‚oÅ›ci:
„ZrywaliÅ›my przybyÅ‚e tej nocy maliny.
Palce miaÅ‚aÅ› na oÅ›lep skrwawione ich sokiem”.
Chruśniak to według internetowego Słownika języka polskiego zarośla, gąszcz; chrust (np.Malinowy chruśniak.) lub w drugim znaczeniu płot z chrustu.
Druga zwrotka jest zapisem unoszÄ…cych siÄ™ wtedy w powietrzu dźwiÄ™ków (bzyczÄ…cego bÄ…ka), zapachów (wystawione na sÅ‚oÅ„ce liÅ›cie), barw (poÅ‚yskujÄ…ce pod promieniami pajÄ™czyny) czy niezapowiedzianych „goÅ›ci”:
„I szedÅ‚ tyÅ‚em na grzbiecie jakiÅ› żuk kosmaty”.

Podmiot wspomina, iż zapach malin obezwładniał i dusił:
„Duszno byÅ‚o od malin, któreÅ›, szepczÄ…c, rwaÅ‚a,
A szept nasz tylko wówczas nacichał w ich woni,
Gdym wargami wygarniał z podanej mi dłoni
Owoce, przepojone woniÄ… twego ciaÅ‚a”.
W pewnym momencie zrywanie i wspólne jedzenie malin zamieniło się w pieszczotę, a wyrywane sobie wzajemnie z rąk czerwone owoce stały się:
„(…)narzÄ™dziem pieszczoty
Tej pierwszej, tej zdziwionej, która w całym niebie
Nie zna innych upojeń, oprócz samej siebie,
I chce siÄ™ wciąż powtarzać dla wÅ‚asnej dziwoty”.

Ostatnia zwrotka jest zapisem zdziwienia podmiotu, który - nie wiedzÄ…c w jaki sposób – od zbierania malin przeszedÅ‚ do caÅ‚owania partnerki:
„I nie wiem, jak siÄ™ staÅ‚o, w którym okamgnieniu,
Żeś dotknęła mi wargą spoconego czoła,
PorwaÅ‚em twoje dÅ‚onie — oddaÅ‚aÅ› w skupieniu,
A chruÅ›niak malinowy trwaÅ‚ wciąż dookoÅ‚a”.

Liryk jest zapisem pierwszego miłosnego doznania pary ludzi na tle przyrody, która jest świadkiem ich uniesienia. Natura nie została tu jednak przedstawiona jedynie jako malarskie tło. Leśmian, będący mistrzem w ukazywaniu przeżyć i odczuć ludzkich na tle przyrody oraz oddawaniu głosu samej naturze w celu odzwierciedlania samopoczucia jednostki, uwiecznił swoisty mikroświat.
Podmiot liryczny, niczym Claude Nuridsany, Marie Pérennou, Hugues Ryffel i Thierry Machadooperator, czyli operatorzy w poetyckim filmie przyrodniczym „Mikrokosmos”z 1996 roku, pokazujÄ…cym jeden dzieÅ„ życia Å‚Ä…ki pod lasem, dostrzega i koncentruje uwagÄ™ czytelnika na elementach Å›rodowiska naturalnego, wymagajÄ…cych wyostrzenia zmysłów. Z perspektywy osoby „zapodzianej po gÅ‚owÄ™” w malinowym chruÅ›niaku przyglÄ…da siÄ™ „bÄ…kowi zÅ‚oÅ›nikowi”, „rdzawym guzom” na chorym liÅ›ciu, „zÅ‚achmaniaÅ‚ej pajÄ™czynie” czy „żukowi kosmatemu”.

Szczegółowość opisu i dokÅ‚adność relacji z punktu widzenia kochanków zwraca uwagÄ™ na intymność tytuÅ‚owego „malinowego chruÅ›niaka” i bliskość bohaterów. PrzywoÅ‚anie detali otoczenia buduje klimat kameralnego spotkania zbierajÄ…cych owoce bohaterów, których swawolne przepychanki w celu zjedzenia bardziej soczystej maliny doprowadzajÄ… ich do pierwszej pieszczoty.

LeÅ›mian pokazaÅ‚, iż Å›wiat ludzi i Å›wiat natury sÄ… Å›ciÅ›le powiÄ…zane, zachowania w jednym z nich determinujÄ… czÄ™sto postÄ™powanie w drugim. Ich transparentność, pÅ‚ynne współżycie i współgranie to główne przesÅ‚anie erotycznego tekstu, w którym nie podziwiamy przyrody, lecz „czujemy jÄ…” od najmniejszego źdźbÅ‚a trawy, a zmysÅ‚owość obrazowania, iluzja zatrzymania czasu i zaufanie pierwotnym instynktom (nawiÄ…zanie do filozofii Bergsona) tworzÄ… niezapomniany, oryginalny klimat.

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies