Dusiołek - analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Dusiołek - analiza

Autor: Karolina Marlêga

LeÅ›mianowska refleksja nad istotÄ… zÅ‚a szerzÄ…cego siÄ™ Å›wiecie, ukazanego w liryku „DusioÅ‚ek” Å‚Ä…czy w sobie elementy powiastki filozoficznej (tematyka) z wywodzÄ…cÄ… siÄ™ z romantyzmu ludowÄ… balladÄ… (korespondencja elementów fantastycznych – maszkaron DusioÅ‚ek, z realnymi – chÅ‚op BajdaÅ‚a).

Opowieść została podzielona na jedenaście czterowersowych, rymowanych (układ AABB) strof. Po analizie zakończeń czasowników i form zaimków widać, iż tekst jest dychotomiczny. Dominuje w nim liryka pośrednia przypominająca stylistyką ludową gawędę, z humorem i lekkością relacjonująca spotkanie wiejskiego chłopa Bajdały z próbującą go udusić zmorą:
„SzedÅ‚ po Å›wiecie BajdaÅ‚a,
Co go wiosna zagrzała -
Oprócz siebie - wiódł szkapę, oprócz szkapy - wołu,
Tyleż tÄ™dy, co wszÄ™dy, szedÅ‚ z nimi pospoÅ‚u”.
UÅ›miech na twarzy czytelnika wywoÅ‚ujÄ… zwÅ‚aszcza wyrzuty wÄ™drowca, kierowane po uwolnieniu siÄ™ spod mocy DusioÅ‚ka do szkapy i woÅ‚u – notabene kolejna cecha tradycyjnej ballady romantycznej:
„Czemu zwieszasz swe chrapy?
Trzebać było kopytem Dusiołka przetrącić,
Zanim zdążył mój spokój w całym polu zmącić!.
(…)
Czemuś skąpił mozołu?
Trzebać było rogami Dusiołka postronić,
Gdy chciaÅ‚ na mnie swej duszy paskudÄ™ wyÅ‚onić!”.

WystÄ™puje także kilka wersów – dokÅ‚adanie trzy ostatnie strofy - w których do gÅ‚osu zostaje dopuszczony podmiot liryczny, formuÅ‚ujÄ…cy w swoim monologu zarzuty wzglÄ™dem woÅ‚u i szkapy i zadajÄ…cy pytania o sens istnienia zÅ‚a Bogu. BajdaÅ‚a posÅ‚uguje siÄ™ ludowÄ… gwarÄ…, jÄ™zykiem pospolitym, prostym:
„RzekÅ‚ BajdaÅ‚a do szkapy:
Czemu zwieszasz swe chrapy?
Trzebać było kopytem Dusiołka przetrącić,
Zanim zdążył mój spokój w całym polu zmącić!
Rzekł Bajdała do wołu:
Czemuś skąpił mozołu?
Trzebać było rogami Dusiołka postronić,
Gdy chciał na mnie swej duszy paskudę wyłonić!
Rzekł Bajdała do Boga:
O, rety - olaboga!
Nie dość ci, żeś potworzył mnie, szkapę i wołka,
JeszczeÅ› musiaÅ‚ takiego zmajstrować DusioÅ‚ka?”.
W jego wypowiedziach widać jedynie sÅ‚owa potoczne, na przykÅ‚ad „cielska”, „toboÅ‚em”, „jÄ™zorem”, „splunÄ…Å‚”, „zad”, „gÄ™bo”, „beczy”, „paskudÄ™”, „olaboga”, „sÅ‚uchajta”, „wyÅ‚ajÄ…”.


Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies