Wiosna. Dytyramb - interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Wiosna. Dytyramb - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

AtmosferÄ™ i nastrój „Wiosny. Dytyrambu” - jednego z najbardziej kontrowersyjnych liryków epoki dwudziestolecia miÄ™dzywojennego - sugeruje jego podtytuÅ‚, odnoszÄ…cy siÄ™ do pochwalnej pieÅ›ni na cześć greckiego boga wina Dionizosa, wykonywanÄ… podczas wypeÅ‚nionych seksualno-alkoholowymi orgiami obrzÄ™dów Dionizji.

Podmiot liryczny – peÅ‚niÄ…cy rolÄ™ obserwatora i komentatora wydarzeÅ„ - w pierwszych wersach utworu przewiduje, iż „gromada”, „zbiegowisko” i „miasto” zostanÄ… dziÅ› „pochwalone”. W planach jest także zapalenie stosów na rynku tak, by wielkie ognisko - wyraźne nawiÄ…zanie do obrzÄ™dów Dionizji, którym towarzyszyÅ‚o także palenie ognisk - „buchnęło” pÅ‚omieniem do nieba. Zafascynowany widowiskiem tÅ‚um wyjdzie z domu na ulicÄ™:
„I tÅ‚um na ulicÄ™ wylegnie
Z kątów wypełznie, z nor wybiegnie
Świętować wiosnę w mieście,
ÅšwiÄ™tować jurne Å›wiÄ™to”.
Świętowania nie będzie końca. Pochwalone zostanie także brzuch i szerokie biodra niewiasty, do których podmiot liryczny zwraca się pod koniec pierwszej zwrotki.

W kolejnej zwrotce opis miejskiego widowiska nabiera dynamiczności i ekspresyjności. Równoważniki zdań zakończone są wykrzyknikami, podmiot sięga po wyliczenia i powtórzenia:
„ZachybotaÅ‚o! -- Buchnęło - i pÅ‚ynie -
Szurają nóżki, kołyszą się biodra,
Gwar, gwar, gwar, chichoty,
Gwar, gwar, gwar, piski”.
TÅ‚um szaleje w erotycznym taÅ„cu, wszÄ™dzie jest gwarno i dynamicznie, co jest nawiÄ…zaniem Tuwima do filozofii Bergsona i jego sÅ‚ynnego „elan vital”, czyli „pÄ™du życia”. Nasz rodzimy poeta stworzyÅ‚ wizjÄ™ rozpasanego tÅ‚umu w zgodzie z poglÄ…dem, jakoby wszystko na Å›wiecie byÅ‚o podporzÄ…dkowane wszechogarniajÄ…cej sile życiowej.
Traktowani jak miejska hołota ludzie są ubrani w najlepsze ciuchy, rzucają dowcipami i anegdotami, by zaimponować tłumowi i wybić się na jego tle:
„Wyglancowane dowcipkujÄ… pyski,
Wyległo miliard pstrokatej hołoty,
Szurają nóżki, kołyszą się biodra,
Szur, szur, szur, gwar, gwar, gwar”.
TysiÄ…ce „rozwydrzonych par” sunie przed siebie w poszukiwaniu zaciemnionych miejsc. Podmiot namawia ich, by wpÅ‚ynÄ™li na populacjÄ™ i zaczÄ™li siÄ™ rozmnażać:
„- A dalej! A dalej! A dalej!
W ciemne zieleńce, do alej,
Na Å‚awce, psiekrwie, na trawce,
Naróbcie Polsce bachorów,
Wijcie siÄ™, psiekrwie, wijcie”.
Powszechnej rozpuście ma towarzyszyć pijaństwo i roznoszenie chorób wenerycznych:
„W szynkach narożnych pijcie,
Rozrzućcie wiÄ™cej "kawalerskich chorób"!”.
Po wszystkim „Dziewki fabryczne, brzuchate kobyÅ‚y” bÄ™dÄ… siÄ™ wiÅ‚y ze wstydu, noszÄ…c w sobie „krzywe pÄ™draki”.
W pewnym momencie pada nawet rozkaz: „Gwałćcie!”, umacniajÄ…cy w tÅ‚umie odczucie wolnoÅ›ci i braku ograniczeÅ„, zrównujÄ…cy go ze zwierzÄ™tami i wydobywajÄ…cy z niego prymitywne zachowania:
„(…) Poleci każda na kolacjÄ™!
Na kolorowe wasze kamizelki,
Na papierowe wasze kołnierzyki!
Tłumie, bądź dziki!
TÅ‚umie! Ty masz RACJĘ!!!”.
Dziki tÅ‚um zostaje w kolejnych wersach nazwany „zbrodniarzem cudownym i prostym”, „Elementarnym, pierwotnie wspaniaÅ‚ym!”, „gnojem miasta tytanicznej krosty”, by już za chwilÄ™ ponownie zachÄ™cić go do bezmyÅ›lnej rozpusty:
„TÅ‚umie, o TÅ‚umie, TÅ‚umie rozszalaÅ‚y!
Faluj, straszliwa maso, po ulicach,
Wracaj od rogu, śmiej się, wariuj, szalej!
Ciasno ci w zwartych, twardych kamienicach,
Przyj! Może pÄ™knÄ… - i pójdziecie dalej!”.

Podmiot opisuje, jak z „zatÄ™chÅ‚ych i nudnych facjatek” wypeÅ‚zÅ‚a kolejna fala tÅ‚umu – „potwór porubczy”, skÅ‚adajÄ…ca siÄ™ z czternastolatek, z których bÄ™dzie doskonaÅ‚y „korowód zasromanych matek”. BezpoÅ›rednie sÅ‚owa: „Kwiatki moje niewinne! Jasne moje dziatki!” to kolejny dowód na ironiczny stosunek autora tych słów do bohaterów liryku.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies