Dwoje ludzieńków - interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Dwoje ludzieńków - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Sytuacja liryczna w wierszu BolesÅ‚awa LeÅ›miana „Dwoje ludzieÅ„ków” jest czytelna. Podmiot liryczna zdradza w pierwszym wersie, że czÄ™sto w jego duszy:
„dzwoni pieśń, wyÅ‚kana w żaÅ‚obie,
O tych dwojgu ludzieÅ„kach, co kochali siÄ™ w sobie”.

Zakochanym nie byÅ‚o pisane wspólne życie. Gdy w zakamarkach ogrodu wyznali sobie szeptem pierwszy raz miÅ‚ość, zaraz potem musieli siÄ™ nagle rozstać. Kolejne lata upÅ‚ywaÅ‚y na przymusowej rozÅ‚Ä…ce „z czyjejÅ› woli i winy”, podczas gdy czas upÅ‚ywaÅ‚ nieodwracalnie i bezpowrotnie.

Gdy w koÅ„cu udaÅ‚o im siÄ™ spotkać, zachorowali na najgorszÄ… chorobÄ™ na Å›wiecie. SpoczÄ™li na dwóch łóżkach ustawionych pod jaworem, gdzie podarowali sobie „ostatnie, beznadziejne spojrzenie” i odeszli:
„I pomarli oboje bez pieszczoty, bez grzechu,
Bez Å‚zy szczęścia na oczach, bez jednego uÅ›miechu”.

Bohaterowie liryku umarli nie zaznawszy fizycznego speÅ‚nienia ich uczucia, bez uÅ›miechu i Å‚ez szczęścia. CzerwieÅ„ ich ust – znak życia – „zagasÅ‚a w zimnym Å›mierci fiolecie”, a ich twarze pobladÅ‚y tak, jak jeszcze żadne inne do tej pory.

Choć pragnÄ™li spotkać siÄ™ poza „wÅ‚asnÄ… mogiÅ‚Ä…”, czyli poÅ‚Ä…czyć po Å›mierci, wraz z życiem odeszÅ‚a ich miÅ‚ość: „Ale miÅ‚ość umarÅ‚a, już miÅ‚oÅ›ci nie byÅ‚o”. Nie wiedzÄ…c, co robić, uklÄ™kli razem i zaczÄ™li siÄ™ modlić „o wszystko, / lecz nie byÅ‚o już Boga”. Resztkami siÅ‚ dotrwali do wiosny i lata z zamiarem powrotu za ziemiÄ™, lecz: „nie byÅ‚o już Å›wiata”.

LeÅ›mian opowiedziaÅ‚ w swoim utworze smutnÄ… historiÄ™ zakochanych ludzi, których poÅ‚Ä…czyÅ‚a prawdziwa miÅ‚ość, a rozdzieliÅ‚ najpierw okrutny los (lub źli ludzie), a później – gdy okazaÅ‚o siÄ™, że nie można przeżyć ulotnej chwili narodzin szczerego uczucia dwa razy – Å›mierć. Choć próbowali odnaleźć utracone szczęście w życiu wiecznym, to także okazaÅ‚o siÄ™ niemożliwe.

Wiersz jest zatem polemikÄ… autora z toposem miÅ‚oÅ›ci ponadczasowej. OdcinajÄ…c siÄ™ grubÄ… liniÄ… od propagowanej w romantyzmie czy modernizmie filozofii miÅ‚oÅ›ci wiecznej, LeÅ›mian sformuÅ‚owaÅ‚ wÅ‚asny poglÄ…d na tÄ… kwestiÄ™. WedÅ‚ug niego prawdziwa miÅ‚ość zdarza siÄ™ tylko raz – gdy coÅ› przeszkodzi w jej speÅ‚nieniu, nie jest nam dane ponownie zbudować tej samej atmosfer, wywoÅ‚ać ten sam uÅ›miech czy zaczerwienienie policzków ukochanej osoby jak w chwili, gdy pierwszy raz odsÅ‚oniliÅ›my przed niÄ… serce.
Wszystko ma swoją porę i miejsce. To nie my decydujemy o pojawieniu się czy zniknięciu jakiegoś uczucia, tylko odpowiednie siły wszechświata. Dlatego nie sposób w świecie poddanym ciągłym zmianom i wiecznemu ruchowi powtórzyć magii pierwszej miłości. Jednostka nie opanuje czasu i przestrzeni, może się jedynie im poddać i zaakceptować nieodwracalność przemijania, pogodzić się z barierami oddzielającymi ją od doskonałości.

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies