Wysokie drzewa - analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Wysokie drzewa - analiza

Autor: Karolina Marlêga

Liryk „Wysokie drzewa” Leopolda Staffa jest zÅ‚ożony z trzech zwrotek, z których każda liczy cztery wersy zbudowanych z trzynastu zgÅ‚osek i podzielonych Å›redniówkÄ… po siódmej sylabie.
Poeta sięgnął po parzyste i krzyżowe rymy typu ABAB:
„O, cóż jest piÄ™kniejszego niż wysokie drzewa,
W brÄ…zie zachodu kute wieczornym promieniem,
Nad wodÄ…, co siÄ™ pawich barw blaskiem rozlewa,
Pogłębiona odbitych konarów sklepieniem”.
Podmiotem lirycznym wiersza jest zachwycony urodÄ… drzew, jeziora czy dźwiÄ™kami koników polnych czÅ‚owiek. Prowadzi on narracjÄ™ trzecioosobowÄ…. Nie ujawniajÄ…c swojej obecnoÅ›ci wprost sprawia, iż „Wysokie drzewa” wchodzÄ… do kanonu utworów liryki poÅ›redniej, a dokÅ‚adniej liryki opisowej.

W budowie wiersza widać dwie charakterystyczne dla poetów nurtu klasycznego prawidÅ‚owoÅ›ci. Każda zwrotka skÅ‚ada siÄ™ z jednego zdania wielokrotnie zÅ‚ożonego – mamy zatem trzy zdania, każde dotyczy innego aspektu piÄ™kna tytuÅ‚owych wysokich drzew. Drugi zabieg kompozycyjny widać, jeÅ›li przyjrzymy siÄ™ pierwszemu i ostatniemu wersowi dzieÅ‚a. Linijka „O, cóż jest piÄ™kniejszego niż wysokie drzewa” otwiera i zamyka utwór, nadajÄ…c mu tym samym jakże popularnÄ… w twórczoÅ›ci Staffa budowÄ™ klamrowÄ… (pierÅ›cieniowÄ…).

Nastrój wiersza jest pełen wzniosłości, jeśli nie rzec patosu. Zabieg taki był często powielany przez twórców nurtu klasycystycznego. Drzewa zostały opisane niczym monumentalne budowle za pomocą poważnego i pełnego uniesienia języka.

Zgodnie z zaÅ‚ożeniami mÅ‚odopolskich twórców, których rozwiÄ…zania poetyckie dostrzeżemy w caÅ‚ym tomie „Wysokie drzewa”, autor zbioru siÄ™gnÄ…Å‚ po rozbudowane metafory („TysiÄ…cem srebrnych nożyc szybko strzygÄ… ciszÄ™”), czÄ™ste epitety („wysokie drzewa”, „wieczornym promieniem”, „srebrnych nożyc”) czy powtarzane w dziewiÄ™tnastowiecznych lirykach personifikacje („I zmierzch ciemnoÅ›ciÄ… smukÅ‚e korony odziewa”). Zgodnie z zaÅ‚ożeniami klasycystów, do jakich jak już wspomniaÅ‚am z pewnoÅ›ciÄ… należaÅ‚ Staff, wiersz może być także interpretowany ze wzglÄ™du na ogromnÄ… symbolikÄ™, ukrytÄ… pod tytuÅ‚owymi „drzewami”. Åšwiadomość, iż postrzegane sÄ… one czÄ™sto jako znak życia, dojrzewania, potÄ™gi czy witalnoÅ›ci sprawia, iż Å›cieżki odczytania znacznie siÄ™ poszerzajÄ….


Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies