Zielono mam w głowie - analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Zielono mam w głowie - analiza

Autor: Karolina Marlêga

„Zielono mam w gÅ‚owie” to utwór podzielony na dwie zwrotki i zÅ‚ożony z oÅ›miu linijek. Kazimierz WierzyÅ„ski napisaÅ‚ go dwunastozgÅ‚oskowcem (Å›redniówka po szóstej sylabie) i zastosowaÅ‚ rymy regularne o ukÅ‚adzie ABAB i CDCD.

Podmiot liryczny wypowiada się w pierwszej osobie (liryka bezpośrednia, wyznania, osobista), o czym świadczą gramatyczne formy czasowników i zaimki:
„Zielono mam w gÅ‚owie i fioÅ‚ki w niej kwitnÄ…
na klombach mych myÅ›li sadzone za mÅ‚odu”.

W myÅ›li filozofii Skamandrytów, postulujÄ…cych zerwanie z ornamentykÄ… jÄ™zyka na rzecz prostoty i jasnoÅ›ci, „Zielono mam w gÅ‚owie” jest peÅ‚en czytelnych, utrzymanych w radosnym duchu caÅ‚ego tekstu epitetów („duszÄ™ błękitnÄ…”, „radosnÄ… wichurÄ…”) oraz uwypuklajÄ…cych beztroskÄ™ podmiotu metafor („wichura zachwytu”, „klomby mych myÅ›li”). Wszystkie wystÄ™pujÄ…ce w wierszu Å›rodki majÄ… za zadanie przykucia uwagi czytelnika:

„Ogólna tendencja poetycka przejawiajÄ…ca siÄ™ w tego typu chwytach to zaskakiwanie odbiorcy, wprowadzanie przedstawieÅ„ niezwykÅ‚ych, nie majÄ…cych odpowiedników w Å›wiecie realnym, ale jednoczeÅ›nie pogodnych i peÅ‚nych humoru. Podmiot liryczny wystÄ™puje tu jako beztroski i radosny inscenizator oryginalnych widowisk, zdarzeÅ„ i gier. Jest on czÅ‚owiekiem zabawy, a wiÄ™c z punktu widzenia obowiÄ…zujÄ…cego w zwykÅ‚ym życiu, jest sprawcÄ… bezsensownych dziaÅ‚aÅ„ (…)W warstwie jÄ™zyka do najczÄ™stszych chwytów trzeba zaliczyć zestawienie opozycji sÅ‚ownych nie spotykanych w mowie potocznej i przeksztaÅ‚cenie konstrukcji idiomatycznych (…). Rymy sÄ… czÄ™sto zaskakujÄ…co dobierane: spotkać też można gry sÅ‚owne, kojarzenie wyrazów na zasadzie podobieÅ„stwa dźwiÄ™kowego (…)itp. Elementy zabawy w pÅ‚aszczyźnie stylistycznej sÄ… jednak rzadsze i mniej aktywne od wystÄ™pujÄ…cych w planie treÅ›ci. Autor Wiosny i wina respektuje normy jÄ™zykowe, w jego wypowiedziach artystycznych panuje Å‚ad, jednostki stylistyczne podporzÄ…dkowane sÄ… celowi nadrzÄ™dnemu – konstrukcji niezwykÅ‚ego Å›wiata ludycznego” (Krzysztof Dybciak, „Gry i podróże poetyckie – Kazimierz WierzyÅ„ski”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 449; 456).


Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies