Zielono mam w głowie - analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Zielono mam w głowie - analiza

Autor: Karolina Marlêga

„Zielono mam w gÅ‚owie” to utwór podzielony na dwie zwrotki i zÅ‚ożony z oÅ›miu linijek. Kazimierz WierzyÅ„ski napisaÅ‚ go dwunastozgÅ‚oskowcem (Å›redniówka po szóstej sylabie) i zastosowaÅ‚ rymy regularne o ukÅ‚adzie ABAB i CDCD.

Podmiot liryczny wypowiada się w pierwszej osobie (liryka bezpośrednia, wyznania, osobista), o czym świadczą gramatyczne formy czasowników i zaimki:
„Zielono mam w gÅ‚owie i fioÅ‚ki w niej kwitnÄ…
na klombach mych myÅ›li sadzone za mÅ‚odu”.

W myÅ›li filozofii Skamandrytów, postulujÄ…cych zerwanie z ornamentykÄ… jÄ™zyka na rzecz prostoty i jasnoÅ›ci, „Zielono mam w gÅ‚owie” jest peÅ‚en czytelnych, utrzymanych w radosnym duchu caÅ‚ego tekstu epitetów („duszÄ™ bÅ‚Ä™kitnÄ…”, „radosnÄ… wichurÄ…”) oraz uwypuklajÄ…cych beztroskÄ™ podmiotu metafor („wichura zachwytu”, „klomby mych myÅ›li”). Wszystkie wystÄ™pujÄ…ce w wierszu Å›rodki majÄ… za zadanie przykucia uwagi czytelnika:

„Ogólna tendencja poetycka przejawiajÄ…ca siÄ™ w tego typu chwytach to zaskakiwanie odbiorcy, wprowadzanie przedstawieÅ„ niezwykÅ‚ych, nie majÄ…cych odpowiedników w Å›wiecie realnym, ale jednoczeÅ›nie pogodnych i peÅ‚nych humoru. Podmiot liryczny wystÄ™puje tu jako beztroski i radosny inscenizator oryginalnych widowisk, zdarzeÅ„ i gier. Jest on czÅ‚owiekiem zabawy, a wiÄ™c z punktu widzenia obowiÄ…zujÄ…cego w zwykÅ‚ym życiu, jest sprawcÄ… bezsensownych dziaÅ‚aÅ„ (…)W warstwie jÄ™zyka do najczÄ™stszych chwytów trzeba zaliczyć zestawienie opozycji sÅ‚ownych nie spotykanych w mowie potocznej i przeksztaÅ‚cenie konstrukcji idiomatycznych (…). Rymy sÄ… czÄ™sto zaskakujÄ…co dobierane: spotkać też można gry sÅ‚owne, kojarzenie wyrazów na zasadzie podobieÅ„stwa dźwiÄ™kowego (…)itp. Elementy zabawy w pÅ‚aszczyźnie stylistycznej sÄ… jednak rzadsze i mniej aktywne od wystÄ™pujÄ…cych w planie treÅ›ci. Autor Wiosny i wina respektuje normy jÄ™zykowe, w jego wypowiedziach artystycznych panuje Å‚ad, jednostki stylistyczne podporzÄ…dkowane sÄ… celowi nadrzÄ™dnemu – konstrukcji niezwykÅ‚ego Å›wiata ludycznego” (Krzysztof Dybciak, „Gry i podróże poetyckie – Kazimierz WierzyÅ„ski”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 449; 456).


Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies