Curriculum vitae - interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Curriculum vitae - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Wiadomości wstępne

Autobiograficzny wiersz „Curriculum vitae” jest zapisem dorastania autora, Leopolda Staffa, zarówno do roli mężczyzny, jak i jednego z najbardziej znanych poetów polskiego dwudziestolecia miÄ™dzywojennego.

Interpretacja

Poetyckie CV Leopolda Staffa jest swoistÄ… spowiedziÄ… autora, który dzieli siÄ™ z czytelnikiem tekstu swoimi wspomnieniami z czasów mÅ‚odzieÅ„czego zachwytu nad istotÄ… poezji oraz zwierza siÄ™ z pierwszy – tych bardziej i mniej udanych – prób dochodzenia do wÅ‚asnego, wypracowanego metodÄ… prób i błędów stylu.

Podzielony na dwie, charakterystyczne dla sonetu części liryk jest poetyckÄ… podróżą po kolejnych etapach życia Staffa. Autor za każdym razem wyraźnie zaznacza najważniejsze, przeÅ‚omowe wydarzenia, podkreÅ›la ważność spotkaÅ„ z pewnymi ludźmi czy znaczenie lektury danego wiersza. Na jego charakter i sztukÄ™ miaÅ‚o wpÅ‚yw szereg elementów: spuÅ›cizna odkrywanej każdego dnia europejskiej kultury, doÅ›wiadczenia przekazywane przez różnorodnych ludzi czy uczucie, jakie ogarniaÅ‚o go, gdy bÄ™dÄ…c dzieckiem szukaÅ‚ znajomych ksztaÅ‚tów rodziny. DziÄ™ki takiemu ukazania dojrzewania liryk zyskuje uniwersalne znaczenie. Poprzez zapisanie swoich intymnych wspomnieÅ„ i doÅ›wiadczeÅ„ w sposób prosty i jasny, Staff rozszerzyÅ‚ je na wszystkich ludzi. Dystans miÄ™dzy podmiotem a czytelnikiem znika po lekturze pierwszego wersu, w którym okres dzieciÅ„stwa zostaÅ‚ nazwany „bladym, niezaradnym kwiatem” – każdy z nas na wspomnienie mÅ‚odzieÅ„czych lat użyÅ‚by podobnych słów, podkreÅ›lajÄ…cy kruchość i delikatność tamtych chwil. Niewinność wczesnych lat podmiotu, a przez to każdego czÅ‚owieka, zostaÅ‚a rozciÄ…gniÄ™ta za całą pierwszÄ… strofÄ™:
„DzieciÅ„stwa mego blady, niezaradny kwiat
Osłaniały pieszczące, cieplarniane cienie.
Nieśmiałe i lękliwe było me spojrzenie
I stawiajÄ…c krok cudzych czepiaÅ‚em siÄ™ szat”

„Blady, niezdarny kwiat”,
czyli jego dzieciÅ„stwo, nieustannie otaczaÅ‚y „pieszczÄ…ce, cieplarniane cienie”. Podmiot żyÅ‚ w cieplarnianych warunkach, a głównÄ… ideÄ… przyÅ›wiecajÄ…cÄ… jego opiekunom byÅ‚o tak bardzo popularne dziÅ› bezstresowe wychowanie. Odizolowanie go od problemów dnia codziennego sprawiÅ‚o, iż miaÅ‚ „NieÅ›miaÅ‚e i lÄ™kliwe” spojrzenie, traciÅ‚ pewność siebie, gdy z oczu znikaÅ‚y znajome sylwetki opiekunów.
StrofÄ™ tÄ™ można interpretować także jako pierwsze oznaki narodzin poetyckiego talentu, który – jako „blady, niezaradny kwiat” – nie mógÅ‚ siÄ™ należycie wyksztaÅ‚cić i ewoluować. Od podjÄ™cia ważnych tematów czy lektury istotnych dzieÅ‚ odgradzaÅ‚y go „pieszczÄ…ce”, „cieplarniane cienie”. Nie byÅ‚o wtedy miejsca na stanowczość czy samodzielność – tak bardzo przecież istotne w edukacji mÅ‚odego poety. Uzależnienie od innych, brak odwagi i kontaktu z rówieÅ›nikami spowodowaÅ‚y, że zamiast rozwijać wyobraźniÄ™, trenować róże style i poszukiwać wÅ‚asnych poetyckich rozwiÄ…zaÅ„, mÅ‚ody poeta byÅ‚ zdany na opinie i pomoc innych.

Podsumowanie interpretacji pierwszej strofy wymaga sformułowania gorzkiego sądu o smutnym i pustym dzieciństwie podmiotu lirycznego. Choć odizolowany od zwykłego świata i pozbawiony szansy na rozmów talentu od najmłodszych lat, to jednak dojrzały Staff z nostalgią wspomina młode lata uzależnienia od opiekunów, gdy czas mijał mu na beztroskiej zabawie i ciągłym szukaniu znajomych twarzy, dających poczucie bezpieczeństwa (i uzależniających od siebie).

Druga zwrotka z kolei jest ukłonem w stronę młodzieńczych doświadczeń poety, gdy próbował odnaleźć własną drogę i sposób na życie:
„MÅ‚odość ma pierwsze skrzydÅ‚a swe wysÅ‚aÅ‚a w Å›wiat,
Kiedy nad wiosnę milsze zdały się jesienie.
Więc kochałem milczenie, wspomnienie, westchnienie
I plotÅ‚em chmurom wieÅ„ce z swych kwietniowych lat”.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies