Prośba o piosenkę - geneza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Prośba o piosenkę - geneza

Autor: Jakub Rudnicki

W 1926 roku ukazaÅ‚ siÄ™ tom wierszy Juliana Tuwima, zatytuÅ‚owany „SÅ‚owa we krwi”. Jednym z opublikowanych tam utworów byÅ‚a „ProÅ›ba o piosenkÄ™” – liryk traktujÄ…cy o uwiecznianych wielokrotnie w poezji natchnieniu, procesie tworzenia oraz roli i zadaniach poety.

Podobnie jak wyrażajÄ…cy radosnÄ… afirmacji codziennoÅ›ci i witalizmu „Do krytyków”, także ten tekst jest traktowany jako program poetycki współzaÅ‚ożyciela grupy Skamander. Nie oznacza to jednak, iż poeta postuluje w nim poglÄ…dy prezentowane w przytoczonym tytule. Jest wrÄ™cz przeciwnie - odcinajÄ…c siÄ™ grubÄ… kreskÄ… od dorobku najwybitniejszych twórców poprzednich epok, jak i gÅ‚oszonej przez siebie idei poezji codziennoÅ›ci i optymizmu, dojrzaÅ‚y wiekowo i artystycznie Tuwim ogÅ‚asza narodziny nowej poezji. Od tej chwili bÄ™dzie tworzyÅ‚ jedynie wiersze zaangażowane w spoÅ‚eczno-polityczne problemy innych ludzi

Aby sprostać postawionemu sobie zadaniu stworzenia wiersza wzorowanego na piosence, Tuwim, który zdaniem Antoniego SÅ‚onimskiego „PisaÅ‚, bo lubiÅ‚”, prosi Boga o dar natchnienia:

„ByÅ‚ rzadko spotykanym połączeniem głębokiej mÄ…droÅ›ci poetyckiej z najbardziej zaskakujÄ…cÄ… absurdalnÄ… reakcjÄ… na fakty bezsporne. Nie wierzcie masce, którÄ… nam dziÅ› zasÅ‚aniajÄ… twarz Tuwima. Nie byÅ‚a to antyczna maska muz Pieryd, upodobnionych do tragicznych ptaków. Tuwim byÅ‚ wesoÅ‚y i pogodny. Niestrudzenie zawsze skory do żartów. NieprawdÄ… jest, że pisaÅ‚ do kabaretu dla pieniÄ™dzy. PisaÅ‚, bo lubiÅ‚. PrzysÅ‚uchiwaÅ‚ siÄ™ z loży dyrektorskiej wÅ‚asnym skeczom, obecny prawie na każdym przedstawieniu”. (Jan Marx, „Skamandryci”, Warszawa 1993, s. 25).

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies