modlitwa żałobna - analiza i interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Ciemna i katastroficzna tonacja poezji Józefa Czechowicza intensyfikuje siÄ™ zgÅ‚asza w jego późnych utworach. Takim utworem jest modlitwa żaÅ‚obna (…) wiersz ten wyraża Å›wiadomość katastroficznÄ… Å›rodkami charakterystycznymi dla twórczoÅ›ci poety. SÄ… to Å›rodki wyobraźni wyzwolonej i kreacyjnej, które wyraźnie zbliżajÄ… poetykÄ™ lirki Józefa Czechowicza do nadrealizmu. Poetycki wizjoneryzm i poety polega w szczególnoÅ›ci na pÅ‚ynnym i wieloznacznym obrazowaniu” (T. Wójcik, „Poeci polscy XX wieku. Biogramy. Wiersze. Komentarze”, Warszawa 2000, s. 97).

Utrzymany w katastroficznym i zÅ‚owróżbnym nastroju wiersz Józefa Czechowicza „modlitwa żaÅ‚obna” ukazaÅ‚ siÄ™ w roku wybuchu II wojny Å›wiatowej, stajÄ…c siÄ™ od razu jednym z najważniejszych utworów nie tylko piÄ…tego tomiku autora, lecz caÅ‚ej jego twórczoÅ›ci.

Podzieliwszy swój liryk na dwie części, Czechowicz w poetycki sposób przedstawił najpierw wizję Armagedonu, a potem zwrócił się ze swoimi prośbami do Boga.

RozciÄ…gniÄ™ty na dwanaÅ›cie wersów obraz kraÅ„ca Å›wiata rozpoczyna siÄ™ od słów „pod kwiatami nie ma dna / to wiemy wiemy”. Jest to negacja katolickiej doktryny o życiu po Å›mierci, w którÄ… nie wierzyÅ‚ Czechowicz. PostrzegajÄ…c Å›mierć jako koniec wszystkiego, autor nie pokazaÅ‚ jej jednak jako czyhajÄ…cego na czÅ‚owieka demona, lecz jak coÅ› normalnego. Jego sÅ‚owa: „wszyscy uÅ›niemy” sÄ… doskonaÅ‚ym dowodem na powyższÄ… tezÄ™ – gdy Å›mierć nadejdzie, my nie bÄ™dziemy czuć jej obecnoÅ›ci, zaÅ›niemy jak każdego dnia planujÄ…c, co zrobimy nazajutrz.

W dalszej części liryku Czechowicz, ukazawszy swój poglÄ…d na Å›mierć i „istnienie” po niej, a raczej jego brak, maluje przerażajÄ…cÄ… wizjÄ™ koÅ„ca Å›wiata. SpadajÄ…cy z nieba „wielki grom” spopieli „cichy dom”, a na koniec wszystko zostanie oblane „wodnistÄ… chustÄ…” wody, po której nastanie absolutna cisza.

TytuÅ‚owa modlitwa jest po części rozpaczliwym, a po części niezwykle surowym w formie, fragmentem rozmowy autora z Bogiem. ProÅ›ba o odsuniÄ™cie od ludzi problemów, o zdjÄ™cie z ich barków ciężaru Å›wiadomoÅ›ci nadchodzÄ…cej Å›mierci podsumowana jest swoistÄ… petycjÄ… o dożywotnie zagwarantowanie ludziom muzyki. Temu zjawisku nie bÄ™dzie koÅ„ca, „zamilknie czas”.
Po tym katastroficznym obrazie ponownie pada zÅ‚owróżbna wizja nieÅ›wiadomoÅ›ci ludzi: „gdy spÅ‚ynie zórz ogniowa kra / wszyscy uÅ›niemy”. Przekonanie to stoi w opozycji do dominujÄ…cego w koÅ›ciele katolickim poglÄ…du o SÄ…dzie Ostatecznym i rozliczeniu wszystkich ludzi z popeÅ‚nionych za życia wystÄ™pków.

W drugiej części liryku, pozostaÅ‚ych siedemnastu wersach podmiot liryczny kierujÄ…c proÅ›bÄ™ do „Pana bolesnego” o szczęśliwe i spokojne życie: „niech siÄ™ nie stanie by ból rósÅ‚” wypeÅ‚nione muzykÄ… i przyrodÄ…, „Å›wiergotem rybitw tnÄ…cych staw” oraz „dźwiÄ™kami topieli” reprezentuje filozofiÄ™ epikurejskÄ… i minimalistycznÄ…, co doskonale oddaje fragment:
„chcemy Å›piewania gwiazd i raf
lasów pachnących bukiem
świergotu rybitw tnących staw
i dzwonów co jak bukiet
chcemy światłości muzyk twych
dźwiÄ™ków topieli”.

Tematyka wiersza porusza ważny z punktu widzenia wydarzeÅ„ zapoczÄ…tkowanych w 1939 roku problem, aktualny także w dzisiejszej rzeczywistoÅ›ci, a mianowicie poczucia nadchodzÄ…cego kresu ludzkoÅ›ci. Åšwiadomość zbliżajÄ…cej siÄ™ zagÅ‚ady może być rozpatrywana także w metaforycznym znaczeniu – jako upadek czÅ‚owieka, jego moralnoÅ›ci, etyki i poczucia estetyki, z której wybawienie okazuje siÄ™ być życie w zgodzie z naturÄ… i peÅ‚ne miÅ‚oÅ›ci do muzyki.

Analiza


Tak jak wskazuje sam tytuÅ‚, zÅ‚ożona z dwudziestu dziewiÄ™ciu wersów podzielonych na cztery strofy „modlitwa żaÅ‚obna” jest intymnÄ… rozmowÄ… z Bogiem, prowadzonÄ… przez podmiot liryczny, utożsamiany z autorem.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies