Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza

Autor: Jakub Rudnicki

NajwczeÅ›niejsze z zachowanych wierszy Czechowicza pochodzÄ… z 1922 roku. MajÄ… jeszcze znamiona poetyki mÅ‚odopolskiej, jednak szybko siÄ™ to zmienia. W kolejnym okresie twórczoÅ›ci Czechowicza i publikacji w „Reflektorze”, a także w pierwszym tomie KamieÅ„ widać wyraźnie zwiÄ…zki z modernizmem, ale zaczynajÄ… dominować powiÄ…zania z futuryzmem i nowÄ… sztukÄ…. Z nowym nurtem wiąże go metaforyka o funkcji brutalizujÄ…cej rzeczywistość, pochwaÅ‚a potÄ™gi i szybkoÅ›ci, spojrzenie urbanisty, kult maszyny (wiersz PÄ™dem- pochwaÅ‚a szybkiego biegu samochodu, pÄ™d dochodzi do nieskoÅ„czonoÅ›ci). Urzeczenie nieskoÅ„czonoÅ›ciÄ… i bogactwem życia oraz nieustannej jego przemiany wiąże siÄ™ z bergsonizmem.

Liryka Czechowicza zbudowana jest z antynomii – wewnÄ™trznych przeciwieÅ„stw i opozycji. Kult maszyny rzutuje u Czechowicza na koncepcjÄ™ czÅ‚owieka. Jest to uwielbienie cywilizacji nie wprost, przez Å›piewanie hymnów, ale poÅ›rednio przez wywyższenie (Przemiany). W wierszach z tego okresu wystÄ™puje sÅ‚ownictwo zwiÄ…zane z geometriÄ…. Wiersze Czechowicza tworzÄ… kubistyczne pejzaże, sÄ… jÄ™zykowym odpowiednikiem kubistycznego malarstwa. Kubistyczna zasada konstrukcji pejzażu wystÄ™puje również w kolejnym tomie dzieÅ„ jak co dzieÅ„ z 1930 roku. KontynuowaÅ‚ on rozbudowÄ™ wizji codziennoÅ›ci, zapowiadaÅ‚ pochwałę zwykÅ‚ego życia. Bliski jest w tych wierszach autor futurystom (dno). Przejmuje od nich także futurystyczny wzorzec erotyki, a także lirycznÄ… tonacjÄ™, ton wiersza i rymy. Czechowicz różniÅ‚ siÄ™ od innych stawianiem znaków zapytania, wyrazem niepokoju i strachu wobec cywilizacji, metafizycznÄ… głębiÄ…. ZwÄ…tpiwszy w sens cywilizacji już do jej spraw nie powróciÅ‚. Wiersze z poczÄ…tkowego etapu twórczoÅ›ci odznaczajÄ… siÄ™ niespokojnym rytmem, szybkim i nieregularnym tempem wiersza, naÅ›ladujÄ… tempo współczesnego życia i miasta.

Obsesja śmierci

Już w pierwszym tomie Czechowicz zaprzecza rajowi cywilizacji (Przemiany, Åšmierć, WiÄ™zieÅ„ miÅ‚oÅ›ci). Wrażliwa intuicja podmiotu lirycznego odczuwaÅ‚a stałą wszechobecność Å›mierci. Åšmierć wydaje siÄ™ nieodpartÄ… oczywistoÅ›ciÄ…, groźnÄ…, przeciw której trzeba szukać pomocy. Pierwsze tomiki zaznaczajÄ… konflikt pomiÄ™dzy życiem i Å›mierciÄ…. Kolejny – ballada z tamtej strony – zdecydowanie skupia siÄ™ już na Å›mierci – Å›wiadczy o tym chociażby sam tytuÅ‚. Åšmierć zjawia siÄ™ tu pod postaciÄ… symbolu, aluzji. Ekslibris poety z tamtego czasu zawiera napis Vita somnium breveÅ»ycie snem krótkim. Zafascynowanie Å›mierciÄ… wynika nie tylko z osobistych dyspozycji i przekonaÅ„ poety, ale z ówczesnej ogólniejszej tendencji. Podobnie jak zafascynowanie spirytualizmem. Sny u Czechowicza należą do obszaru Å›mierci.
Wizja śmierci połączona jest z wyrażeniem chłodu i zimna. Towarzyszą jej słowa związane z nocą, pogrzebem lub czasem, w którym ujawnia się świat śmierci. Klimat śmierci w wierszach rozszerza się, wraz z obsesją katastrofy, niepokoju i oczekiwania zagłady tworzy jednolitą tonację w tonie tragiczności.

Katastrofizm Czechowicza

W porównaniu z katastrofizmem „Å»agarów” byÅ‚ u Czechowicza bardziej egocentryczny, bardziej ogólny, syntetyczny, mniej nastawiony na historiÄ™. Katastrofizm wynika z kilku podstawowych elementów. Pierwszy to wspomnienie wojny z 1920 roku, w której braÅ‚ udziaÅ‚ poeta (Front, dzisiaj verdun). Drugi to kryzys ekonomiczny z przeÅ‚omu lat dwudziestych i trzydziestych (Wulkan), zaÅ› trzeci wynika z zmian w Europie w latach trzydziestych po dojÅ›ciu Hitlera do wÅ‚adzy i rozpowszechnieniu faszyzmu. Kolejny wynika z pojmowania Å›wiata, przyrównywanego do heraklitowej rzeki. PÅ‚ynność i niestaÅ‚ość rzeczy (którÄ… w wierszach najczęściej symbolizuje rzeka) prowadzÄ… ku katastrofie egzystencjalnej, towarzyszÄ…cej każdemu faktowi istnienia. ZagÅ‚ada to nieubÅ‚agana konieczność, ostatecznie jednak otworzy drogÄ™ ku nowemu odrodzonemu Å›wiatu. Katastrofa u Czechowicza spleciona jest z rozwiÄ…zaniem losu poety. Wszelkie przeczucia, przepowiednie skierowane sÄ… przeciw podmiotowi lirycznemu. Warto wspomnieć o symbolice konia, który byÅ‚ sygnaÅ‚em wywoÅ‚awczym wszelkich niepokojów, burz, katastrof. SymbolizowaÅ‚ siÅ‚y bÄ™dÄ…ce poza zasiÄ™giem czÅ‚owieka. WÅ›ród barw zwiÄ…zanych ze Å›mierciÄ… - dominuje czerwieÅ„ (nazywana czÄ™sto pÅ‚omieniem, pożarem) i czerÅ„.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies