JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
NajwczeÅ›niejsze z zachowanych wierszy Czechowicza pochodzÄ… z 1922 roku. MajÄ… jeszcze znamiona poetyki mÅ‚odopolskiej, jednak szybko siÄ™ to zmienia. W kolejnym okresie twórczoÅ›ci Czechowicza i publikacji w „Reflektorze”, a także w pierwszym tomie KamieÅ„ widać wyraźnie zwiÄ…zki z modernizmem, ale zaczynajÄ… dominować powiÄ…zania z futuryzmem i nowÄ… sztukÄ…. Z nowym nurtem wiąże go metaforyka o funkcji brutalizujÄ…cej rzeczywistość, pochwaÅ‚a potÄ™gi i szybkoÅ›ci, spojrzenie urbanisty, kult maszyny (wiersz PÄ™dem- pochwaÅ‚a szybkiego biegu samochodu, pÄ™d dochodzi do nieskoÅ„czonoÅ›ci). Urzeczenie nieskoÅ„czonoÅ›ciÄ… i bogactwem życia oraz nieustannej jego przemiany wiąże siÄ™ z bergsonizmem.
Liryka Czechowicza zbudowana jest z antynomii – wewnÄ™trznych przeciwieÅ„stw i opozycji. Kult maszyny rzutuje u Czechowicza na koncepcjÄ™ czÅ‚owieka. Jest to uwielbienie cywilizacji nie wprost, przez Å›piewanie hymnów, ale poÅ›rednio przez wywyższenie (Przemiany). W wierszach z tego okresu wystÄ™puje sÅ‚ownictwo zwiÄ…zane z geometriÄ…. Wiersze Czechowicza tworzÄ… kubistyczne pejzaże, sÄ… jÄ™zykowym odpowiednikiem kubistycznego malarstwa. Kubistyczna zasada konstrukcji pejzażu wystÄ™puje również w kolejnym tomie dzieÅ„ jak co dzieÅ„ z 1930 roku. KontynuowaÅ‚ on rozbudowÄ™ wizji codziennoÅ›ci, zapowiadaÅ‚ pochwaÅ‚Ä™ zwykÅ‚ego życia. Bliski jest w tych wierszach autor futurystom (dno). Przejmuje od nich także futurystyczny wzorzec erotyki, a także lirycznÄ… tonacjÄ™, ton wiersza i rymy. Czechowicz różniÅ‚ siÄ™ od innych stawianiem znaków zapytania, wyrazem niepokoju i strachu wobec cywilizacji, metafizycznÄ… gÅ‚Ä™biÄ…. ZwÄ…tpiwszy w sens cywilizacji już do jej spraw nie powróciÅ‚. Wiersze z poczÄ…tkowego etapu twórczoÅ›ci odznaczajÄ… siÄ™ niespokojnym rytmem, szybkim i nieregularnym tempem wiersza, naÅ›ladujÄ… tempo współczesnego życia i miasta.
Obsesja śmierci
Już w pierwszym tomie Czechowicz zaprzecza rajowi cywilizacji (Przemiany, Åšmierć, WiÄ™zieÅ„ miÅ‚oÅ›ci). Wrażliwa intuicja podmiotu lirycznego odczuwaÅ‚a staÅ‚Ä… wszechobecność Å›mierci. Åšmierć wydaje siÄ™ nieodpartÄ… oczywistoÅ›ciÄ…, groźnÄ…, przeciw której trzeba szukać pomocy. Pierwsze tomiki zaznaczajÄ… konflikt pomiÄ™dzy życiem i Å›mierciÄ…. Kolejny – ballada z tamtej strony – zdecydowanie skupia siÄ™ już na Å›mierci – Å›wiadczy o tym chociażby sam tytuÅ‚. Åšmierć zjawia siÄ™ tu pod postaciÄ… symbolu, aluzji. Ekslibris poety z tamtego czasu zawiera napis Vita somnium breve – Å»ycie snem krótkim. Zafascynowanie Å›mierciÄ… wynika nie tylko z osobistych dyspozycji i przekonaÅ„ poety, ale z ówczesnej ogólniejszej tendencji. Podobnie jak zafascynowanie spirytualizmem. Sny u Czechowicza należą do obszaru Å›mierci.
Wizja śmierci połączona jest z wyrażeniem chłodu i zimna. Towarzyszą jej słowa związane z nocą, pogrzebem lub czasem, w którym ujawnia się świat śmierci. Klimat śmierci w wierszach rozszerza się, wraz z obsesją katastrofy, niepokoju i oczekiwania zagłady tworzy jednolitą tonację w tonie tragiczności. Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Autor: Jakub RudnickiNajwczeÅ›niejsze z zachowanych wierszy Czechowicza pochodzÄ… z 1922 roku. MajÄ… jeszcze znamiona poetyki mÅ‚odopolskiej, jednak szybko siÄ™ to zmienia. W kolejnym okresie twórczoÅ›ci Czechowicza i publikacji w „Reflektorze”, a także w pierwszym tomie KamieÅ„ widać wyraźnie zwiÄ…zki z modernizmem, ale zaczynajÄ… dominować powiÄ…zania z futuryzmem i nowÄ… sztukÄ…. Z nowym nurtem wiąże go metaforyka o funkcji brutalizujÄ…cej rzeczywistość, pochwaÅ‚a potÄ™gi i szybkoÅ›ci, spojrzenie urbanisty, kult maszyny (wiersz PÄ™dem- pochwaÅ‚a szybkiego biegu samochodu, pÄ™d dochodzi do nieskoÅ„czonoÅ›ci). Urzeczenie nieskoÅ„czonoÅ›ciÄ… i bogactwem życia oraz nieustannej jego przemiany wiąże siÄ™ z bergsonizmem.
Liryka Czechowicza zbudowana jest z antynomii – wewnÄ™trznych przeciwieÅ„stw i opozycji. Kult maszyny rzutuje u Czechowicza na koncepcjÄ™ czÅ‚owieka. Jest to uwielbienie cywilizacji nie wprost, przez Å›piewanie hymnów, ale poÅ›rednio przez wywyższenie (Przemiany). W wierszach z tego okresu wystÄ™puje sÅ‚ownictwo zwiÄ…zane z geometriÄ…. Wiersze Czechowicza tworzÄ… kubistyczne pejzaże, sÄ… jÄ™zykowym odpowiednikiem kubistycznego malarstwa. Kubistyczna zasada konstrukcji pejzażu wystÄ™puje również w kolejnym tomie dzieÅ„ jak co dzieÅ„ z 1930 roku. KontynuowaÅ‚ on rozbudowÄ™ wizji codziennoÅ›ci, zapowiadaÅ‚ pochwaÅ‚Ä™ zwykÅ‚ego życia. Bliski jest w tych wierszach autor futurystom (dno). Przejmuje od nich także futurystyczny wzorzec erotyki, a także lirycznÄ… tonacjÄ™, ton wiersza i rymy. Czechowicz różniÅ‚ siÄ™ od innych stawianiem znaków zapytania, wyrazem niepokoju i strachu wobec cywilizacji, metafizycznÄ… gÅ‚Ä™biÄ…. ZwÄ…tpiwszy w sens cywilizacji już do jej spraw nie powróciÅ‚. Wiersze z poczÄ…tkowego etapu twórczoÅ›ci odznaczajÄ… siÄ™ niespokojnym rytmem, szybkim i nieregularnym tempem wiersza, naÅ›ladujÄ… tempo współczesnego życia i miasta.
Obsesja śmierci
Już w pierwszym tomie Czechowicz zaprzecza rajowi cywilizacji (Przemiany, Åšmierć, WiÄ™zieÅ„ miÅ‚oÅ›ci). Wrażliwa intuicja podmiotu lirycznego odczuwaÅ‚a staÅ‚Ä… wszechobecność Å›mierci. Åšmierć wydaje siÄ™ nieodpartÄ… oczywistoÅ›ciÄ…, groźnÄ…, przeciw której trzeba szukać pomocy. Pierwsze tomiki zaznaczajÄ… konflikt pomiÄ™dzy życiem i Å›mierciÄ…. Kolejny – ballada z tamtej strony – zdecydowanie skupia siÄ™ już na Å›mierci – Å›wiadczy o tym chociażby sam tytuÅ‚. Åšmierć zjawia siÄ™ tu pod postaciÄ… symbolu, aluzji. Ekslibris poety z tamtego czasu zawiera napis Vita somnium breve – Å»ycie snem krótkim. Zafascynowanie Å›mierciÄ… wynika nie tylko z osobistych dyspozycji i przekonaÅ„ poety, ale z ówczesnej ogólniejszej tendencji. Podobnie jak zafascynowanie spirytualizmem. Sny u Czechowicza należą do obszaru Å›mierci.
Katastrofizm Czechowicza
W porównaniu z katastrofizmem „Å»agarów” byÅ‚ u Czechowicza bardziej egocentryczny, bardziej ogólny, syntetyczny, mniej nastawiony na historiÄ™. Katastrofizm wynika z kilku podstawowych elementów. Pierwszy to wspomnienie wojny z 1920 roku, w której braÅ‚ udziaÅ‚ poeta (Front, dzisiaj verdun). Drugi to kryzys ekonomiczny z przeÅ‚omu lat dwudziestych i trzydziestych (Wulkan), zaÅ› trzeci wynika z zmian w Europie w latach trzydziestych po dojÅ›ciu Hitlera do wÅ‚adzy i rozpowszechnieniu faszyzmu. Kolejny wynika z pojmowania Å›wiata, przyrównywanego do heraklitowej rzeki. PÅ‚ynność i niestaÅ‚ość rzeczy (którÄ… w wierszach najczęściej symbolizuje rzeka) prowadzÄ… ku katastrofie egzystencjalnej, towarzyszÄ…cej każdemu faktowi istnienia. ZagÅ‚ada to nieubÅ‚agana konieczność, ostatecznie jednak otworzy drogÄ™ ku nowemu odrodzonemu Å›wiatu. Katastrofa u Czechowicza spleciona jest z rozwiÄ…zaniem losu poety. Wszelkie przeczucia, przepowiednie skierowane sÄ… przeciw podmiotowi lirycznemu. Warto wspomnieć o symbolice konia, który byÅ‚ sygnaÅ‚em wywoÅ‚awczym wszelkich niepokojów, burz, katastrof. SymbolizowaÅ‚ siÅ‚y bÄ™dÄ…ce poza zasiÄ™giem czÅ‚owieka. WÅ›ród barw zwiÄ…zanych ze Å›mierciÄ… - dominuje czerwieÅ„ (nazywana czÄ™sto pÅ‚omieniem, pożarem) i czerÅ„.
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies