JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
Antoni SÅ‚onimski napisaÅ‚ swój sztandarowy wiersz „Credo” w hoÅ‚dzie mÅ‚odoÅ›ci, wolnoÅ›ci, marzeniom oraz siÅ‚y, zarówno tej witalnej, jak i duchowej. InspiracjÄ… do nadania mu Å‚aciÅ„skiego tytuÅ‚u byÅ‚o znaczenie czasownika, w polskim tÅ‚umaczeniu oznaczajÄ…cego wiarÄ™.
Odbiorcami wiersza sÄ… pesymiÅ›ci i wszyscy ci, którzy minimalizujÄ… potÄ™gÄ™ mÅ‚odoÅ›ci, nie potrafiÄ… korzystać z jej praw oraz możliwoÅ›ci. To do nich skierowana jest przestroga o rychÅ‚ym nadejÅ›ciu staroÅ›ci, okresu „tÄ™pego”, w którym nie bÄ™dzie już czasu ani siÅ‚y, by zrealizować plany i marzenia, odkÅ‚adane z roku na rok na później:
„Nim przezornej staroÅ›ci wiek nadejdzie tÄ™py,
Zanim los, orle skrzydła łamiący na strzępy,
Nie zmieni piór skrzydlatych na pióra flaminga”.
Wiek młodzieńczy i ogólnie czas dorastania przedstawione zostały jako najpiękniejsze lata w życiu każdego człowieka. Podmiot liryczny, wymieniając po kolei cechy, jakimi powinniśmy z perspektywy lat wspominać tamten czas, stara się jeszcze mocniej wpoić adresatowi, iż tak piękne, beztroskie, pełne niespodzianek, zawirować, wzlotów i upadków dni nie pojawią się nigdy więcej. Poucza zatem tonem pozbawionym zbędnego dydaktyzmu, że:
„MÅ‚odość winna być nagÅ‚a i ostra jak klinga.
Fale życia pruć chyżo jak łódka wikinga”
WedÅ‚ug niego należy zrezygnować z tak zwanego „dorabiania siÄ™”, przeznaczajÄ…c zaoszczÄ™dzony czas na podróże – „ÅšmiaÅ‚ym okiem w najdziksze przenikać ostÄ™py”, poznawanie nowych smaków, zapachów, odkrywanie najpiÄ™kniejszych zakÄ…tków Å›wiata oraz przebywanie z przyjaciółmi i rodzinÄ…. W tym wszystkim trzeba wykazać siÄ™ stanowczoÅ›ciÄ…, nie ulegajÄ…c pojawiajÄ…cym siÄ™ po drodze pokusom odnalezienia „peÅ‚nej misy”. „Kto nie lata jak orÅ‚y - lecz stÄ…pa jak lisy” jest wedÅ‚ug SÅ‚onimskiego Å‚otrem godnym „wzgardy”.
Analiza
„Credo” Antoniego SÅ‚onimskiego, jak sam tytuÅ‚ wskazuje (Å‚ac. „credo” – „wierzÄ™”), jest realizacjÄ… zasad poetyckiego manifestu.
Liryk skÅ‚ada siÄ™ z czterech czterowersowych strof. Autor, utożsamiany z podmiotem lirycznym, siÄ™gnÄ…Å‚ w nich po rymy o ukÅ‚adzie ABBA. Swoje pouczenie skierowaÅ‚ do mÅ‚odych, którzy nie zdajÄ… sobie sprawy, że wÅ‚aÅ›nie przezywajÄ… swoje najpiÄ™kniejsze lata. Sprawia to, że wiersz wypeÅ‚niony jest niezapomnianym metaforami mÅ‚odoÅ›ci, porównaniami, epitetami („zÅ‚ote ostrze”, „nagÅ‚a mÅ‚odość”, „ostra klinga”, „Å›miaÅ‚e oko”, „najdziksze ostÄ™py”, „pióra skrzydlate”) oraz symbolami. Credo - analiza i interpretacja
Autor: Karolina MarlêgaAntoni SÅ‚onimski napisaÅ‚ swój sztandarowy wiersz „Credo” w hoÅ‚dzie mÅ‚odoÅ›ci, wolnoÅ›ci, marzeniom oraz siÅ‚y, zarówno tej witalnej, jak i duchowej. InspiracjÄ… do nadania mu Å‚aciÅ„skiego tytuÅ‚u byÅ‚o znaczenie czasownika, w polskim tÅ‚umaczeniu oznaczajÄ…cego wiarÄ™.
Odbiorcami wiersza sÄ… pesymiÅ›ci i wszyscy ci, którzy minimalizujÄ… potÄ™gÄ™ mÅ‚odoÅ›ci, nie potrafiÄ… korzystać z jej praw oraz możliwoÅ›ci. To do nich skierowana jest przestroga o rychÅ‚ym nadejÅ›ciu staroÅ›ci, okresu „tÄ™pego”, w którym nie bÄ™dzie już czasu ani siÅ‚y, by zrealizować plany i marzenia, odkÅ‚adane z roku na rok na później:
„Nim przezornej staroÅ›ci wiek nadejdzie tÄ™py,
Zanim los, orle skrzydła łamiący na strzępy,
Nie zmieni piór skrzydlatych na pióra flaminga”.
Wiek młodzieńczy i ogólnie czas dorastania przedstawione zostały jako najpiękniejsze lata w życiu każdego człowieka. Podmiot liryczny, wymieniając po kolei cechy, jakimi powinniśmy z perspektywy lat wspominać tamten czas, stara się jeszcze mocniej wpoić adresatowi, iż tak piękne, beztroskie, pełne niespodzianek, zawirować, wzlotów i upadków dni nie pojawią się nigdy więcej. Poucza zatem tonem pozbawionym zbędnego dydaktyzmu, że:
„MÅ‚odość winna być nagÅ‚a i ostra jak klinga.
Fale życia pruć chyżo jak łódka wikinga”
WedÅ‚ug niego należy zrezygnować z tak zwanego „dorabiania siÄ™”, przeznaczajÄ…c zaoszczÄ™dzony czas na podróże – „ÅšmiaÅ‚ym okiem w najdziksze przenikać ostÄ™py”, poznawanie nowych smaków, zapachów, odkrywanie najpiÄ™kniejszych zakÄ…tków Å›wiata oraz przebywanie z przyjaciółmi i rodzinÄ…. W tym wszystkim trzeba wykazać siÄ™ stanowczoÅ›ciÄ…, nie ulegajÄ…c pojawiajÄ…cym siÄ™ po drodze pokusom odnalezienia „peÅ‚nej misy”. „Kto nie lata jak orÅ‚y - lecz stÄ…pa jak lisy” jest wedÅ‚ug SÅ‚onimskiego Å‚otrem godnym „wzgardy”.
Analiza
„Credo” Antoniego SÅ‚onimskiego, jak sam tytuÅ‚ wskazuje (Å‚ac. „credo” – „wierzÄ™”), jest realizacjÄ… zasad poetyckiego manifestu.
Jednym z nich jest nowe odczytanie motywu lisa. WedÅ‚ug Skamandryty każdy, kto poÅ›wiÄ™ciÅ‚ siÄ™ powiÄ™kszaniu majÄ…tku, za bardzo zapomniaÅ‚ siÄ™ w pracy i straciÅ‚ z oczu to, co najważniejsze, czyli speÅ‚nianie marzeÅ„ oraz rozwijanie swojej duszy, przemienia siÄ™ w lisa („nie lata jak orÅ‚y - lecz stÄ…pa jak lisy”), ma „brzuch peÅ‚ny”, „wypchanÄ… kiesÄ™ oraz „peÅ‚nÄ… misÄ™”. Podobne, nowe Å›wiatÅ‚o SÅ‚onimski rzuciÅ‚ na symbol piór flaminga, które na starość zastÄ™pujÄ… orle skrzydÅ‚a, przynależne okresowi mÅ‚odoÅ›ci i witalnoÅ›ci. Taka przenoÅ›nia jeszcze bardziej wyolbrzymia jednostajność i nudÄ™ lat dojrzaÅ‚ych oraz dynamizm i żywotność wieku mÅ‚odzieÅ„czego.
BÄ™dÄ…cy afirmacjÄ… mÅ‚odoÅ›ci liryk jest nawiÄ…zaniem do dotyczÄ…cej tego motywu topiki literackiej. Jego autor wspomina bohatera dzieÅ‚a hiszpaÅ„skiego twórcy Cervantesa - heroicznego rycerza Don Kichota, który – nieustannie walczÄ…c z drewnianymi wiatrakami - na staÅ‚e wpisaÅ‚ siÄ™ do literatury Å›wiatowej jako symbol idealizmu, marzycielstwa i bezkompromisowoÅ›ci.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies