Wysokie drzewa - interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Wysokie drzewa - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Wiadomości wstępne

Wiersz Leopolda Staffa „Wysokie drzewa” zostaÅ‚ opublikowany w zbiorze noszÄ…cym ten sam tytuÅ‚, w 1932 roku. Z chwilÄ… premiery tomu, poeta zostaÅ‚ obrzucony negatywnymi epitetami, poczÄ…wszy od Å›lepego tradycjonalisty, poprzez zakochanego w mÅ‚odopolskich ideaÅ‚ach gÅ‚upca, a skoÅ„czywszy na piewcÄ™ niepasujÄ…cych do realiów miÄ™dzywojnia nurtów symbolizmu czy impresjonizmu.

Z dzisiejszej perspektywy badacze jego twórczości używają nieco innych słów, na streszczenie tematyki zbioru:.

„Staff byÅ‚ naszym najwiÄ™kszym po Norwidzie poetÄ… kultury. StworzyÅ‚ caÅ‚e cykle utworów poÅ›wiÄ™conych zabytkom kultury antycznej i kultury WÅ‚och (jak przykÅ‚adowo cykl MiÅ‚ość w posÄ…gach w tomie Gałąź kwitnÄ…ca, Åšladem stopy antycznej, w UÅ›miechach godzin czy Tryptyk sztuki wÅ‚oskiej w tomie Wysokie drzewa). ByÅ‚ poetÄ…, który na wszystkie ludzkie sprawy, w tym także na przyrodÄ™, patrzyÅ‚ przez pryzmat kultury, przez Å›wiadomość literatury, malarstwa i ich historycznie zmiennych konwencji. Także jego obrazy ogrodów, sadów – „wysokich drzew” nawiÄ…zywaÅ‚y do utrwalonych w kulturze wyobrażeÅ„. Cytatem bÄ…dź aluzjÄ… stylistycznÄ… odwoÅ‚ywaÅ‚y siÄ™ do biblijnych wyobrażeÅ„ ogrodu, do sielskiego pejzażu starożytnych, utrwalonego w konwencji sielanki czy Georgik Wergiliusza, do wzorców zapisanych w malarstwie renesansowym, a także w malarstwie współczesnym. PrzykÅ‚adowo: liryk Ogród przedziwny może być odebrany jako Å›wiadoma lub nieÅ›wiadoma parafraza poetycka Dziwnego ogrodu Józefa Mehoffera.

Poprzez aluzjÄ™ obrazowÄ… bÄ…dź stylistycznÄ… z pozoru proste i bardzo zwyczajne, bardzo „życiowe” motywy, którymi posÅ‚uguje siÄ™ Staff (jak motyw ogrodu czy wÄ™drowca) zyskujÄ… głębiÄ™ historycznÄ… i wymiar spraw wiecznie ludzkich, obecnych w najstarszych zapisach kultury Å›ródziemnomorskiej. SiÄ™gniÄ™cie po takie obrazy, majÄ…ce dÅ‚ugÄ… tradycjÄ™ w kulturze, po wyobrażenia archetypiczne pozwala w niedÅ‚ugim utworze lirycznym rozpiąć most miÄ™dzy przeszÅ‚oÅ›ciÄ… a teraźniejszoÅ›ciÄ…, pozwala widzieć sprawy ludzkie w wymiarze uniwersalnym, nie tylko tu i teraz, ale także in illi tempore, w odlegÅ‚ym czasie przeszÅ‚oÅ›ci. Tkwi za takim ujÄ™ciem czÅ‚owieka przeÅ›wiadczenie, że „o tyle wÅ‚aÅ›nie, o ile czÅ‚owiek wykracza poza chwilÄ™ historycznÄ… i ulega swej potrzebie przeżywania archetypów – realizuje siÄ™ jako istota integralna, uniwersalna” (Irena Maciejewska, „Poeta Å‚adu moralnego – Leopold Staff, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 251-252).
Interpretacja

Liryk dosłownie jest opisem tytułowych wysokich drzew, lecz pod tą metaforą kryje się próba oddania skomplikowanych i wielopłaszczyznowych relacji jednostki z naturą.

Podmiot liryczny zachwyca się urodą wyjętego z impresjonistycznego obrazu krajobrazu i majestatycznością wysokich drzew na tle zachodzącego słońca i połyskującego w jego świetle jeziora, co można odczytywać także jako podziwianie wzorcowych, przekazywanych z pokolenia na pokolenie kryteriów sztuki:
„O, cóż jest piÄ™kniejszego niż wysokie drzewa,
W brÄ…zie zachodu kute wieczornym promieniem,
Nad wodÄ…, co siÄ™ pawich barw blaskiem rozlewa,
Pogłębiona odbitych konarów sklepieniem”.

Opis jest przepeÅ‚niony wyrazami dziaÅ‚ajÄ…cymi na wyobraźniÄ™ czytelnika. Drzewa zostaÅ‚y „wykute” „wieczornym promieniem” w „brÄ…zie zachodu” sÅ‚oÅ„ca, tafla jeziora mieni siÄ™ blaskiem „pawich barw”, odbijajÄ…c przy tym ogromne sklepienie konarów.

Podobne wrażenie dźwiękowo-wizualne niesie ze sobą druga zwrotka:
„Zapach wody, zielony w cieniu, zÅ‚oty w sÅ‚oÅ„cu,
W bezwietrzu sennym ledwo miesza się, kołysze,

Gdy z łąk koniki polne w sierpniowym gorącu

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies