Przedśpiew - analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Przedśpiew - analiza

Autor: Karolina Marlêga

Liryk Leopolda Staff o enigmatycznym tytule „PrzedÅ›piew” skÅ‚ada siÄ™ z dwudziestu dwóch wersów, liczÄ…cych każdy po trzynaÅ›cie sylab. Brak podziaÅ‚u na strofy sprawia, iż jest to wiersz stychiczny.

Poeta sięgnął po rymy żeńskie, końcowe, niegramatyczne, parzyste:

„Czciciel gwiazd i mÄ…droÅ›ci, miÅ‚oÅ›nik ogrodów,
Wyznawca snów i piękna i uczestnik godów,
Na które swych wybrańców sprasza sztuka boska:
Znam gorycz i zawody, wiem, co ból i troska,
Złuda miłości, zwątpień mrok, tęsknot rozbicia,
A jednak śpiewać będę wam pochwałę życia -
Bo żyÅ‚em dÅ‚ugo w górach i mieszkaÅ‚em w lasach”.

Ze wzglÄ™du na pierwszoosobowÄ… konstrukcjÄ™ podmiotu lirycznego – utożsamianego z autorem - kolejnÄ… cechÄ… formalnÄ… dzieÅ‚a jest zaliczenie go do liryki bezpoÅ›redniej (osobistej). ÅšwiadczÄ… o tym osobowe zakoÅ„czenia czasowników: „znam”, „wiem”, „bÄ™dÄ™”, „żyÅ‚em”, „mieszkaÅ‚em”, „przechodzÄ™”, „kochaÅ‚em”, „widziaÅ‚em”, „szedÅ‚em”, „uczÄ™”, „pochwalam” oraz zaimki „mi”, „mnie”, „me”.

Ważnym zabiegiem poetyckim jest także zastosowanie różnych czasów wypowiedzi. Z jedenastu czasowników pięć zostaÅ‚o użytych w czasie teraźniejszym („znam”, „wiem”, „przechodzÄ™”, ”, „uczÄ™”, „pochwalam”), pięć w przeszÅ‚ym („żyÅ‚em”, „mieszkaÅ‚em”, „kochaÅ‚em”, „widziaÅ‚em”, „szedÅ‚em”), a jeden - „bÄ™dÄ™”- w przyszÅ‚ym. WpÅ‚ywa to na odbiór słów podmiotu lirycznego, który przecież ustawia siÄ™ w pozycji nauczyciela życia. Jego sÅ‚owa zyskujÄ… na autentycznoÅ›ci, ponieważ adresat – zbiorowość - bardziej wierzy osobie, która coÅ› zna lub wie, niż która dopiero do pozna i dowie siÄ™.


Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies