JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
NawiÄ…zujÄ…cy do renesansowego cyklu dziewiÄ™tnastu „Trenów” Jana Kochanowskiego, bÄ™dÄ…cych wyrazem tÄ™sknoty za przedwczeÅ›nie zmarÅ‚Ä… dwuipółletniÄ… córkÄ™ UrszulkÄ™, utwór BolesÅ‚awa LeÅ›miana ukazaÅ‚ siÄ™ w trzecim zbiorze autora, „Napój cienisty” z 1936 roku.
MiÄ™dzywojenny autor odnosi siÄ™ w nim do wiersza powstaÅ‚ego ponad czterysta lat wczeÅ›niej, koÅ„czÄ…cego żaÅ‚obny cykl dzieÅ‚ Jana z Czarnolasu. Prócz odczytania go jako gÅ‚os w sprawie polemiki filozoficznej z Kochanowskim, „Urszula Kochanowska” jest także wyrazem osobistych poglÄ…dów LeÅ›miana na Å›mierć i życie pozagrobowe, czyli kwestie wystÄ™pujÄ…ce w pierwszych tekstach kultury, aż do czasów współczesnych (na przykÅ‚ad biblijna „KsiÄ™ga Hioba”, Å›redniowieczna „Legenda o Å›w. Aleksym”, „Kwiatki Å›w. Franciszka”, „Lament Å›wiÄ™tokrzyski”, „Bogurodzica”, renesansowe liryki Jana Kochanowskiego – „Czego chcesz od nas, Panie”; „Treny”; „PsaÅ‚terz Dawidów”, Mickiewiczowskie „Dziady, cz. III”, modernistyczne hymny Jana Kasprowicza – „Dies irae”; „ÅšwiÄ™ty Boże”, „ÅšwiÄ™ty Mocny” czy opowiadanie Stefana Å»eromskiego „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”, MiÅ‚oszowska „Piosenka o koÅ„cu Å›wiata” czy „Sprawozdanie z raju” Zbigniewa Herberta).
Innym tekstem LeÅ›miana, podejmujÄ…cym ten wÄ…tek, jest wiersz „TrupiÄ™gi”. W obu lirykach:
„Åšmierć nie ma nic wspólnego z wyobrażeniami chrzeÅ›cijaÅ„skimi. Niebo w poezji LeÅ›miana jest puste „(…) po Å›mierci w niebios przybyÅ‚em pustkowie” – mówi Urszula. Okazuje siÄ™, że marzeniem dziecka jest rzeczywistość ziemska. Ma możność obcowania z tajemnicÄ… Å›wiata (Bogiem), ale oczekiwanie na rodziców okazuje siÄ™ czymÅ› ważniejszym. W „TrupiÄ™gach” również poddaje w wÄ…tpliwość sens potocznych wyobrażeÅ„ religijnych, operuje kategoriami ziemskimi, laickimi i gÅ‚Ä™boko humanistycznymi” („Oryginalność poezji BolesÅ‚awa LeÅ›miana”, Teresa Bojczewska, „Od starożytnoÅ›ci do współczesnoÅ›ci. Wybrane tematy z jÄ™zyka polskiego”, Warszawa 1996, s. 137-139).
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Urszula Kochanowska - geneza
Autor: Karolina MarlêgaNawiÄ…zujÄ…cy do renesansowego cyklu dziewiÄ™tnastu „Trenów” Jana Kochanowskiego, bÄ™dÄ…cych wyrazem tÄ™sknoty za przedwczeÅ›nie zmarÅ‚Ä… dwuipółletniÄ… córkÄ™ UrszulkÄ™, utwór BolesÅ‚awa LeÅ›miana ukazaÅ‚ siÄ™ w trzecim zbiorze autora, „Napój cienisty” z 1936 roku.
MiÄ™dzywojenny autor odnosi siÄ™ w nim do wiersza powstaÅ‚ego ponad czterysta lat wczeÅ›niej, koÅ„czÄ…cego żaÅ‚obny cykl dzieÅ‚ Jana z Czarnolasu. Prócz odczytania go jako gÅ‚os w sprawie polemiki filozoficznej z Kochanowskim, „Urszula Kochanowska” jest także wyrazem osobistych poglÄ…dów LeÅ›miana na Å›mierć i życie pozagrobowe, czyli kwestie wystÄ™pujÄ…ce w pierwszych tekstach kultury, aż do czasów współczesnych (na przykÅ‚ad biblijna „KsiÄ™ga Hioba”, Å›redniowieczna „Legenda o Å›w. Aleksym”, „Kwiatki Å›w. Franciszka”, „Lament Å›wiÄ™tokrzyski”, „Bogurodzica”, renesansowe liryki Jana Kochanowskiego – „Czego chcesz od nas, Panie”; „Treny”; „PsaÅ‚terz Dawidów”, Mickiewiczowskie „Dziady, cz. III”, modernistyczne hymny Jana Kasprowicza – „Dies irae”; „ÅšwiÄ™ty Boże”, „ÅšwiÄ™ty Mocny” czy opowiadanie Stefana Å»eromskiego „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”, MiÅ‚oszowska „Piosenka o koÅ„cu Å›wiata” czy „Sprawozdanie z raju” Zbigniewa Herberta).
Innym tekstem LeÅ›miana, podejmujÄ…cym ten wÄ…tek, jest wiersz „TrupiÄ™gi”. W obu lirykach:
„Åšmierć nie ma nic wspólnego z wyobrażeniami chrzeÅ›cijaÅ„skimi. Niebo w poezji LeÅ›miana jest puste „(…) po Å›mierci w niebios przybyÅ‚em pustkowie” – mówi Urszula. Okazuje siÄ™, że marzeniem dziecka jest rzeczywistość ziemska. Ma możność obcowania z tajemnicÄ… Å›wiata (Bogiem), ale oczekiwanie na rodziców okazuje siÄ™ czymÅ› ważniejszym. W „TrupiÄ™gach” również poddaje w wÄ…tpliwość sens potocznych wyobrażeÅ„ religijnych, operuje kategoriami ziemskimi, laickimi i gÅ‚Ä™boko humanistycznymi” („Oryginalność poezji BolesÅ‚awa LeÅ›miana”, Teresa Bojczewska, „Od starożytnoÅ›ci do współczesnoÅ›ci. Wybrane tematy z jÄ™zyka polskiego”, Warszawa 1996, s. 137-139).
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies