Główne założenia futuryzmu ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Główne założenia futuryzmu

Autor: Jakub Rudnicki

  • totalna destrukcja dziedzictwa kulturalnego, negacja kanonu tradycji literackiej, charakter skrajnie antytradycjonalistyczny, burzycielski i prowokacyjny,

  • sztuka miaÅ‚a wyprzedzać czas historyczny,

  • zgodnie z zasadÄ… „słów na wolnoÅ›ci” futuryÅ›ci pragnÄ™li uwolnić sÅ‚owa z rygorów semantyki i skÅ‚adni,

  • futuryÅ›ci czÄ™sto stosowali neologizmy, lekceważyli zasady ortograficzne, skÅ‚adniowe,

  • futuryzm to kierunek zdecydowanie materialistyczny, w materii widziaÅ‚ energiÄ™ życia, w jej metamorfozach i bogactwie form odkrywaÅ‚ nowe piÄ™kno – im bliższe potocznoÅ›ci, im surowsze tym wspanialsze, jedni materiÄ™ utożsamiali z naturÄ… (materia żywa, organiczna, krwista groźna), inni z cywilizacjÄ… (miasto, maszyna, automobil, radio, kinematograf),

  • futuryÅ›ci uważali, że pomiÄ™dzy naturÄ… a cywilizacjÄ… nie ma zasadniczej sprzecznoÅ›ci – w materii żywej odkrywali schemat dziaÅ‚ania maszyny, w maszynie zaÅ› energiÄ™ przyrody,

  • podstawowe dążenie futurystów polskich to głód jednoznacznoÅ›ci (okr. A. Stern),

  • apologia natury uzewnÄ™trzniaÅ‚a siÄ™ jako kult ciaÅ‚a, byÅ‚a pochwałą pracy zmysłów, kultem fizjologii, opisem funkcji organizmu,

  • bohater liryki futurystycznej zamiast duchowego wnÄ™trza demonstrowaÅ‚ urodÄ™ swych wnÄ™trznoÅ›ci, objawiaÅ‚ siÄ™ jako atlas ciaÅ‚a, zachowywaÅ‚ siÄ™ jak figura z gabinetu medyka,

  • kobieta uważana byÅ‚a za wartość pÅ‚odnoÅ›ci,

  • czÄ™sto w utworach spotkać można motyw gÅ‚odu – dla Sterna to metafora nienasycenia Å›wiatem, dla JasieÅ„skiego jest przekleÅ„stwem i udrÄ™kÄ… bezrobotnych,

  • esencjÄ… mowy miaÅ‚o być sÅ‚owo nowe od rdzenia, nieposiadajÄ…ce znaczenia utrwalonego w systemie jÄ™zykowym, obce, ale równoczeÅ›nie brzmiÄ…ce „swojsko”,

  • polscy futuryÅ›ci odwoÅ‚ywali siÄ™ do idei „słów na wolnoÅ›ci”, tworzÄ…c w utworach wrażenie niespójnoÅ›ci, nieporzÄ…dku, jednak teksty te nadal podlegaÅ‚y reguÅ‚om skÅ‚adni, nawiÄ…zywali także do poezji „pozarozumowej”, głównie przetwarzajÄ…c sÅ‚owa i wyrażenia gotowe (rozbijajÄ…c je, skracajÄ…c), w eksperymentach podstawowe znaczenie ma chwyt typograficzny,

  • futuryÅ›ci odwoÅ‚ywali siÄ™ też do motywu maszyny – z jednej strony sÅ‚awiÄ…c zdobycze techniki, z drugiej zapowiadajÄ…c katastrofÄ™ – ginÄ…cy Å›wiat pod terrorem zbuntowanych maszyn,

  • futurystów kusiÅ‚a możliwość „zmatematyzowania” jÄ™zyka poezji, imponowaÅ‚y im precyzja i Å‚ad systemów sformalizowanych,

  • futuryÅ›ci swojÄ… pracÄ™ twórczÄ… rozumieli jako poÅ›redniczenie miÄ™dzy rzeczywistoÅ›ciÄ… a odbiorcÄ…, usiÅ‚owali przekazać w sÅ‚owach ksztaÅ‚t aktualnych wydarzeÅ„ – poezja musiaÅ‚a być komunikatywna, lapidarna, logiczna, anonimowa, stylizowana na mowÄ™ dziennikarskÄ…,

  • poezja przyszÅ‚oÅ›ci miaÅ‚a być poezjÄ… masowÄ…, pisanÄ… pod dyktando historii, poeta zaÅ› miaÅ‚ przypominać reportera (stylizacje na reportaż, raport policyjny, telegram), powstawaÅ‚y również wiersze-szyldy, wiersze-ogÅ‚oszenia, zÅ‚ożone z nazw towarów lub informujÄ…ce o rzeczach,

  • fascynacja radiem i filmem - próba powtórzenia w poezji drogi słów, powstawanie wierszy „radiowych” i „telewizyjnych”, próba uksztaÅ‚towania nowych gatunków wypowiedzi,

  • zwrot ku ludowoÅ›ci i wzorów folklorystycznych (Czyżewski – PastoraÅ‚ki, JasieÅ„ski – SÅ‚owo o Jakubie Szeli) – folklor oferowaÅ‚ poetom wzorce spontanicznej twórczoÅ›ci jÄ™zykowej, co oznaczaÅ‚o odwrót od radykalnego antytradycjonalizmu,

  • futuryzm to także pewien sposób życia, styl w systemie obyczajowoÅ›ci – bufonada, maskarada, autoreklama, ekstrawagancja,
  • gra z czasem i lot w przyszÅ‚ość, to tematy, które pojawiajÄ… siÄ™ w wierszach, skÅ‚adajÄ… siÄ™ na futurystycznÄ… utopiÄ™ (bohater wiersza musi wyprzedzić swojÄ… epokÄ™).
Rola poety

Zgodnie z ideologią futurystów poeta przyjmuje, że poezja jest dziełem zorganizowanej zbiorowości, zaś zbiorowość ta powinna, pragnąć zmiany, dążyć do nowego, oderwać się od leniwej i zadowolonej masy, by określić się wobec tego co będzie. Według futurystycznych manifestów poeta ma być przywódcą, który pociągnie tłumy, przeciwstawiając się powszechnym gustom, jest obrazoburcą, prześmiewcą, skandalistą i reformatorem.

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies