JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
Józef Czechowicz napisaÅ‚ swój wiersz „Å»al” miÄ™dzy 1918, a 1939 rokiem, czyli w okresie przejÅ›ciowym miÄ™dzy I a II wojnÄ… Å›wiatowÄ…. UmieÅ›ciwszy go w tomiku „nuta czÅ‚owiecza”, zszokowaÅ‚ wszystkich odbiorców sÅ‚owami o krematoriach, przewidywaniami zlikwidowania wszystkich przedstawicieli narodu żydowskiego czy wizjÄ… rzek wypeÅ‚nionych krwiÄ…, a nie przejrzystÄ… wodÄ… oraz podzieliÅ‚ siÄ™ swoim smutkiem z powodu niewyciÄ…gniÄ™cia przez ludzi nauczki z doÅ›wiadczeÅ„ I wojny Å›wiatowej.
Na zadane w tym liryku pytania o czas powrotu ludzkoÅ›ci po takiej traumie do mniej wiÄ™cej „normalnego” życia, o szanse podźwigniÄ™cia siÄ™ z koszmaru antysemityzmu czy o możliwość nastania czasów, gdy ludzi nie bÄ™dzie dzieliÅ‚ kolor wÅ‚osów czy zarys nosa poeta nie otrzymaÅ‚ niestety odpowiedzi. ZginÄ…Å‚ 9 wrzeÅ›nia 1939 roku w zakÅ‚adzie fryzjerskim podczas bombardowania miasta, zaledwie w kilka dni po premierze wiersza wÅ›ród oszoÅ‚omionych wizjÄ… lubelskiego katastrofisty czytelników.
„Czy zdąży krÄ™ta rzeka z braterskiej krwi odrdzawieć”, czyli interpretacja
Zgodnie z tytułem wiersza, Józef Czechowicz uczynił tematem liryku żal i jemu pokrewne uczucia: smutek, nostalgię, niepokój, przygnębienie. Wszystkie one zostały wywołane wizją nadchodzącej wojny, mimo iż utwór został napisany kilka lat przez jej oficjalnym wybuchem.
Podmiot liryczny jest osobÄ… wyrażajÄ…cÄ… wspomniane emocje. Å»aÅ‚uje, że nie odzyska tego, co straciÅ‚, że ta zmiana jest bezpowrotna i nieodwracalna. ZostaÅ‚ ucharakteryzowany na cierpiÄ™tnika, na Å›wiÄ™tego, który ma siwe wÅ‚osy („gÅ‚owÄ™ która siwieje a Å›wieci jak Å›wiecznik / kiedy srebrne pasemka wiatrów przefruwajÄ…”) i podąża w jakimÅ› konkretnym celu przed siebie, o czym dowodzi wystÄ™pujÄ…cy w jednym z wersów zwrot „idźże” (interpretowany zarówno jako rozkaz kierowany do podmiotu lirycznego, jak również do odbiorcy liryku).
Opisem wÄ™drówki, do której determinuje owy zwrot, jest druga zwrotka „Å»alu”:
„tak chodzić tak oglÄ…dać sceny sny festyny
roztrzaskane szybki synagog
płomień połyskujący grube statków liny
płomień miłości
nagość”
Przenika z niego uczucie niepokoju i zbliżajÄ…cego siÄ™ zagrożenia, czego dowodzÄ… „roztrzaskane szybki synagog” – symbol antysemickich ataków na prywatne mieszkania i sklepy prowadzone przez Å»ydów i nawiÄ…zanie do nocy krysztaÅ‚owej, podczas której hitlerowcy powybijali witryny sklepów i zakÅ‚adów żydowskich, i „pÅ‚omieÅ„ poÅ‚yskujÄ…cy grube statków liny”. Dwukrotne pojawienie siÄ™ sÅ‚owa „pÅ‚omieÅ„”, raz w kontekÅ›cie pożaru lin, a drugi w odniesieniu do miÅ‚oÅ›ci wskazuje na realizacjÄ™ ideologii stworzenia czystej aryjskiej rasy. Metaforyczny ogieÅ„ pochÅ‚aniaÅ‚ zarówno wszystkie możliwe sposoby ucieczki wyznawców Mojżesza (np. statki do Ameryki), jak i obracaÅ‚ w proch ciaÅ‚a nagich Å»ydów, zamykanych w komorach krematoryjnych, gazowanych i palonych w piecach. W tym kontekÅ›cie należy interpretować wÅ‚aÅ›nie zwrot „pÅ‚omieÅ„ miÅ‚oÅ›ci” – kochajÄ…cy bezwarunkowo Hitlera Niemcy nie wahali siÄ™ mordować Å»ydów i masowo zmniejszać ich populacjÄ™. Å»al - analiza i interpretacja
Autor: Karolina MarlêgaJózef Czechowicz napisaÅ‚ swój wiersz „Å»al” miÄ™dzy 1918, a 1939 rokiem, czyli w okresie przejÅ›ciowym miÄ™dzy I a II wojnÄ… Å›wiatowÄ…. UmieÅ›ciwszy go w tomiku „nuta czÅ‚owiecza”, zszokowaÅ‚ wszystkich odbiorców sÅ‚owami o krematoriach, przewidywaniami zlikwidowania wszystkich przedstawicieli narodu żydowskiego czy wizjÄ… rzek wypeÅ‚nionych krwiÄ…, a nie przejrzystÄ… wodÄ… oraz podzieliÅ‚ siÄ™ swoim smutkiem z powodu niewyciÄ…gniÄ™cia przez ludzi nauczki z doÅ›wiadczeÅ„ I wojny Å›wiatowej.
Na zadane w tym liryku pytania o czas powrotu ludzkoÅ›ci po takiej traumie do mniej wiÄ™cej „normalnego” życia, o szanse podźwigniÄ™cia siÄ™ z koszmaru antysemityzmu czy o możliwość nastania czasów, gdy ludzi nie bÄ™dzie dzieliÅ‚ kolor wÅ‚osów czy zarys nosa poeta nie otrzymaÅ‚ niestety odpowiedzi. ZginÄ…Å‚ 9 wrzeÅ›nia 1939 roku w zakÅ‚adzie fryzjerskim podczas bombardowania miasta, zaledwie w kilka dni po premierze wiersza wÅ›ród oszoÅ‚omionych wizjÄ… lubelskiego katastrofisty czytelników.
„Czy zdąży krÄ™ta rzeka z braterskiej krwi odrdzawieć”, czyli interpretacja
Zgodnie z tytułem wiersza, Józef Czechowicz uczynił tematem liryku żal i jemu pokrewne uczucia: smutek, nostalgię, niepokój, przygnębienie. Wszystkie one zostały wywołane wizją nadchodzącej wojny, mimo iż utwór został napisany kilka lat przez jej oficjalnym wybuchem.
Podmiot liryczny jest osobÄ… wyrażajÄ…cÄ… wspomniane emocje. Å»aÅ‚uje, że nie odzyska tego, co straciÅ‚, że ta zmiana jest bezpowrotna i nieodwracalna. ZostaÅ‚ ucharakteryzowany na cierpiÄ™tnika, na Å›wiÄ™tego, który ma siwe wÅ‚osy („gÅ‚owÄ™ która siwieje a Å›wieci jak Å›wiecznik / kiedy srebrne pasemka wiatrów przefruwajÄ…”) i podąża w jakimÅ› konkretnym celu przed siebie, o czym dowodzi wystÄ™pujÄ…cy w jednym z wersów zwrot „idźże” (interpretowany zarówno jako rozkaz kierowany do podmiotu lirycznego, jak również do odbiorcy liryku).
Opisem wÄ™drówki, do której determinuje owy zwrot, jest druga zwrotka „Å»alu”:
„tak chodzić tak oglÄ…dać sceny sny festyny
roztrzaskane szybki synagog
płomień połyskujący grube statków liny
płomień miłości
nagość”
W kolejnych fragmentach liryku Czechowicz maluje dokładnie swoją wizję wojny, znaną z doświadczeń lat 1914-1918 i uzupełnioną przekonaniem o wybudowaniu obozów, istnieniem polityki antysemickiej czy pochłonięciu przez II wojnę milionów ofiar:
„tak wysÅ‚uchiwać ryku gÅ‚odnych ludów
a to jest inny glos niż ludzi głodnych płacz
zniża się wieczór świata tego
nozdrza wietrzą czerwony udój
z potopu gorÄ…cego
zapytamy siÄ™ wzajem ktoÅ› zacz”
Åšwiat zostanie zdominowany przez głód (pragnienie jedzenia, jak i żądza Å›mierci), wszÄ™dzie bÄ™dzie rozprzestrzeniaÅ‚ siÄ™ strach, cierpienie bÄ™dzie udziaÅ‚em wszystkich. Owy „ryk” jest Å›wiadectwem zamiany czÅ‚owieka w zwierze, odejÅ›ciem od praw cywilizacji na rzecz praw dżungli. Dowodzi tego skonfrontowanie „ryku gÅ‚odnych ludów” z „pÅ‚aczem gÅ‚odnych” i zaznaczenie, że to caÅ‚kowicie inne dźwiÄ™ki.
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies