JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
Awangarda w najszerszym sensie jest nazwą wszelkich dążeń artystycznych, które są nastawione antytradycyjnie. W drugim znaczeniu awangarda oznacza pewien zespół tendencji skrystalizowanych w literaturze polskiego dwudziestolecia międzywojennego, z których najważniejsze to antytradycjonalizm, poszukiwanie środków artystycznego wyrazu związanych bezpośrednio z impulsami współczesnego życia, nastawienie eksperymentatorskie, dążenie do programowości i teoretycznych uzasadnień procesu artystycznego.
W najwęższym znaczeniu awangarda odnosi się do orientacji poetyckiej, która wykrystalizowała się za sprawą działania grupy krakowskiej powstałej i początkowo skupionej wokół Tadeusza Peipera.
Termin ten możemy odnosić do:
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
W artykule Nowe usta zostaÅ‚y okreÅ›lone główne elementy awangardowej teorii jÄ™zyka poetyckiego, koncepcja osobowoÅ›ci poetyckiej, lirycznoÅ›ci a także stosunek do tradycji literackiej. W odczycie poruszyÅ‚ Peiper sprawÄ™ poÅ›rednioÅ›ci wyrazu w poezji. PostulowaÅ‚ zahamowanie wylewnoÅ›ci uczuciowej, tÄ™skniÅ‚ za sÅ‚owem prostym, skÅ‚onnoÅ›ciÄ… do wyrażania siÄ™ w formie poÅ›redniej – 2 lub 3 osobie. GÅ‚osiÅ‚ także „wstyd uczuć”, wysunÄ…Å‚ także koncepcjÄ™ „ukÅ‚adu rozkwitania”, budowaniem wiersza przez dorzucanie do podstawowego czÅ‚onu coraz dalszych czÅ‚onów bÄ™dÄ…cych jego rozwiniÄ™ciem lub bliższym okreÅ›leniem.
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Autor: Jakub RudnickiAwangarda w najszerszym sensie jest nazwą wszelkich dążeń artystycznych, które są nastawione antytradycyjnie. W drugim znaczeniu awangarda oznacza pewien zespół tendencji skrystalizowanych w literaturze polskiego dwudziestolecia międzywojennego, z których najważniejsze to antytradycjonalizm, poszukiwanie środków artystycznego wyrazu związanych bezpośrednio z impulsami współczesnego życia, nastawienie eksperymentatorskie, dążenie do programowości i teoretycznych uzasadnień procesu artystycznego.
W najwęższym znaczeniu awangarda odnosi się do orientacji poetyckiej, która wykrystalizowała się za sprawą działania grupy krakowskiej powstałej i początkowo skupionej wokół Tadeusza Peipera.
Termin ten możemy odnosić do:
- grupy literackiej
- poetyki
- konwencji poetyckiej.
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
- historia I Awangardy zaczyna siÄ™ wraz z powrotem w 1921 roku z Zachodu Tadeusza Peipera (TÄ™dy – 1930, Nowe usta - 1929),
- w 1922 roku Peiper zaÅ‚ożyÅ‚ wÅ‚asne pismo (częściowo sam je finansowaÅ‚) - „Zwrotnica”. Nazwa nawiÄ…zywaÅ‚a do kultu nowoczesnoÅ›ci, ale i zwrotu w polskiej literaturze. Pismo ukazywaÅ‚o siÄ™ w latach 1922-1923 i 1926-1927 (w każdej serii po 6 numerów),
- w pierwszej serii „Zwrotnicy” swoje teksty publikowali futuryÅ›ci (B. JasieÅ„ski, A. Stern, T. Czyżewski, A. Wat, S. MÅ‚odożeniec), ukazywaÅ‚y siÄ™ przekÅ‚ady z poezji francuskiej, wÅ‚oskiej i rosyjskiej, ukazaÅ‚y siÄ™ dwie sztuki Witkacego, publikowano obrazy kubistów i formistów ,
- pod koniec wydawania pierwszej serii Peiper zdecydowanie odcina siÄ™ od futurystów – wypowiada siÄ™ przeciw asocjacjonizmowi i za poezjÄ… poÅ›redniÄ…, organicznÄ… budowÄ… poetyckÄ…. Stawia na logikÄ™ i zachowanie zasad skÅ‚adni („Bez skÅ‚adni możemy co najwyżej sporzÄ…dzić inwentarz Å›wiata, ale nigdy nie zdoÅ‚amy oddać życia Å›wiata”). Ważne jest nie sÅ‚owo a zdanie („Tylko zdanie może być terenem zdobyczy literackich”). Peiper opowiada siÄ™ za ideÄ… rygoru, dyscypliny i konstrukcji oraz za poezjÄ… „poÅ›redniÄ…”.
- w trzecim numerze „Zwrotnicy” ukazuje siÄ™ artykuÅ‚ „Metafora teraźniejszoÅ›ci” Peipera, w którym odchodzi od zaÅ‚ożeÅ„ urbanistyczno-technicystycznych na rzecz szukania istoty nowej poezji – uważajÄ…c metaforÄ™ za jej główny element („Metafora odgrywa w poezji część tej roli, jakÄ… w malarstwie – odgrywajÄ… formy abstrakcyjne. Można by nawet powiedzieć, że kub, walec lub trójkÄ…t sÄ… metaforami plastyki”. „Metafora przeksztaÅ‚ca rzeczywistość doznaÅ„ i przetwarza siÄ™ na nowÄ… rzeczywistość, rzeczywistość czysto poetyckÄ…”. Ponadto Peiper wypowiadaÅ‚ siÄ™ za metaforÄ… „zbudowanÄ… na pojÄ™ciach odlegÅ‚ych”.
- druga seria „Zwrotnicy” ostatecznie skrystalizowaÅ‚a grupÄ™, wyksztaÅ‚ciÅ‚a Å›wiadomość grupowÄ…, dlatego możemy mówić o zwartoÅ›ci grupy poetyckiej. NastÄ…piÅ‚o ujednolicenie tematyczne i stylistyczne, dziÄ™ki silnemu oddziaÅ‚ywaniu Peipera i wczeÅ›niejszym przygotowaniu teoretycznego gruntu, który zostaÅ‚ ujÄ™ty w jego Nowych ustach (1925) .
W artykule Nowe usta zostaÅ‚y okreÅ›lone główne elementy awangardowej teorii jÄ™zyka poetyckiego, koncepcja osobowoÅ›ci poetyckiej, lirycznoÅ›ci a także stosunek do tradycji literackiej. W odczycie poruszyÅ‚ Peiper sprawÄ™ poÅ›rednioÅ›ci wyrazu w poezji. PostulowaÅ‚ zahamowanie wylewnoÅ›ci uczuciowej, tÄ™skniÅ‚ za sÅ‚owem prostym, skÅ‚onnoÅ›ciÄ… do wyrażania siÄ™ w formie poÅ›redniej – 2 lub 3 osobie. GÅ‚osiÅ‚ także „wstyd uczuć”, wysunÄ…Å‚ także koncepcjÄ™ „ukÅ‚adu rozkwitania”, budowaniem wiersza przez dorzucanie do podstawowego czÅ‚onu coraz dalszych czÅ‚onów bÄ™dÄ…cych jego rozwiniÄ™ciem lub bliższym okreÅ›leniem.
- lata 1924-1925 należy uznać za okres rozkwitu awangardy – wydane zostaÅ‚y wówczas: dwa tomy poezji Peipera A i Å»ywe linie, Przybosia Åšruby, BrzÄ™kowskiego TÄ™tno, Ważyka Oczy i usta jako wydawnictwa „Zwrotnicy”, zaÅ› pod firmÄ… „Almanachu Nowej Sztuki” Semafory Ważyka i UpaÅ‚y Jalu Kurka. PozwoliÅ‚o to zjednoczyć poszczególnych twórców – zapadÅ‚a decyzja o wznowieniu wydawania „Zwrotnicy” (maj 1926)
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies