Urszula Kochanowska - interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Urszula Kochanowska - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Tematyka „Urszuli Kochanowskiej” bezpoÅ›rednio nawiÄ…zuje do „Snu”, czyli „XIX Trenu” Jana Kochanowskiego, w którym podmiot liryczny - utożsamiany z poetÄ… - we Å›nie dostrzega swojÄ… zmarÅ‚Ä… matkÄ™ wraz z jego ukochanÄ… UrszulkÄ…. Wizja ta przynosi mu ukojenie: dziewczyna jest pod troskliwÄ… opiekÄ… babci, która przekonuje, że maÅ‚a jest z niÄ… szczęśliwa, a Kochanowski ma zająć siÄ™ „ziemskimi” sprawami, a nie oddawać siÄ™ rozpaczy.

Podczas gdy wydźwięk renesansowego liryku jest oczywisty, interpretacja powstałego w epoce międzywojennej wiersza Leśmiana nie jest już tak radosna. Aby zrozumieć wielowymiarowość tekstu, należy najpierw skupić się na opisanej w nim sytuacji. Ta z kolei jest jasna i przejrzysta.

Podmiotem lirycznym wiersza jest tytułowa Urszulka, która szczegółowo opisuje pierwsze minuty po śmierci i przybyciu do nieba. Niespodziewane przebudzenie w obcym otoczeniu, z dala od rodziców i znajomych przedmiotów wzbudza w dziewczynce strach i potęguje tęsknotę za domem w Czarnolesie. Nie wiedząc co dalej zrobić, prosi o pomoc Boga. Jej pragnieniem jest odtworzenie rodzinnego domu w niebie:
„Zrób tak, Boże - szepnęłam - by w nieb Twoich krasie
Wszystko byÅ‚o tak samo, jak tam - w Czarnolasie!”
Stwórca spełnił jej życzenie i już po chwili:
Uśmiechnął się i skinął - i wnet z Bożej łaski
Powstał dom kubek w kubek, jak nasz - Czarnolaski.
Nagle, jak za skinieniem czarodziejskiej różdżki, wokoło Urszulki zaczęły pojawiać się znajome przedmioty i kształty, na przykład meble i rozkwitające kwiatami doniczki.

Niestety, speÅ‚nienie jej proÅ›by miaÅ‚o ujemny skutek – wiedziona iluzjÄ… „normalnoÅ›ci”, bohaterka byÅ‚a pewna, iż zaraz do domu wejdÄ… jej ukochani rodzice. OczekujÄ…c na ich przyjÅ›cie sprzÄ…tnęła każdy zakamarek, przebraÅ‚a siÄ™ w odÅ›wiÄ™tnÄ… sukienkÄ™ i stoczyÅ‚a pojedynek z samÄ… sobÄ…, by wyczerpana nie zasnąć. Wszystko to okazaÅ‚o siÄ™ niepotrzebne – jedynym goÅ›ciem okazaÅ‚ siÄ™ Bóg:
„Już Å›wit pierwszÄ… roznietÄ… zÅ‚oci siÄ™ po Å›cianie,
Gdy właśnie słychać kroki i do drzwi pukanie...
 WiÄ™c zrywam siÄ™ i biegnÄ™! Wiatr po niebie dzwoni!
Serce w piersi zamiera... Nie!... To - Bóg, nie oni!...”
Wiersz jest utrzymany w charakterystycznej dla Leśmiana i świadczącej o wielkim talencie poetyckim i ogromnej wyobraźni, baśniowej stylistyce, w której sytuację liryczną kreują prawa marzeń i fantazji.

„Czytelnik zwiedzajÄ…cy LeÅ›mianowskie Å›wiaty doznaje tych samych wrażeÅ„, które byÅ‚y udziaÅ‚em Dantego wÄ™drujÄ…cego po zaÅ›wiatach. Spotykamy bowiem znajomych (niewielu z codziennoÅ›ci, za to iluż z mitologii, folkloru, literatury), dostrzegamy przedmioty, z którymi kontaktujemy siÄ™ w potocznym życiu, uczestniczymy w zdarzeniach podobnych do tych, których doÅ›wiadczamy obecnie. Wszystkie rzeczy i zjawiska przeniesione z przestrzeni natury i praktyki spoÅ‚ecznej sÄ… przedstawione z niedoÅ›cigÅ‚Ä… wirtuozeriÄ…, uwydatniajÄ…cÄ… ich niepowtarzalne, jedynie im przysÅ‚ugujÄ…ce cechy. Ale te elementy – tak skutecznie dziaÅ‚ajÄ…ce swymi PakoÅ›ciami na nasze zmysÅ‚y – umieszczone zostaÅ‚y w Å›wiecie zupeÅ‚nie innym inż. Ten, w którym żyliÅ›my dotÄ…d, rzÄ…dzÄ…cym siÄ™ prawami odrÄ™bnymi od praw obowiÄ…zujÄ…cych w obszarze zbudowanym w wyniku spoÅ‚ecznych doÅ›wiadczeÅ„. ZwierzÄ™ta, chmury, kwiaty, ciaÅ‚a niebieskie, wrażenia, emocje, Å›mierć, wyobrażenia – niby te same, lecz w jakim dziwacznym porzÄ…dku uÅ‚ożone i jak odmiennie funkcjonujÄ…ce. Fakty fizyczne, biologiczne, psychiczne zostaÅ‚y przeniesione w Å›wiat podlegÅ‚y innym reguÅ‚om istnienia. Poza analogiami przyrodniczymi kryjÄ… siÄ™ radykalne różnice metafizyczne. Struktura rzeczywistoÅ›ci poezji LeÅ›miana odmienna jest nie tylko od struktury rzeczywistoÅ›ci, bÄ™dÄ…cej skutkiem naszych dziaÅ‚aÅ„ praktyczno – życiowych, ale także od struktur rzeczywistoÅ›ci konstruowanych przez wielkie filozofie naszego krÄ™gu kulturowego. Ta intuicja rodzi siÄ™ od poczÄ…tku współżycia z dzieÅ‚em autora Dziejby leÅ›nej, bowiem wyjÄ…tkowość tego Å›wiata zauważalna staje siÄ™ w momencie najbardziej nawet pobieżnego oglÄ…du jego tekstów. Zdeformowane sÅ‚owa, ich nienaturalny szyk, nieokreÅ›loność i niedookreÅ›loność przedstawieÅ„, mnóstwo przeczeÅ„, formy czasownikowe ukazujÄ…ce fazowość bycia, caÅ‚a zewnÄ™trzna warstwa dźwiÄ™kowo – leksykalna jest pierwszym – i to jakim! – sygnaÅ‚em, iż stykamy siÄ™ z rzeczywistoÅ›ciÄ… zbudowanÄ… wedle reguÅ‚ urÄ…gajÄ…cych powszechnie akceptowanym przeÅ›wiadczeniom”. (Krzysztof Dybciak, „BolesÅ‚aw LeÅ›mian”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 1”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 496-497).

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies