JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
BolesÅ‚aw LeÅ›mian opublikowaÅ‚ swój wiersz „Pan BÅ‚yszczyÅ„ski” w tomie z 1936 roku, zatytuÅ‚owanym „Niepokój cienisty”. Badacz jego twórczoÅ›ci, Tomasz Wójcik, w monografii „Poeci polscy XX wieku. Biogramy. Wiersze. Komentarze” podsumowuje tematykÄ™ tego zbioru sÅ‚owami: „W późnej poezji BolesÅ‚awa LeÅ›miana – pochodzÄ…cej ze zbiorów Napój cienisty i Dziejba leÅ›na – intensyfikuje siÄ™ tonacja pytaÅ„ ostatecznych i sytuacji granicznych” (T. Wójcik, „Poeci polscy XX wieku. Biogramy. Wiersze. Komentarze”, Warszawa 2000, s. 13).
Spostrzeżenie to jest sÅ‚uszne. Problematyka „Pana BÅ‚yszczyÅ„skiego” oscyluje bowiem wokół kwestii uniwersalnych i ponadczasowych. PoetÄ™ interesujÄ… skomplikowane relacje miÄ™dzy ludźmi a przyrodÄ…, zatrzymuje siÄ™ nad sprzężeniem zwrotnym czy ewentualnym jego brakiem miÄ™dzy materiÄ… a psyche oraz skupia na skutkach, wynikajÄ…cych z myÅ›lenia intuicyjnego i empirycznego. O wadze tych refleksji i ważnoÅ›ci poezji LeÅ›miana w polskim i Å›wiatowym dorobku we wspomnieniu „LeÅ›mian po latach” mówiÅ‚ jego kolega „po fachu”, Julian PrzyboÅ›:
Gdy rozglÄ…dam siÄ™ po poezji Å›wiatowej, niewiele znajdujÄ™ przykÅ‚adów podobnie bohaterskiej zaciekÅ‚oÅ›ci w walce sÅ‚owem poetyckim o „możliwość innej jawy”, Keats, Nowalis, Holderlin, Baudelaire, Rilke?. Å»aden z przykÅ‚adów nie wytrzymuje porównania z dramatycznoÅ›ciÄ… tej walki, jakÄ… stoczyÅ‚ w poezji LeÅ›mian. (…)Jego pozahistoryczny czÅ‚owiek ma tylko „nagie istnienie”, i to istnienie traci, (…) z beznadziei ostatecznej wywiódÅ‚ poezjÄ™, która chcÄ…c mówić o Å›mierci, o nicoÅ›ci, mówi o najznikliwszych zjawiskach życia z takÄ… zaciekÅ‚Ä… akuratnoÅ›ciÄ…, iż nie wÄ…tpimy, czytajÄ…c, o sile miÅ‚oÅ›ci do życia, jaka poruszaÅ‚a serce poety.
Zadedykowanie wiersza Kazimierzowi WierzyÅ„skiemu, nazywanego przez wielu twórcÄ… poezji witalistyczno-afirmacyjnej, jest pewnego rodzaju hoÅ‚dem dla jego „żywotnych zmagaÅ„” z „upiorami współczesnoÅ›ci i zdobywczym / przeobrażeniom twórczym” i jednoczeÅ›nie podkreÅ›leniem tego aspektu procesu twórczego.
Partner serwisu: 
kontakt | polityka cookies
Pan Błyszczyński - geneza
Autor: Karolina MarlêgaBolesÅ‚aw LeÅ›mian opublikowaÅ‚ swój wiersz „Pan BÅ‚yszczyÅ„ski” w tomie z 1936 roku, zatytuÅ‚owanym „Niepokój cienisty”. Badacz jego twórczoÅ›ci, Tomasz Wójcik, w monografii „Poeci polscy XX wieku. Biogramy. Wiersze. Komentarze” podsumowuje tematykÄ™ tego zbioru sÅ‚owami: „W późnej poezji BolesÅ‚awa LeÅ›miana – pochodzÄ…cej ze zbiorów Napój cienisty i Dziejba leÅ›na – intensyfikuje siÄ™ tonacja pytaÅ„ ostatecznych i sytuacji granicznych” (T. Wójcik, „Poeci polscy XX wieku. Biogramy. Wiersze. Komentarze”, Warszawa 2000, s. 13).
Spostrzeżenie to jest sÅ‚uszne. Problematyka „Pana BÅ‚yszczyÅ„skiego” oscyluje bowiem wokół kwestii uniwersalnych i ponadczasowych. PoetÄ™ interesujÄ… skomplikowane relacje miÄ™dzy ludźmi a przyrodÄ…, zatrzymuje siÄ™ nad sprzężeniem zwrotnym czy ewentualnym jego brakiem miÄ™dzy materiÄ… a psyche oraz skupia na skutkach, wynikajÄ…cych z myÅ›lenia intuicyjnego i empirycznego. O wadze tych refleksji i ważnoÅ›ci poezji LeÅ›miana w polskim i Å›wiatowym dorobku we wspomnieniu „LeÅ›mian po latach” mówiÅ‚ jego kolega „po fachu”, Julian PrzyboÅ›:
Gdy rozglÄ…dam siÄ™ po poezji Å›wiatowej, niewiele znajdujÄ™ przykÅ‚adów podobnie bohaterskiej zaciekÅ‚oÅ›ci w walce sÅ‚owem poetyckim o „możliwość innej jawy”, Keats, Nowalis, Holderlin, Baudelaire, Rilke?. Å»aden z przykÅ‚adów nie wytrzymuje porównania z dramatycznoÅ›ciÄ… tej walki, jakÄ… stoczyÅ‚ w poezji LeÅ›mian. (…)Jego pozahistoryczny czÅ‚owiek ma tylko „nagie istnienie”, i to istnienie traci, (…) z beznadziei ostatecznej wywiódÅ‚ poezjÄ™, która chcÄ…c mówić o Å›mierci, o nicoÅ›ci, mówi o najznikliwszych zjawiskach życia z takÄ… zaciekÅ‚Ä… akuratnoÅ›ciÄ…, iż nie wÄ…tpimy, czytajÄ…c, o sile miÅ‚oÅ›ci do życia, jaka poruszaÅ‚a serce poety.
Zadedykowanie wiersza Kazimierzowi WierzyÅ„skiemu, nazywanego przez wielu twórcÄ… poezji witalistyczno-afirmacyjnej, jest pewnego rodzaju hoÅ‚dem dla jego „żywotnych zmagaÅ„” z „upiorami współczesnoÅ›ci i zdobywczym / przeobrażeniom twórczym” i jednoczeÅ›nie podkreÅ›leniem tego aspektu procesu twórczego.
Zobacz inne artykuły:

kontakt | polityka cookies