La précieuse - geneza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

La précieuse - geneza

Autor: Karolina Marlêga

Maria Pawlikowska-Jasnorzewska swój krótki liryk pod obco brzmiÄ…cym tytuÅ‚em „La précieuse” opublikowaÅ‚a w najbardziej znanym zbiorze swoich wierszy, „PocaÅ‚unki” z 1926 roku:

„WÅ‚aÅ›nie te PocaÅ‚unki staÅ‚y siÄ™ bodaj najbardziej znanymi utworami poetki, to byÅ‚o jej poetyckie laboratorium, tutaj wÅ‚aÅ›nie trzeba siÄ™ byÅ‚o zdobyć na najwiÄ™kszÄ… moc wyobraźni. Byle drgniÄ™cie pióra mogÅ‚o przecież zniweczyć wszystko. I rzeczywiÅ›cie, kiedy już po latach usiÅ‚owaÅ‚a zmÄ™czonÄ… wojennÄ… dÅ‚oniÄ… kontynuować swoje drobnowiersze, okazaÅ‚o siÄ™, że to niemożliwe. Z trudem tylko wierzymy, że autorka nieporadnych „rubajatów wojennych” to ta sama, zachwycajÄ…ca i lekka, zalotna i okrutna dziewczyna z lat nie tak przecież dalekich” (Piotr Kuncewicz, „Biologia czuÅ‚a i okrutna – Maria Pawlikowska-Jasnorzewska”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 12-13).

Konfrontacja kwestii teraźniejszych „tu i teraz” z tymi dotyczÄ…cymi spraw wiecznych, nieuniknionych i nieodwracalnych, okraszona mistrzowskim przedstawieniem problemu przez podmiot liryczny sprawiÅ‚a, że utwór zakwalifikowaÅ‚ jego autorkÄ™ w poczet poetów zainteresowanych kwestiami egzystencjalnymi i zmieniÅ‚ sposób postrzegania jej twórczoÅ›ci przez krytyków, którzy do tej pory traktowali jÄ… jak tworzÄ…cÄ… poezjÄ™ miÅ‚osnÄ… grafomankÄ™.

„WÅ‚aÅ›nie ona, wyszydzana i atakowana przez krytykÄ™, oskarżana, nie bez racji zresztÄ…, o immoralizm, okazaÅ‚a siÄ™ mistrzyniÄ… kunsztu poetyckiego równÄ… Naborowskim i Morsztynom, poetkÄ… może najpopularniejszÄ…, naÅ›ladowanÄ… i kontynuowanÄ…. To nie przypadek, Pawlikowska zjednoczyÅ‚a w swojej poezji to, co najcenniejszego i najpopularniejszego zarazem miaÅ‚y czytelnikom do zaoferowania dwie konkurujÄ…ce ze sobÄ… grupy dwudziestolecia miÄ™dzywojennego: Skamander i Awangarda krakowska. UmiaÅ‚a też siÄ™gnąć zarówno do modernizmu, jak i do baroku, pozostajÄ…c równoczeÅ›nie w krÄ™gu fascynacji współczesnego czÅ‚owieka, choć naturalnie nie na wszystkie fascynacje znalazÅ‚o siÄ™ tu miejsce. Być może, gdyby żyÅ‚a, opiewaÅ‚aby dzisiaj nieulÄ™kÅ‚e oczy i mocne ramiona kosmonautów ” (P. Kuncewicz, dz. cyt. s.9-10).


Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies