JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
„Pan BÅ‚yszczyÅ„ski” BolesÅ‚awa LeÅ›miana to wiersz z pogranicza baÅ›ni i ballady, w którym epickie obrazy bÄ™dÄ…ce poÅ‚Ä…czeniem realnoÅ›ci i fantastyki zostaÅ‚y uzupeÅ‚nione wieloznacznymi i różnorodnymi symbolicznymi znaczeniami. Przez jednych postrzegane jako zalety, przez innych sÄ… one odczytywane – oprócz niejasnego i zawoalowanego sÅ‚ownictwa - jako główne przyczyny problemów w odbiorze utworu.
Oryginalność liryku dotyczy zatem zarówno warstwy znaczeniowej, jak i formalnej. Skupienie problematyki wokół kwestii teologicznych, filozoficznych i motywu ars poetica i przedstawienie ich najważniejszych kwestii przy użyciu wielowarstwowej gry słów czy charakterystycznych dla twórczoÅ›ci LeÅ›miana neologizmów sprawia, iż zÅ‚ożony aż z czterdziestu nieregularnych zwrotek „Pan BÅ‚yszczyÅ„ski” jest jednym z najważniejszych dzieÅ‚ poety.
„WÅ›ród wielu Å›rodków sztuki poetyckiej LeÅ›miana szczególny podziw budzi jego sÅ‚owotwórstwo. Nie znamy drugiego polskiego poety, który dorównaÅ‚by mu pomysÅ‚owoÅ›ciÄ… w tworzeniu nowych formacji jÄ™zykowych. LeÅ›mian przyznaÅ‚ sÅ‚owotwórstwu poetyckiemu rolÄ™ jednego z najważniejszych wykÅ‚adników stylistycznych Å›wiatopoglÄ…du” (Krzysztof Dybciak, „BolesÅ‚aw LeÅ›mian”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 1”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 485).
Dokładne zanalizowanie płaszczyzny leksykalnej wiersza mogłoby posłużyć za materiał do rozprawy doktorskiej, dlatego należy skupić się przede wszystkim na świadczących o jego oryginalności i talencie Leśmiana neologizmach, które zdaniem Teresy Bojczewskiej:
„akcentujÄ… jakÄ…Å› zasadniczÄ… cechÄ™ lub funkcjÄ™ danych rzeczy lub zjawisk. Inwencja sÅ‚owotwórcza wyraża nieuchwytne, przelotne wrażenia i odczucia. Dąży poeta do wzbogacenia sÅ‚ownictwa przez poszukiwanie nowych sposobów wykorzystania jÄ™zyka” („Oryginalność poezji BolesÅ‚awa LeÅ›miana”, Teresa Bojczewska, „Od starożytnoÅ›ci do współczesnoÅ›ci. Wybrane tematy z jÄ™zyka polskiego”, Warszawa 1996, s. 137-139).
Poza tym neologizmy uwypuklają magię i oniryczność ogrodu pana Błyszczyńskiego oraz organizują naprzemienny układ rymów ABAB, np. Pan Błyszczyński - analiza
Autor: Karolina Marlêga„Pan BÅ‚yszczyÅ„ski” BolesÅ‚awa LeÅ›miana to wiersz z pogranicza baÅ›ni i ballady, w którym epickie obrazy bÄ™dÄ…ce poÅ‚Ä…czeniem realnoÅ›ci i fantastyki zostaÅ‚y uzupeÅ‚nione wieloznacznymi i różnorodnymi symbolicznymi znaczeniami. Przez jednych postrzegane jako zalety, przez innych sÄ… one odczytywane – oprócz niejasnego i zawoalowanego sÅ‚ownictwa - jako główne przyczyny problemów w odbiorze utworu.
Oryginalność liryku dotyczy zatem zarówno warstwy znaczeniowej, jak i formalnej. Skupienie problematyki wokół kwestii teologicznych, filozoficznych i motywu ars poetica i przedstawienie ich najważniejszych kwestii przy użyciu wielowarstwowej gry słów czy charakterystycznych dla twórczoÅ›ci LeÅ›miana neologizmów sprawia, iż zÅ‚ożony aż z czterdziestu nieregularnych zwrotek „Pan BÅ‚yszczyÅ„ski” jest jednym z najważniejszych dzieÅ‚ poety.
„WÅ›ród wielu Å›rodków sztuki poetyckiej LeÅ›miana szczególny podziw budzi jego sÅ‚owotwórstwo. Nie znamy drugiego polskiego poety, który dorównaÅ‚by mu pomysÅ‚owoÅ›ciÄ… w tworzeniu nowych formacji jÄ™zykowych. LeÅ›mian przyznaÅ‚ sÅ‚owotwórstwu poetyckiemu rolÄ™ jednego z najważniejszych wykÅ‚adników stylistycznych Å›wiatopoglÄ…du” (Krzysztof Dybciak, „BolesÅ‚aw LeÅ›mian”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 1”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 485).
Dokładne zanalizowanie płaszczyzny leksykalnej wiersza mogłoby posłużyć za materiał do rozprawy doktorskiej, dlatego należy skupić się przede wszystkim na świadczących o jego oryginalności i talencie Leśmiana neologizmach, które zdaniem Teresy Bojczewskiej:
„akcentujÄ… jakÄ…Å› zasadniczÄ… cechÄ™ lub funkcjÄ™ danych rzeczy lub zjawisk. Inwencja sÅ‚owotwórcza wyraża nieuchwytne, przelotne wrażenia i odczucia. Dąży poeta do wzbogacenia sÅ‚ownictwa przez poszukiwanie nowych sposobów wykorzystania jÄ™zyka” („Oryginalność poezji BolesÅ‚awa LeÅ›miana”, Teresa Bojczewska, „Od starożytnoÅ›ci do współczesnoÅ›ci. Wybrane tematy z jÄ™zyka polskiego”, Warszawa 1996, s. 137-139).
„…wymroczu
…bezprawie
…oczu
…trawie”.
Ogród BÅ‚yszczyÅ„skiego jest jakby wyjÄ™ty z filmu Tima Burtona: zieleniejÄ…cy „na wymroczu” (wymrocze: coÅ› mrocznego oraz wymarÅ‚ego), powstaÅ‚y z „nicoÅ›ci bÅ‚yszczydÅ‚ami (…) oczu” bohatera, o trawie „podÅ›nionej”, peÅ‚nym „przestworów” (stworów z przestworzy), zmor zajÄ™tych „zmorowaniem” (oddziaÅ‚ywaniem na otoczenie jako zmora), tajemniczych zjaw „zbezcieleÅ›niajÄ…cych” ze Å‚kaniem swoje dÅ‚onie (czyniÄ…cych je bezcielesnymi), z „bylejaczÄ…cymi” widmami (istniejÄ…cymi bez porzÄ…dku). Wszystkie te zjawy majÄ… jeden cel: „roznicestwić” (unicestwić) ogród i „powcielać” (urzeczywistnić) swój plan.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies