Mieszkańcy - interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Mieszkańcy - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

„MieszkaÅ„cy” Juliana Tuwim to tekst niezwykle kontrowersyjny, demaskatorski, piÄ™tnujÄ…cy i pamfletowy. Podmiot liryczny peÅ‚ni rolÄ™ obserwatora i socjologa. PrzyglÄ…dajÄ…c siÄ™ jednemu dniu z życia tytuÅ‚owej warstwy spoÅ‚ecznej – od momentu pobudki, poprzez ubieranie siÄ™, wyjÅ›cie z domu, spacer po mieÅ›cie, kupno gazety, a skoÅ„czywszy na „wyklepaniu” modlitwy wieczornej i zapadniÄ™ciu w sen, dochodzi do bardzo gorzkich wniosków, zamykajÄ…cych siÄ™ w kilku punktach i dotykajÄ…cych kilku kwestii. MieszkaÅ„ców cechuje:
  • Zajmowanie siÄ™ maÅ‚o istotnymi czynnoÅ›ciami, problemami i ideami, czego przykÅ‚adem jest narzekanie na wszystko – pogodÄ™, ceny w sklepach, zaledwie w kilka chwil po przebudzeniu:

  • „Od rana beÅ‚kot. BeÅ‚kocÄ…, bredzÄ…,
    Że deszcz, że drogo, że to, że tamto.
    TrochÄ™ pochodzÄ…, trochÄ™ posiedzÄ…,
    I wszystko widmo. I wszystko fantom”.
    Nieustanna negacja rzeczywistoÅ›ci towarzyszy im przez caÅ‚y dzieÅ„, wypeÅ‚niajÄ…c każdÄ… ich myÅ›l, monolog lub dialog, okreÅ›lonÄ… w wierszu negatywnym „beÅ‚kotem”. Wers „TrochÄ™ pochodzÄ…, trochÄ™ posiedzÄ…” Å›wiadczy o ich niezdecydowaniu i braku celu, do którego mogÄ… konsekwentnie dążyć i czerpać radość po jego zrealizowaniu. A tak – pozostaje im jedynie narzekanie i krÄ™cenie siÄ™ z kÄ…ta w kÄ…t,

  • zbytnia pedanteria, zarówno w kwestii wyglÄ…du, jak i zachowania, wskazujÄ…ca na obezwÅ‚adniajÄ…cy ich strach przed nieznanym i pogłębiajÄ…cÄ… siÄ™ nerwicÄ™ lÄ™kowÄ…:


  • „SprawdzÄ… godzinÄ™, sprawdzÄ… kieszenie,
    Krawacik musnÄ…, klapy obciÄ…gnÄ…,
    (…)
    Jak ciasto biorÄ… gazety w palce
    I żują, żują na papkę pulchną,
    Aż papierowym wzdęte zakalcem,
    Wypchane gÅ‚owy grubo im puchnÄ…”;

  • zatracanie siÄ™ w maÅ‚o istotnych kwestiach, aby jakoÅ› zająć czas i nie myÅ›leć o beznadziejnoÅ›ci wÅ‚asnej egzystencji, o czekajÄ…cych ich wyzwaniach czy narastajÄ…cej pewnoÅ›ci, iż sÄ… za maÅ‚o odważni, by zacząć żyć „naprawdÄ™”:


  • „I znowu mówiÄ…, że Ford... że kino...
    Że Bóg... że Rosja... radio, sport, wojna...
    Warstwami rośnie brednia potworna,
    I w dżungli zdarzeÅ„ widmami pÅ‚ynÄ…”.
    Choć sprawiajÄ… wrażenie inteligentnych i Å›ledzÄ…cych bieżące wydarzenia – „że Ford... że kino.../ Å»e Bóg... że Rosja... radio, sport, wojna”, mimo iż chodzÄ… do kin, teatrów, na wystawy, to jednak caÅ‚y ten rozwój duchowy jest jedynie realizowaniem modnego w dwudziestoleciu stylu życia. UdziaÅ‚ w kulturalnych przedsiÄ™wziÄ™ciach traktujÄ… jak okazjÄ™ do zaÅ‚ożenia nowego garnituru czy sznura pereÅ‚, a nie jak szansÄ™ na rozszerzenie swojego ciasnego Å›wiatopoglÄ…du i pogłębienie wiedzy. PrzypominajÄ… tym samym MÅ‚odziaków z powieÅ›ci Witolda Gombrowicza „Ferdydurke”.

  • faÅ‚szywa pobożność polegajÄ…ca na mechanicznym powtarzaniu tekstu modlitwy bez wczytania siÄ™ w jej sens czy motywy:


  • „Potem siÄ™ modlÄ…: od nagÅ‚ej Å›mierci...
    ...od wojny... głodu... odpoczywanie
    ”.

    Zbiorowy portret mieszczaÅ„stwa polskiego dotyczy spoÅ‚eczeÅ„stwa pierwszej poÅ‚owy XX wieku, ksztaÅ‚tujÄ…cego siÄ™ tuż po odzyskaniu przez PolskÄ™ niepodlegÅ‚oÅ›ci po tragedii pierwszej wojny Å›wiatowej, która: „(…) obok przemian w politycznej i biologicznej strukturze Europy – przyniosÅ‚a gwaÅ‚towne zmiany w sferze wyobrażeÅ„ moralno-spoÅ‚ecznych. Wymazaniu ulegÅ‚o poczucie ciÄ…gÅ‚oÅ›ci wzorów kulturowych. RozpierzchÅ‚a siÄ™ Å›wiadomość bezpiecznego „zadomowienia” w ustabilizowanym i liberalnym porzÄ…dku historycznym. (…)
    Tradycyjna wiara w rezerwy kulturalne, gwarantujÄ…ce Europie odnowÄ™ i ocalenie, okazaÅ‚a siÄ™ wiÄ™c zÅ‚udzeniem. Repertuar odwiecznych ideałów, marzeÅ„ i oczekiwaÅ„ humanistycznych naznaczony zostaÅ‚ uwiÄ…dem i staroÅ›ciÄ…”
    (Andrzej Gronczewski, „Obroty Rzeczy czarnoleskiej – Julian Tuwim”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 356-357).

    strona:    1    2  

    Zobacz inne artykuły:

    Czechowicz Józef
    Miejsce Czechowicza w literaturze
    Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
    Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
    Biografia Józefa Czechowicza
    Żal - analiza i interpretacja
    Sam - analiza i interpretacja
    modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

    Gałczyński Konstanty Ildefons
    Wit Stwosz - analiza i interpretacja
    Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
    Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
    Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
    Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
    Niobe - analiza i interpretacja
    Serwus, madonna - analiza i interpretacja
    Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

    Iwaszkiewicz Jarosław
    Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
    Erotyk - interpretacja i analiza
    Powrót - interpretacja i analiza

    Jasieński Bruno
    JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
    But w butonierce - analiza
    But w butonierce - interpretacja

    Leśmian Bolesław
    Topielec - analiza
    Topielec - interpretacja
    Urszula Kochanowska - analiza
    Urszula Kochanowska - interpretacja
    Urszula Kochanowska - geneza
    W malinowym chruśniaku - analiza
    W malinowym chruśniaku - interpretacja
    W malinowym chruśniaku - geneza
    Pan Błyszczyński - analiza
    Pan Błyszczyński - interpretacja
    Pan Błyszczyński - geneza
    Szewczyk - analiza
    Szewczyk - interpretacja
    Dusiołek - analiza
    Dusiołek - interpretacja
    Dusiołek - geneza
    Dwoje ludzieńków - analiza
    Dwoje ludzieńków - interpretacja
    Dwoje ludzieńków - geneza
    Dziewczyna - analiza
    Dziewczyna - interpretacja

    Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
    Płyty Carusa - analiza i interpretacja
    Miłość - analiza i interpretacja
    La précieuse - analiza i interpretacja
    La précieuse - geneza

    Słonimski Antoni
    Credo - analiza i interpretacja
    Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

    Staff Leopold
    Wysokie drzewa - analiza
    Wysokie drzewa - interpretacja
    Kowal - analiza
    Kowal – interpretacja
    Deszcz jesienny – analiza
    Deszcz jesienny – interpretacja
    Przedśpiew - analiza
    Przedśpiew - interpretacja
    Ars poetica - analiza
    Ars poetica - interpretacja
    Kartoflisko - analiza
    Kartoflisko - interpretacja
    Curriculum vitae - analiza
    Curriculum vitae - interpretacja

    Stanisław Przybyszewski

    Tuwim Julian
    Mieszkańcy - geneza
    Wiosna. Dytyramb - analiza
    Wiosna. Dytyramb - interpretacja
    Wiosna. Dytyramb - geneza
    Rzecz czarnoleska - analiza
    Rzecz czarnoleska - interpretacja
    Sokrates tańczący - analiza
    Sokrates tańczący - interpretacja
    Sitowie - analiza
    Sitowie - interpretacja
    Sitowie - geneza
    Prośba o piosenkę - analiza
    Prośba o piosenkę - interpretacja
    Prośba o piosenkę - geneza
    Do krytyków - analiza
    Do krytyków - interpretacja
    Do krytyków - geneza
    Mieszkańcy - analiza
    Mieszkańcy - interpretacja

    Wierzyński Kazimierz
    Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
    Motto - analiza i interpretacja
    Zielono mam w głowie - analiza
    Zielono mam w głowie - interpretacja
    Kufer - analiza
    Kufer - interpretacja
    Kufer - geneza

    Inne
    Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
    Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
    Program i poetyka awangardy krakowskiej
    Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
    Główne założenia futuryzmu
    Fazy rozwoju futuryzmu
    Główne cechy polskiego futuryzmu
    Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
    Poetyka „Å»agarów”
    Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
    Powstanie i rozwój „Å»agarów”
    Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
    Tematyka wierszy Przybosia
    Biografia Juliana Przybosia
    Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



    Partner serwisu:

    kontakt | polityka cookies