Mieszkańcy - interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Mieszkańcy - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

„MieszkaÅ„cy” Juliana Tuwim to tekst niezwykle kontrowersyjny, demaskatorski, piÄ™tnujÄ…cy i pamfletowy. Podmiot liryczny peÅ‚ni rolÄ™ obserwatora i socjologa. PrzyglÄ…dajÄ…c siÄ™ jednemu dniu z życia tytuÅ‚owej warstwy spoÅ‚ecznej – od momentu pobudki, poprzez ubieranie siÄ™, wyjÅ›cie z domu, spacer po mieÅ›cie, kupno gazety, a skoÅ„czywszy na „wyklepaniu” modlitwy wieczornej i zapadniÄ™ciu w sen, dochodzi do bardzo gorzkich wniosków, zamykajÄ…cych siÄ™ w kilku punktach i dotykajÄ…cych kilku kwestii. MieszkaÅ„ców cechuje:
  • Zajmowanie siÄ™ maÅ‚o istotnymi czynnoÅ›ciami, problemami i ideami, czego przykÅ‚adem jest narzekanie na wszystko – pogodÄ™, ceny w sklepach, zaledwie w kilka chwil po przebudzeniu:

  • „Od rana beÅ‚kot. BeÅ‚kocÄ…, bredzÄ…,
    Że deszcz, że drogo, że to, że tamto.
    TrochÄ™ pochodzÄ…, trochÄ™ posiedzÄ…,
    I wszystko widmo. I wszystko fantom”.
    Nieustanna negacja rzeczywistoÅ›ci towarzyszy im przez caÅ‚y dzieÅ„, wypeÅ‚niajÄ…c każdÄ… ich myÅ›l, monolog lub dialog, okreÅ›lonÄ… w wierszu negatywnym „beÅ‚kotem”. Wers „TrochÄ™ pochodzÄ…, trochÄ™ posiedzÄ…” Å›wiadczy o ich niezdecydowaniu i braku celu, do którego mogÄ… konsekwentnie dążyć i czerpać radość po jego zrealizowaniu. A tak – pozostaje im jedynie narzekanie i krÄ™cenie siÄ™ z kÄ…ta w kÄ…t,

  • zbytnia pedanteria, zarówno w kwestii wyglÄ…du, jak i zachowania, wskazujÄ…ca na obezwÅ‚adniajÄ…cy ich strach przed nieznanym i pogÅ‚Ä™biajÄ…cÄ… siÄ™ nerwicÄ™ lÄ™kowÄ…:


  • „SprawdzÄ… godzinÄ™, sprawdzÄ… kieszenie,
    Krawacik musnÄ…, klapy obciÄ…gnÄ…,
    (…)
    Jak ciasto biorÄ… gazety w palce
    I żują, żują na papkę pulchną,
    Aż papierowym wzdęte zakalcem,
    Wypchane gÅ‚owy grubo im puchnÄ…”;

  • zatracanie siÄ™ w maÅ‚o istotnych kwestiach, aby jakoÅ› zająć czas i nie myÅ›leć o beznadziejnoÅ›ci wÅ‚asnej egzystencji, o czekajÄ…cych ich wyzwaniach czy narastajÄ…cej pewnoÅ›ci, iż sÄ… za maÅ‚o odważni, by zacząć żyć „naprawdÄ™”:


  • „I znowu mówiÄ…, że Ford... że kino...
    Że Bóg... że Rosja... radio, sport, wojna...
    Warstwami rośnie brednia potworna,
    I w dżungli zdarzeÅ„ widmami pÅ‚ynÄ…”.
    Choć sprawiajÄ… wrażenie inteligentnych i Å›ledzÄ…cych bieżące wydarzenia – „że Ford... że kino.../ Å»e Bóg... że Rosja... radio, sport, wojna”, mimo iż chodzÄ… do kin, teatrów, na wystawy, to jednak caÅ‚y ten rozwój duchowy jest jedynie realizowaniem modnego w dwudziestoleciu stylu życia. UdziaÅ‚ w kulturalnych przedsiÄ™wziÄ™ciach traktujÄ… jak okazjÄ™ do zaÅ‚ożenia nowego garnituru czy sznura pereÅ‚, a nie jak szansÄ™ na rozszerzenie swojego ciasnego Å›wiatopoglÄ…du i pogÅ‚Ä™bienie wiedzy. PrzypominajÄ… tym samym MÅ‚odziaków z powieÅ›ci Witolda Gombrowicza „Ferdydurke”.

  • faÅ‚szywa pobożność polegajÄ…ca na mechanicznym powtarzaniu tekstu modlitwy bez wczytania siÄ™ w jej sens czy motywy:


  • „Potem siÄ™ modlÄ…: od nagÅ‚ej Å›mierci...
    ...od wojny... głodu... odpoczywanie
    ”.

    Zbiorowy portret mieszczaÅ„stwa polskiego dotyczy spoÅ‚eczeÅ„stwa pierwszej poÅ‚owy XX wieku, ksztaÅ‚tujÄ…cego siÄ™ tuż po odzyskaniu przez PolskÄ™ niepodlegÅ‚oÅ›ci po tragedii pierwszej wojny Å›wiatowej, która: „(…) obok przemian w politycznej i biologicznej strukturze Europy – przyniosÅ‚a gwaÅ‚towne zmiany w sferze wyobrażeÅ„ moralno-spoÅ‚ecznych. Wymazaniu ulegÅ‚o poczucie ciÄ…gÅ‚oÅ›ci wzorów kulturowych. RozpierzchÅ‚a siÄ™ Å›wiadomość bezpiecznego „zadomowienia” w ustabilizowanym i liberalnym porzÄ…dku historycznym. (…)
    Tradycyjna wiara w rezerwy kulturalne, gwarantujÄ…ce Europie odnowÄ™ i ocalenie, okazaÅ‚a siÄ™ wiÄ™c zÅ‚udzeniem. Repertuar odwiecznych ideałów, marzeÅ„ i oczekiwaÅ„ humanistycznych naznaczony zostaÅ‚ uwiÄ…dem i staroÅ›ciÄ…”
    (Andrzej Gronczewski, „Obroty Rzeczy czarnoleskiej – Julian Tuwim”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 356-357).

    strona:    1    2  

    Zobacz inne artykuły:

    Czechowicz Józef
    Miejsce Czechowicza w literaturze
    Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
    Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
    Biografia Józefa Czechowicza
    Żal - analiza i interpretacja
    Sam - analiza i interpretacja
    modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

    Gałczyński Konstanty Ildefons
    Wit Stwosz - analiza i interpretacja
    Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
    Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
    Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
    Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
    Niobe - analiza i interpretacja
    Serwus, madonna - analiza i interpretacja
    Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

    Iwaszkiewicz Jarosław
    Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
    Erotyk - interpretacja i analiza
    Powrót - interpretacja i analiza

    Jasieński Bruno
    JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
    But w butonierce - analiza
    But w butonierce - interpretacja

    Leśmian Bolesław
    Pan Błyszczyński - interpretacja
    Pan Błyszczyński - geneza
    Szewczyk - analiza
    Szewczyk - interpretacja
    Dusiołek - analiza
    Dusiołek - interpretacja
    Dusiołek - geneza
    Dwoje ludzieńków - analiza
    Dwoje ludzieńków - interpretacja
    Dwoje ludzieńków - geneza
    Dziewczyna - analiza
    Dziewczyna - interpretacja
    Topielec - analiza
    Topielec - interpretacja
    Urszula Kochanowska - analiza
    Urszula Kochanowska - interpretacja
    Urszula Kochanowska - geneza
    W malinowym chruśniaku - analiza
    W malinowym chruśniaku - interpretacja
    W malinowym chruśniaku - geneza
    Pan Błyszczyński - analiza

    Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
    PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
    Miłość - analiza i interpretacja
    La précieuse - analiza i interpretacja
    La précieuse - geneza

    SÅ‚onimski Antoni
    Credo - analiza i interpretacja
    Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

    Staff Leopold
    Ars poetica - analiza
    Ars poetica - interpretacja
    Kartoflisko - analiza
    Kartoflisko - interpretacja
    Curriculum vitae - analiza
    Curriculum vitae - interpretacja
    Wysokie drzewa - analiza
    Wysokie drzewa - interpretacja
    Kowal - analiza
    Kowal – interpretacja
    Deszcz jesienny – analiza
    Deszcz jesienny – interpretacja
    Przedśpiew - analiza
    Przedśpiew - interpretacja

    Stanisław Przybyszewski

    Tuwim Julian
    Sitowie - analiza
    Sitowie - interpretacja
    Sitowie - geneza
    Prośba o piosenkę - analiza
    Prośba o piosenkę - interpretacja
    Prośba o piosenkę - geneza
    Do krytyków - analiza
    Do krytyków - interpretacja
    Do krytyków - geneza
    Mieszkańcy - analiza
    Mieszkańcy - interpretacja
    Mieszkańcy - geneza
    Wiosna. Dytyramb - analiza
    Wiosna. Dytyramb - interpretacja
    Wiosna. Dytyramb - geneza
    Rzecz czarnoleska - analiza
    Rzecz czarnoleska - interpretacja
    Sokrates tańczący - analiza
    Sokrates tańczący - interpretacja

    Wierzyński Kazimierz
    Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
    Motto - analiza i interpretacja
    Zielono mam w głowie - analiza
    Zielono mam w głowie - interpretacja
    Kufer - analiza
    Kufer - interpretacja
    Kufer - geneza

    Inne
    Poetyka „Å»agarów”
    Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
    Powstanie i rozwój „Å»agarów”
    Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
    Tematyka wierszy Przybosia
    Biografia Juliana Przybosia
    Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
    Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
    Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
    Program i poetyka awangardy krakowskiej
    Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
    Główne założenia futuryzmu
    Fazy rozwoju futuryzmu
    Główne cechy polskiego futuryzmu
    Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego



    Partner serwisu:

    kontakt | polityka cookies