JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
Wiadomości wstępne
Kazimierz WierzyÅ„ski popeÅ‚niÅ‚ wiersz „Motto” w odpowiedzi na liryk Antoniego SÅ‚onimskiego „Lamus”. Niektórzy odnajdÄ… w tym refleksyjnym tekÅ›cie także autorskÄ… interpretacjÄ™ biblijnego cytatu „Na poczÄ…tku byÅ‚o sÅ‚owo”.
Tematyka wiersza oscyluje wokół badanych od wieków kwestii i próbuje odpowiedzieć na frapujÄ…ce twórców pytania o rolÄ™ poezji czy misjÄ™ poety. Niektórzy, tak jak Tomasz Wójcik w opracowaniu „Poeci polscy XX wieku. Biogramy. Wiersze. Komentarze”, dostrzegajÄ…c w wierszu Motto również elementy katastroficzne: (…) wyraźnie zaznacza siÄ™ obecność refleksji etycznej. W niektórych utworach moralistyka ta dotyczy aktualnej sytuacji politycznej w Polsce (poÅ›wiÄ™cony jest jej caÅ‚y zbiór Czarny polonez), w innych – czego dowodzi wiersz Nekrolog z emigracyjnego tomu Tkanka ziemi – moralistyczny niepokój poety ogarnia sytuacjÄ™ ówczesnej Europy czy nawet Å›wiata. OkreÅ›la jÄ… przede wszystkim okrutne doÅ›wiadczenie II wojny Å›wiatowej i różnych odmian totalitaryzmu. Te typowo XX-wieczne zjawiska ujawniÅ‚y Kazimierza WierzyÅ„skiego caÅ‚Ä… grozÄ™ polityki i okrucieÅ„stwo historii, niszczÄ…ce dziaÅ‚anie procesu historycznego, unicestwiajÄ…cego i skazujÄ…cego na zagÅ‚adÄ™ jednostkowe istnienia ludzkie (T. Wójcik, „Poeci polscy XX wieku. Biogramy. Wiersze. Komentarze”, Warszawa 2000, s. 48).
Interpretacja i analiza
IdÄ…c za definicjÄ… terminu motto, obecnÄ… w „SÅ‚owniku wyrazów obcych” WÅ‚adysÅ‚awa KopaliÅ„skiego, tytuÅ‚ wiersza Kazimierza WierzyÅ„skiego dotyczy „cytatu, sentencji, aforyzmu umieszczanego na poczÄ…tku utworu literackiego (…) jako myÅ›l przewodni; epigrafu; maksymy; dewizy; godÅ‚a”. TezÄ™ tÄ… potwierdza lektura tekstu, dotyczÄ…cego w głównej mierze roli i idei sÅ‚owa, rozumianego przez skamandrytÄ™ jako oÅ› wszechÅ›wiata.
SÅ‚owo jest najważniejszÄ… częściÄ… życia czÅ‚owieka. To ono ksztaÅ‚tuje jego osobowość od najmÅ‚odszych lat (poprzez lektury), ono nadaje porzÄ…dek chaotycznemu Å›wiatu, nazywajÄ…c, przyporzÄ…dkowujÄ…c funcie i znaczenie, dajÄ…c odpowiedzi na stawiane pytania i dbajÄ…c, by pamięć o najważniejszych wydarzeniach – nie zawsze pielÄ™gnowana przez aktualne rzÄ…dy – trwaÅ‚a zawsze:
„Jak polskie motto zapisać nad Å›wiatem
I czytać w nocy na niebie dalekim”.
Wierzyński pragnął, aby po odzyskaniu przez Polskę niepodległości pamięć o jej przeszłości była zawsze obecna w kulturze i życiu codziennym:
„DÅ‚ugie lata doÅ›wiadczeÅ„ i rozmyÅ›laÅ„ skÅ‚oniÅ‚y WierzyÅ„skiego do przyjÄ™cia Å›wiatopoglÄ…dowego stanowiska, które okreÅ›lić można jako mężnÄ…, opartÄ… na nadziei grÄ™ z losem. Å»ycie zgotowaÅ‚o mu wiele nieszczęść, a ponadto sceptycznie oceniaÅ‚ współczesnÄ… historiÄ™, mimo to bez wahaÅ„ i do koÅ„ca swoich dni broniÅ‚ podstawowych wartoÅ›ci atlantyckiej kultury. MiaÅ‚ Å›wiadomość, iż toczy siÄ™ nierówna gra czÅ‚owieka z losem, w której nie może on odnieść ostatecznego zwyciÄ™stwa. Ta wizja Å›wiata nie doprowadziÅ‚a go do cynizmu lub apatii, jak wielu w naszym stuleciu. Nad postawÄ… buntu, poczuciem samotnoÅ›ci spoÅ‚ecznej i metafizycznej oraz historycznej klÄ™ski górowaÅ‚a postawa geohumanizmu, jednoczÄ…ca akceptacjÄ™ losu i etycznÄ… aktywność, twórczość indywidualnÄ… i dyscyplinÄ™, zamiÅ‚owanie do ryzyka i cierpliwoÅ›ci, zgodÄ™ na samotność i dążenie do wspólnoty” (Krzysztof Dybciak, „Gry i podróże poetyckie – Kazimierz WierzyÅ„ski”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 483).
„Normalność” pielÄ™gnowania nuty polskoÅ›ci w odbudowywanym kraju miaÅ‚a być tak samo oczywista i odwieczna, jak nocne zjawisko migotania gwiazd na granatowym niebie. Jak przeczuwaÅ‚ jednak WierzyÅ„ski, miaÅ‚o stać siÄ™ inaczej i polskie motto miaÅ‚o być tÅ‚amszone i pomijane. Idea pisania po polsku o rodzimej kulturze i historii w myÅ›l pokrzepiania serc rozsianych po caÅ‚ej Europie rodaków speÅ‚zÅ‚a na niczym, wyparta przez „produkcyjniaki” i socrealizm.Motto - analiza i interpretacja
Autor: Karolina MarlêgaWiadomoÅ›ci wstÄ™pne
Kazimierz WierzyÅ„ski popeÅ‚niÅ‚ wiersz „Motto” w odpowiedzi na liryk Antoniego SÅ‚onimskiego „Lamus”. Niektórzy odnajdÄ… w tym refleksyjnym tekÅ›cie także autorskÄ… interpretacjÄ™ biblijnego cytatu „Na poczÄ…tku byÅ‚o sÅ‚owo”.
Tematyka wiersza oscyluje wokół badanych od wieków kwestii i próbuje odpowiedzieć na frapujÄ…ce twórców pytania o rolÄ™ poezji czy misjÄ™ poety. Niektórzy, tak jak Tomasz Wójcik w opracowaniu „Poeci polscy XX wieku. Biogramy. Wiersze. Komentarze”, dostrzegajÄ…c w wierszu Motto również elementy katastroficzne: (…) wyraźnie zaznacza siÄ™ obecność refleksji etycznej. W niektórych utworach moralistyka ta dotyczy aktualnej sytuacji politycznej w Polsce (poÅ›wiÄ™cony jest jej caÅ‚y zbiór Czarny polonez), w innych – czego dowodzi wiersz Nekrolog z emigracyjnego tomu Tkanka ziemi – moralistyczny niepokój poety ogarnia sytuacjÄ™ ówczesnej Europy czy nawet Å›wiata. OkreÅ›la jÄ… przede wszystkim okrutne doÅ›wiadczenie II wojny Å›wiatowej i różnych odmian totalitaryzmu. Te typowo XX-wieczne zjawiska ujawniÅ‚y Kazimierza WierzyÅ„skiego caÅ‚Ä… grozÄ™ polityki i okrucieÅ„stwo historii, niszczÄ…ce dziaÅ‚anie procesu historycznego, unicestwiajÄ…cego i skazujÄ…cego na zagÅ‚adÄ™ jednostkowe istnienia ludzkie (T. Wójcik, „Poeci polscy XX wieku. Biogramy. Wiersze. Komentarze”, Warszawa 2000, s. 48).
Interpretacja i analiza
IdÄ…c za definicjÄ… terminu motto, obecnÄ… w „SÅ‚owniku wyrazów obcych” WÅ‚adysÅ‚awa KopaliÅ„skiego, tytuÅ‚ wiersza Kazimierza WierzyÅ„skiego dotyczy „cytatu, sentencji, aforyzmu umieszczanego na poczÄ…tku utworu literackiego (…) jako myÅ›l przewodni; epigrafu; maksymy; dewizy; godÅ‚a”. TezÄ™ tÄ… potwierdza lektura tekstu, dotyczÄ…cego w głównej mierze roli i idei sÅ‚owa, rozumianego przez skamandrytÄ™ jako oÅ› wszechÅ›wiata.
SÅ‚owo jest najważniejszÄ… częściÄ… życia czÅ‚owieka. To ono ksztaÅ‚tuje jego osobowość od najmÅ‚odszych lat (poprzez lektury), ono nadaje porzÄ…dek chaotycznemu Å›wiatu, nazywajÄ…c, przyporzÄ…dkowujÄ…c funcie i znaczenie, dajÄ…c odpowiedzi na stawiane pytania i dbajÄ…c, by pamięć o najważniejszych wydarzeniach – nie zawsze pielÄ™gnowana przez aktualne rzÄ…dy – trwaÅ‚a zawsze:
„Jak polskie motto zapisać nad Å›wiatem
I czytać w nocy na niebie dalekim”.
Wierzyński pragnął, aby po odzyskaniu przez Polskę niepodległości pamięć o jej przeszłości była zawsze obecna w kulturze i życiu codziennym:
„DÅ‚ugie lata doÅ›wiadczeÅ„ i rozmyÅ›laÅ„ skÅ‚oniÅ‚y WierzyÅ„skiego do przyjÄ™cia Å›wiatopoglÄ…dowego stanowiska, które okreÅ›lić można jako mężnÄ…, opartÄ… na nadziei grÄ™ z losem. Å»ycie zgotowaÅ‚o mu wiele nieszczęść, a ponadto sceptycznie oceniaÅ‚ współczesnÄ… historiÄ™, mimo to bez wahaÅ„ i do koÅ„ca swoich dni broniÅ‚ podstawowych wartoÅ›ci atlantyckiej kultury. MiaÅ‚ Å›wiadomość, iż toczy siÄ™ nierówna gra czÅ‚owieka z losem, w której nie może on odnieść ostatecznego zwyciÄ™stwa. Ta wizja Å›wiata nie doprowadziÅ‚a go do cynizmu lub apatii, jak wielu w naszym stuleciu. Nad postawÄ… buntu, poczuciem samotnoÅ›ci spoÅ‚ecznej i metafizycznej oraz historycznej klÄ™ski górowaÅ‚a postawa geohumanizmu, jednoczÄ…ca akceptacjÄ™ losu i etycznÄ… aktywność, twórczość indywidualnÄ… i dyscyplinÄ™, zamiÅ‚owanie do ryzyka i cierpliwoÅ›ci, zgodÄ™ na samotność i dążenie do wspólnoty” (Krzysztof Dybciak, „Gry i podróże poetyckie – Kazimierz WierzyÅ„ski”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 483).
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies