Motto - analiza i interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Motto - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Wiadomości wstępne

Kazimierz WierzyÅ„ski popeÅ‚niÅ‚ wiersz „Motto” w odpowiedzi na liryk Antoniego SÅ‚onimskiego „Lamus”. Niektórzy odnajdÄ… w tym refleksyjnym tekÅ›cie także autorskÄ… interpretacjÄ™ biblijnego cytatu „Na poczÄ…tku byÅ‚o sÅ‚owo”.

Tematyka wiersza oscyluje wokół badanych od wieków kwestii i próbuje odpowiedzieć na frapujÄ…ce twórców pytania o rolÄ™ poezji czy misjÄ™ poety. Niektórzy, tak jak Tomasz Wójcik w opracowaniu „Poeci polscy XX wieku. Biogramy. Wiersze. Komentarze”, dostrzegajÄ…c w wierszu Motto również elementy katastroficzne: (…) wyraźnie zaznacza siÄ™ obecność refleksji etycznej. W niektórych utworach moralistyka ta dotyczy aktualnej sytuacji politycznej w Polsce (poÅ›wiÄ™cony jest jej caÅ‚y zbiór Czarny polonez), w innych – czego dowodzi wiersz Nekrolog z emigracyjnego tomu Tkanka ziemi – moralistyczny niepokój poety ogarnia sytuacjÄ™ ówczesnej Europy czy nawet Å›wiata. OkreÅ›la jÄ… przede wszystkim okrutne doÅ›wiadczenie II wojny Å›wiatowej i różnych odmian totalitaryzmu. Te typowo XX-wieczne zjawiska ujawniÅ‚y Kazimierza WierzyÅ„skiego całą grozÄ™ polityki i okrucieÅ„stwo historii, niszczÄ…ce dziaÅ‚anie procesu historycznego, unicestwiajÄ…cego i skazujÄ…cego na zagÅ‚adÄ™ jednostkowe istnienia ludzkie (T. Wójcik, „Poeci polscy XX wieku. Biogramy. Wiersze. Komentarze”, Warszawa 2000, s. 48).

Interpretacja i analiza

IdÄ…c za definicjÄ… terminu motto, obecnÄ… w „SÅ‚owniku wyrazów obcych” WÅ‚adysÅ‚awa KopaliÅ„skiego, tytuÅ‚ wiersza Kazimierza WierzyÅ„skiego dotyczy „cytatu, sentencji, aforyzmu umieszczanego na poczÄ…tku utworu literackiego (…) jako myÅ›l przewodni; epigrafu; maksymy; dewizy; godÅ‚a”. TezÄ™ tÄ… potwierdza lektura tekstu, dotyczÄ…cego w głównej mierze roli i idei sÅ‚owa, rozumianego przez skamandrytÄ™ jako oÅ› wszechÅ›wiata.

SÅ‚owo jest najważniejszÄ… częściÄ… życia czÅ‚owieka. To ono ksztaÅ‚tuje jego osobowość od najmÅ‚odszych lat (poprzez lektury), ono nadaje porzÄ…dek chaotycznemu Å›wiatu, nazywajÄ…c, przyporzÄ…dkowujÄ…c funcie i znaczenie, dajÄ…c odpowiedzi na stawiane pytania i dbajÄ…c, by pamięć o najważniejszych wydarzeniach – nie zawsze pielÄ™gnowana przez aktualne rzÄ…dy – trwaÅ‚a zawsze:
„Jak polskie motto zapisać nad Å›wiatem
I czytać w nocy na niebie dalekim”.
Wierzyński pragnął, aby po odzyskaniu przez Polskę niepodległości pamięć o jej przeszłości była zawsze obecna w kulturze i życiu codziennym:
„DÅ‚ugie lata doÅ›wiadczeÅ„ i rozmyÅ›laÅ„ skÅ‚oniÅ‚y WierzyÅ„skiego do przyjÄ™cia Å›wiatopoglÄ…dowego stanowiska, które okreÅ›lić można jako mężnÄ…, opartÄ… na nadziei grÄ™ z losem. Å»ycie zgotowaÅ‚o mu wiele nieszczęść, a ponadto sceptycznie oceniaÅ‚ współczesnÄ… historiÄ™, mimo to bez wahaÅ„ i do koÅ„ca swoich dni broniÅ‚ podstawowych wartoÅ›ci atlantyckiej kultury. MiaÅ‚ Å›wiadomość, iż toczy siÄ™ nierówna gra czÅ‚owieka z losem, w której nie może on odnieść ostatecznego zwyciÄ™stwa. Ta wizja Å›wiata nie doprowadziÅ‚a go do cynizmu lub apatii, jak wielu w naszym stuleciu. Nad postawÄ… buntu, poczuciem samotnoÅ›ci spoÅ‚ecznej i metafizycznej oraz historycznej klÄ™ski górowaÅ‚a postawa geohumanizmu, jednoczÄ…ca akceptacjÄ™ losu i etycznÄ… aktywność, twórczość indywidualnÄ… i dyscyplinÄ™, zamiÅ‚owanie do ryzyka i cierpliwoÅ›ci, zgodÄ™ na samotność i dążenie do wspólnoty” (Krzysztof Dybciak, „Gry i podróże poetyckie – Kazimierz WierzyÅ„ski”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 483).
„Normalność” pielÄ™gnowania nuty polskoÅ›ci w odbudowywanym kraju miaÅ‚a być tak samo oczywista i odwieczna, jak nocne zjawisko migotania gwiazd na granatowym niebie. Jak przeczuwaÅ‚ jednak WierzyÅ„ski, miaÅ‚o stać siÄ™ inaczej i polskie motto miaÅ‚o być tÅ‚amszone i pomijane. Idea pisania po polsku o rodzimej kulturze i historii w myÅ›l pokrzepiania serc rozsianych po caÅ‚ej Europie rodaków speÅ‚zÅ‚a na niczym, wyparta przez „produkcyjniaki” i socrealizm.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies