Powrót - interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Powrót - interpretacja i analiza

Autor: Jakub Rudnicki

Zadedykowany Zofii ÅšwierczyÅ„skiej wiersz „Powrót” JarosÅ‚awa Iwaszkiewicza pochodzi z jego debiutanckiego tomiku „Oktostychy”, który ukazaÅ‚ siÄ™ w 1919 roku. ZaskakujÄ…cy może wydawać siÄ™ fakt, iż utwór tak dojrzaÅ‚y wyszedÅ‚ spod pióra poety wówczas zaledwie dwudziestopiÄ™cioletniego.

AnalizujÄ…c twórczość Iwaszkiewicza należy mieć na uwadze jego zainteresowania dorobkiem siedemnastowiecznej myÅ›li filozoficznej. Poeta w szeregu swoich utworach udowodniÅ‚, że podzielaÅ‚ znakomitÄ… część poglÄ…dów myÅ›licieli doby oÅ›wiecenia. Przed przejÅ›ciem do omówienia „Powrotu” warto byÅ‚oby zapoznać siÄ™ fragmentem „MyÅ›li” autorstwa Blaise Pascala, czoÅ‚owego matematyka i filozofa siedemnastowiecznej Europy.

„Niechaj tedy czÅ‚owiek przyjrzy siÄ™ naturze w jej wzniosÅ‚ym i peÅ‚nym majestacie, niech oddali wzrok od niskich przedmiotów, które go otaczajÄ…, niech spojrzy na te olÅ›niewajÄ…ce Å›wiatÅ‚o, niby lampa wiekuista oÅ›wiecajÄ…ca wszechÅ›wiat: niechaj ziemia zda mu siÄ™ jako punkcik w stosunku do rozlegÅ‚ego krÄ™gu, jaki ta gwiazda opisuje (…). Niechaj czÅ‚owiek wróciwszy do siebie zważy czym jest w porównaniu do tego, co istnieje, niechaj spojrzy na siÄ™ jako na coÅ› zabłąkanego w tym zakÄ…tku przyrody i niechaj z tej maÅ‚ej celi, w której go pomieszczono (mam na myÅ›li wszechÅ›wiat) nauczy siÄ™ oceniać ziemiÄ™, królestwo, miasta i samego siebie wedle sÅ‚usznej oceny: czym jest czÅ‚owiek w nieskoÅ„czonoÅ›ci” (B. Pascal, „MyÅ›li”, tÅ‚um. T. Boy-Å»eleÅ„ski, Warszawa 1952, s. 63). Z bardzo podobnego zaÅ‚ożenia wychodziÅ‚ JarosÅ‚aw Iwaszkiewicz.

Wiersz zbudowany jest wokół konkretnego przeżycia poety. Możemy siÄ™ domyÅ›lać, że inspiracjÄ… do jego napisania mógÅ‚ być zachwyt nad konkretnym widokiem, krajobrazem zwiÄ…zanym z polskÄ… wsiÄ…. I chociaż w utworze gÅ‚osu nie zabiera sam Iwaszkiewicz (podmiot wiersza nie mówi o sobie w liczbie pierwszej, stara siÄ™ używać form bezosobowych), to można powiedzieć, iż „Powrót” wpisuje siÄ™ w nurt poezji bezpoÅ›redniej.
Utwór jest wyraźnie stylizowany na dzieÅ‚a wielkich poprzedników Iwaszkiewicza, miÄ™dzy innymi na dorobku Jana Kochanowskiego. OtwierajÄ…cy wiersz wers: „Nie masz wiÄ™kszej mÄ…droÅ›ci nad mÄ…drość powrotu…” jest bardzo enigmatyczny i doskonale wprowadza czytelnika w tajemniczy nastrój. Od razu wywoÅ‚uje pytanie, o jaki powrót może chodzić.

Pytanie to jest zasadniczym sensem utworu. TytuÅ‚owy powrót to hoÅ‚d zÅ‚ożony przez poetÄ™ klasycznym wartoÅ›ciom i zapomnianym ideaÅ‚om piÄ™kna. Wiersz powstaÅ‚ w wyniku nie tylko kontemplacji przyrody, ale jednoczeÅ›nie dorobku kultury antycznej. WÅ‚aÅ›nie w tym możemy dostrzegać „mÄ…drość powrotu”, ponad którÄ… nie ma innej mÄ…droÅ›ci. Podmiot liryczny, przeglÄ…dajÄ…c siÄ™ w lustrze jeziora widzi nie swoje odbicie, ale przeszÅ‚ość, którÄ… poeta uważaÅ‚ za źródÅ‚o mÄ…droÅ›ci.

WażnÄ… rolÄ™ w wierszu odgrywa książka, z którÄ… podmiot liryczny zasiadÅ‚ na brzegu. Nie sÅ‚uży mu ona jednak do czytania. Jest ona wskazówkÄ…, iż nasi poprzednicy od wieków pozostawiali nam w spadku nieokreÅ›lony pokÅ‚ady mÄ…droÅ›ci, do której każdy z nas ma swobodny dostÄ™p. Wystarczy jedynie wziąć ze sobÄ… książkÄ™, zasiąść na brzegu jeziora i wówczas „powrócić” do mÄ…droÅ›ci. Książka oczywiÅ›cie może być zastÄ…piona obrazem, utworem muzycznym czy piÄ™knÄ… budowlÄ…, jednym sÅ‚owem dzieÅ‚em sztuki. Również tÄ… drogÄ… możemy zaznać bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwa mÄ…droÅ›ci.

Za tym, aby odczytywać „Powrót” jako hoÅ‚d zÅ‚ożony sztuce klasycznej i klasycznym wzorcom piÄ™kna może Å›wiadczyć również fakt, iż utwór skÅ‚ada siÄ™ z czterech dystychicznych strof, czyli jest oktostychem. Ponadto każdy wers wiersza zawiera trzynaÅ›cie zgÅ‚osek, a Å›redniówka zawsze przypada po siódmej sylabie. W taki sposób swoje dzieÅ‚a tworzyli najwiÄ™ksi klasycy gatunku, z Horacym na czele.

Jednak dwie ostatnie strofy utworu majÄ… zgoÅ‚a inny charakter. Otóż okazuje siÄ™, że „Powrót” można również odczytywać jako chęć ponownego przeżycia konkretnej chwili. Widzimy w nich bowiem, że podmiot liryczny marzy, aby jeszcze raz doÅ›wiadczyć momentu, w którym jego oczom ukazaÅ‚a siÄ™ piÄ™kna kobieta o zÅ‚otych warkoczach, której odbicie ujrzaÅ‚ niegdyÅ› w tafli jeziora.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies