JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
Wiadomości wstępne
„Ars poetica” to manifest programu poetyckiego Leopolda Staffa. Swoje najintymniejsze przemyÅ›lenia, bÄ™dÄ…ce wynikiem przeczytania tysiÄ…ca najwiÄ™kszych dzieÅ‚ filozoficzno-literackich, przeprowadzenia godzin rozmów z najznakomitszymi myÅ›licielami Europy Zachodniej czy stworzenia mnóstwa wierszy, w których poszukiwaÅ‚ kwintesencji swojego stylu, autor opublikowaÅ‚ w 1936 roku w zbiorze „Barwa Miodu”, idÄ…c Å›ladami miÄ™dzy innymi Arystotelesa („Poetyka”), Horacego („List do Pizonów”), Juliusza SÅ‚owackiego („Beniowski”), Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego („Ars poetica”), StanisÅ‚awa Grochowiaka („Ars poetica”) czy CzesÅ‚awa MiÅ‚osza („Ars poetica”).
Liryk, podobnie jak wiele innych wierszy Staffa, charakteryzuje się głębokim klasycyzmem, polegającym na dążeniu do przejrzystości formy, spokoju, umiaru i harmonii kompozycji utworu.
Interpretacja
Ars poetica” Leopolda Staffa jest swoista dyskusjÄ… autora z innym twórcÄ…, a mianowicie starożytnym poetÄ… Horacym, który w swoim wierszowanym eseju „List do Pizonów” zawarÅ‚ tezy i poglÄ…dy tak bardzo bliskie miÄ™dzywojennemu artyÅ›cie, iż skutki tej inspiracji musiaÅ‚y zostać przelane na papier.
Podobnie jak Horacy w jednym z najsławniejszych tekstów dotyczących sztuki poetyckiej zgromadził swoje zasady stanowiące o klasycznej poetyce, pretendującej w miarę upływu stuleci do miana podwaliny poetyki europejskiej, tak samo i Staff w swoim dziele skupił się na szczegółowej analizie dzieła literackiego, obnażeniu struktury kompozycji czy budowie warstwy lingwistyczno-stylistycznej.
Gdy dla starożytnego autora sentencji „non omnis moriar” najważniejsze byÅ‚o przekazywanie w poezji jednostkowych doÅ›wiadczeÅ„ i refleksji, opartych na szczerych przemyÅ›leniach, tak jego o wiele mÅ‚odszy kolega skupiÅ‚ siÄ™ dokÅ‚adnie na procesie tworzenia dzieÅ‚a poetyckiego.
Każda z trzech zwrotek „Ars poetica” dotyczy innych etapów pisania, uÅ‚ożonych w porzÄ…dku chronologicznym, poczÄ…wszy od samej idei tworzenia, a skoÅ„czywszy na akcie twórczym.
Pierwsza strofa manifestu mówi o natchnieniu poetyckim, okreÅ›lonym przez Staffa nieuchwytnym i nieposkromionym „echem”, skrywajÄ…cym w sobie niewypowiedziane jeszcze myÅ›li czy niezÅ‚ożone w odpowiednie zdania idee. Podobnie jak leÅ›ne echo, tak samo i natchnienie poetyckie jest zjawiskiem ulotnym, chwilowym, znikomym. Choć za pierwszym razem jest jeszcze wyraźne, po chwili odchodzi, powtarzane w Å›wiadomoÅ›ci poety coraz ciszej i ciszej. Tak samo jak najpiÄ™kniejsze uczucie, czyli miÅ‚ość, tak i natchnienie nie poddaje siÄ™ żadnym normom czy definicjom. Jedynym warunkiem „wyczucia” go, jest oddzielenie grubÄ… kreskÄ… tego, co zarezerwowane dla rozumu od tego, co dedykowane sercu:Ars poetica - interpretacja
Autor: Karolina MarlêgaWiadomoÅ›ci wstÄ™pne
„Ars poetica” to manifest programu poetyckiego Leopolda Staffa. Swoje najintymniejsze przemyÅ›lenia, bÄ™dÄ…ce wynikiem przeczytania tysiÄ…ca najwiÄ™kszych dzieÅ‚ filozoficzno-literackich, przeprowadzenia godzin rozmów z najznakomitszymi myÅ›licielami Europy Zachodniej czy stworzenia mnóstwa wierszy, w których poszukiwaÅ‚ kwintesencji swojego stylu, autor opublikowaÅ‚ w 1936 roku w zbiorze „Barwa Miodu”, idÄ…c Å›ladami miÄ™dzy innymi Arystotelesa („Poetyka”), Horacego („List do Pizonów”), Juliusza SÅ‚owackiego („Beniowski”), Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego („Ars poetica”), StanisÅ‚awa Grochowiaka („Ars poetica”) czy CzesÅ‚awa MiÅ‚osza („Ars poetica”).
Liryk, podobnie jak wiele innych wierszy Staffa, charakteryzuje się głębokim klasycyzmem, polegającym na dążeniu do przejrzystości formy, spokoju, umiaru i harmonii kompozycji utworu.
Interpretacja
Ars poetica” Leopolda Staffa jest swoista dyskusjÄ… autora z innym twórcÄ…, a mianowicie starożytnym poetÄ… Horacym, który w swoim wierszowanym eseju „List do Pizonów” zawarÅ‚ tezy i poglÄ…dy tak bardzo bliskie miÄ™dzywojennemu artyÅ›cie, iż skutki tej inspiracji musiaÅ‚y zostać przelane na papier.
Podobnie jak Horacy w jednym z najsławniejszych tekstów dotyczących sztuki poetyckiej zgromadził swoje zasady stanowiące o klasycznej poetyce, pretendującej w miarę upływu stuleci do miana podwaliny poetyki europejskiej, tak samo i Staff w swoim dziele skupił się na szczegółowej analizie dzieła literackiego, obnażeniu struktury kompozycji czy budowie warstwy lingwistyczno-stylistycznej.
Gdy dla starożytnego autora sentencji „non omnis moriar” najważniejsze byÅ‚o przekazywanie w poezji jednostkowych doÅ›wiadczeÅ„ i refleksji, opartych na szczerych przemyÅ›leniach, tak jego o wiele mÅ‚odszy kolega skupiÅ‚ siÄ™ dokÅ‚adnie na procesie tworzenia dzieÅ‚a poetyckiego.
Każda z trzech zwrotek „Ars poetica” dotyczy innych etapów pisania, uÅ‚ożonych w porzÄ…dku chronologicznym, poczÄ…wszy od samej idei tworzenia, a skoÅ„czywszy na akcie twórczym.
„Echo z dna serce, nieuchwytne,
Woła mi: "Schwyć mnie, nim przepadnę,
Nim zblednę, stanę się błękitne,
Srebrzyste, przezroczyste, żadne!"
Ulotność echa, czyli natchnienia, motywuje poetÄ™ do jeszcze bardziej wytężonej pracy. Tylko caÅ‚kowite oddanie procesowi tworzenia zagwarantuje poecie szansÄ™ na opisanie cudu natury czy umożliwi próbÄ™ zamkniÄ™cia w klamrze zdania istoty miÅ‚oÅ›ci. ZawoÅ‚anie o koniecznoÅ›ci uchwycenia echa nim przepadnie sÄ… także ukÅ‚onem Staffa w stronÄ™ pielÄ™gnowanej przez Horacego idei „carpe diem”. Jego „życie chwilÄ…” jest wedÅ‚ug miÄ™dzywojennego poety szansÄ… na stworzenie najwiÄ™kszego dzieÅ‚a w historii ludzkoÅ›ci, ponieważ opartego na ludzkim doÅ›wiadczeniu, przy zachowaniu szczeroÅ›ci i prostoty przekazu: „Autor nie chce „zdumiewać Å›wiata dziwnoÅ›ciÄ…”, lecz pragnie, aby czytelnik go rozumiaÅ‚ – jest to program klasyka i humanisty” („Klasycyzm w poezji Leopolda Staffa”, Teresa Bojczewska, „Od starożytnoÅ›ci do współczesnoÅ›ci. Wybrane tematy z jÄ™zyka polskiego”, Warszawa 1996).
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies