Mieszkańcy - analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Mieszkańcy - analiza

Autor: Karolina Marlêga

Ze wzglÄ™du na kreacjÄ™ podmiotu lirycznego ironiczno-satyryczny wiersz Juliana Tuwima „MieszkaÅ„cy” należy zaliczyć do liryki poÅ›redniej. Z punktu widzenie obserwatora adresat tekstu – czyli czytelnik – zapoznaje siÄ™ z jednym dniem z życia tytuÅ‚owych mieszkaÅ„ców miasta.

BiorÄ…c pod uwagÄ™ szczegółowość opisywanych etapów dnia – poczÄ…wszy od pobudki, poprzez ubieranie siÄ™, wyjÅ›cie z domu, spacer po mieÅ›cie, kupno gazety, a skoÅ„czywszy na „wyklepaniu” modlitwy wieczornej i zapadniÄ™ciu w sen, kolejnÄ… cechÄ… gatunkowÄ… tego wiersza jest zakwalifikowanie go do liryki opisowej (lub liryki sytuacyjnej) i zwrócenie uwagi na budowÄ™ klamrowÄ… (dzieÅ„ od pobudki do zaÅ›niÄ™cia).

Warstwa leksykalna wiersza jest najlepszym dowodem na słuszność spostrzeżenia Jana Marxa, poczynionego w solidnym opracowaniu twórczości grupy Skamander:
„Tuwim miaÅ‚ dar hipnotyzowania sÅ‚owem. W hipnozie trudno przeprowadzać próbÄ™ sensu. Dlatego o Tuwimie napisano tyle pochlebnych sÄ…dów maÅ‚o troszczÄ…c siÄ™ o realia. A jednak lekcja awangard, jakÄ… przeszÅ‚a dwudziestowieczna poezja, wyczuliÅ‚a nas na sÅ‚owo, które w poezji nie tylko powinno być piÄ™kne, ale także konieczne, wiÄ™cej – niewymienne. Natomiast kurs magicznej wÅ‚adzy nad sÅ‚owem mocno spadÅ‚ w notowaniach gieÅ‚d literackich. To, co poczytywano Tuwimowi za zasÅ‚ugi, mianowicie potoczystÄ… naturalność jego wierszy zlepionych z wyÅ›wiechtanych frazesów, dziÅ› skÅ‚onni bylibyÅ›my traktować jako dość Å‚atwÄ… poetyzacjÄ™. Tym bardziej, że epitet, metafora, obraz sÄ… u Tuwima dość konwencjonalne, przecież to tylko trochÄ™ odkurzona rekwizytornia modernizmu.
(…)
WÅ‚aÅ›nie w tej gorÄ…czkowej pasji kolekcjonerskiej graniczÄ…cej z semantycznÄ… obsesjÄ… lub – jak chcÄ… apologeci Tuwimowskiej poezji – czarnoksiÄ™stwem i magiÄ… poetyckÄ… leżaÅ‚a sÅ‚abość jego wierszy, w których sÅ‚owa rzadko sÅ‚użyÅ‚y nazywaniu, częściej natomiast czarowaniu, uwodzeniu i hipnotyzowaniu czytelnika”
(Jan Marx, „Skamandryci”, Warszawa 1993, s. 21; 24).
HipnotyzujÄ… wÅ‚aÅ›nie strofy „MieszkaÅ„ców”, zarówno pod wzglÄ™dem mistrzowskiej rytmizacji, jak i plastycznego i ironicznego, lecz prostego, a czasem wrÄ™cz przypominajÄ…cego mowÄ™ ulicznÄ… jÄ™zyka („bredzÄ…”; „beÅ‚kot”; „z mordÄ… na piersi”; „pod łóżka wÅ‚ażą”; „spodnie na tyÅ‚kach zacerowane”; „Å‚bem o nocniki chÅ‚odne trÄ…cajÄ…c”).
WÅ›ród Å›rodków poetyckiego obrazowania, użytych przez Tuwima, na pierwszy plan wysuwajÄ… siÄ™ epitety bÄ™dÄ…ce połączeniem przymiotnika „straszny” w odpowiedniej formie gramatycznej z rzeczownikiem. Podmiot używa go sześć razy, tworzÄ…c w efekcie bardzo plastyczny, ekspresyjny i pejoratywny obraz polskiego spoÅ‚eczeÅ„stwa pierwszej poÅ‚owy XX wieku i ujawniajÄ…c swój negatywny stosunek do mieszczan. Powtórzenie tych epitetów na poczÄ…tku i koÅ„cu tekstu wyolbrzymia ten ujemny wydźwiÄ™k:
„Straszne mieszkania. W strasznych mieszkaniach
Strasznie mieszkajÄ… straszni mieszczanie.
(…)
W strasznych mieszkaniach straszni mieszczanie”.
Poza nimi poeta użył innych środków, uwypuklających egoizm, bezideowość i hipokryzję mieszczan, przedstawionych dzięki nim jako osoby prymitywne, odludki i głupcy:
  • Porównania, , np. „Jak ciasto, biorÄ… gazety w palce”;

  • Metafory, np. „I żujÄ…, żujÄ… na papkÄ™ pulchnÄ…” – odnosi siÄ™ do sposobu czytania gazety;

  • Hiperbole: „Aż, papierowym wzdÄ™te zakalcem, / Wypchane gÅ‚owy dÅ‚ugo im puchnÄ…”).

  • DrobnomieszczaÅ„skÄ… tożsamość bohaterów wiersza podkreÅ›lajÄ… także zdrobnienia („krawacik”; „kieszonki”) oraz ironiczny kontrast, zwracajÄ…cy uwagÄ™ na brak celu tytuÅ‚owych mieszkaÅ„ców, dla których „spodnie na tyÅ‚kach zacerowane” stajÄ… siÄ™ „wartoÅ›ciÄ… wielebnÄ…”, „Å›wiÄ™tym nabytkiem”.

    strona:    1    2  

    Zobacz inne artykuły:

    Czechowicz Józef
    Miejsce Czechowicza w literaturze
    Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
    Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
    Biografia Józefa Czechowicza
    Żal - analiza i interpretacja
    Sam - analiza i interpretacja
    modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

    Gałczyński Konstanty Ildefons
    Wit Stwosz - analiza i interpretacja
    Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
    Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
    Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
    Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
    Niobe - analiza i interpretacja
    Serwus, madonna - analiza i interpretacja
    Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

    Iwaszkiewicz Jarosław
    Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
    Erotyk - interpretacja i analiza
    Powrót - interpretacja i analiza

    Jasieński Bruno
    JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
    But w butonierce - analiza
    But w butonierce - interpretacja

    Leśmian Bolesław
    Topielec - analiza
    Topielec - interpretacja
    Urszula Kochanowska - analiza
    Urszula Kochanowska - interpretacja
    Urszula Kochanowska - geneza
    W malinowym chruśniaku - analiza
    W malinowym chruśniaku - interpretacja
    W malinowym chruśniaku - geneza
    Pan Błyszczyński - analiza
    Pan Błyszczyński - interpretacja
    Pan Błyszczyński - geneza
    Szewczyk - analiza
    Szewczyk - interpretacja
    Dusiołek - analiza
    Dusiołek - interpretacja
    Dusiołek - geneza
    Dwoje ludzieńków - analiza
    Dwoje ludzieńków - interpretacja
    Dwoje ludzieńków - geneza
    Dziewczyna - analiza
    Dziewczyna - interpretacja

    Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
    Płyty Carusa - analiza i interpretacja
    Miłość - analiza i interpretacja
    La précieuse - analiza i interpretacja
    La précieuse - geneza

    Słonimski Antoni
    Credo - analiza i interpretacja
    Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

    Staff Leopold
    Wysokie drzewa - analiza
    Wysokie drzewa - interpretacja
    Kowal - analiza
    Kowal – interpretacja
    Deszcz jesienny – analiza
    Deszcz jesienny – interpretacja
    Przedśpiew - analiza
    Przedśpiew - interpretacja
    Ars poetica - analiza
    Ars poetica - interpretacja
    Kartoflisko - analiza
    Kartoflisko - interpretacja
    Curriculum vitae - analiza
    Curriculum vitae - interpretacja

    Stanisław Przybyszewski

    Tuwim Julian
    Mieszkańcy - geneza
    Wiosna. Dytyramb - analiza
    Wiosna. Dytyramb - interpretacja
    Wiosna. Dytyramb - geneza
    Rzecz czarnoleska - analiza
    Rzecz czarnoleska - interpretacja
    Sokrates tańczący - analiza
    Sokrates tańczący - interpretacja
    Sitowie - analiza
    Sitowie - interpretacja
    Sitowie - geneza
    Prośba o piosenkę - analiza
    Prośba o piosenkę - interpretacja
    Prośba o piosenkę - geneza
    Do krytyków - analiza
    Do krytyków - interpretacja
    Do krytyków - geneza
    Mieszkańcy - analiza
    Mieszkańcy - interpretacja

    Wierzyński Kazimierz
    Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
    Motto - analiza i interpretacja
    Zielono mam w głowie - analiza
    Zielono mam w głowie - interpretacja
    Kufer - analiza
    Kufer - interpretacja
    Kufer - geneza

    Inne
    Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
    Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
    Program i poetyka awangardy krakowskiej
    Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
    Główne założenia futuryzmu
    Fazy rozwoju futuryzmu
    Główne cechy polskiego futuryzmu
    Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
    Poetyka „Å»agarów”
    Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
    Powstanie i rozwój „Å»agarów”
    Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
    Tematyka wierszy Przybosia
    Biografia Juliana Przybosia
    Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



    Partner serwisu:

    kontakt | polityka cookies