JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
Wiersz „Erotyk” pochodzi z debiutanckiego tomiku JarosÅ‚awa Iwaszkiewicza z 1919 roku „Oktostychy”. Jak Å‚atwo siÄ™ domyÅ›lić, caÅ‚y zbiór skÅ‚ada siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie z oktostychów, czyli wierszy zbudowanych z czterech dystychów (dwuwierszy). Zabieg ten można odczytywać jako ukÅ‚on Iwaszkiewicza w stronÄ™ liryki klasycznej i przejaw fascynacji poety dorobkiem wielkich poprzedników.
ZupeÅ‚nie inaczej można interpretować wiersz „Erotyk”. Sam tytuÅ‚ sugeruje bowiem, że bÄ™dziemy mieli do czynienia z kolejnym w dziejach literatury zmysÅ‚owym utworem poetyckim o tematyce miÅ‚osnej, wysÅ‚awiajÄ…cym walory piÄ™knej kobiety i uczucia, jakie do niej żywi podmiot liryczny. Tymczasem Iwaszkiewicz, w charakterystyczny dla siebie przekorny sposób, ograniczyÅ‚ erotykÄ™ w erotyku do minimum. Poza jednym pocaÅ‚unkiem, a wÅ‚aÅ›ciwie zaledwie dotykiem ust, nie ma w utworze niczego, co można byÅ‚oby nazwać zmysÅ‚owym.
Jednak dla Iwaszkiewicza ten pocałunek, a raczej zetknięcie się ust dwójki ludzi, jest jednoznaczne z tym, że mamy do czynienia z erotykiem. Każdy utwór liryczny czy obraz, który opowiada o pocałunku sam w sobie musi być definiowany jako właśnie erotyk. Poeta usiłował zrozumieć na czym polega sens tego gatunku.
Podmiotem lirycznym wiersza jest mężczyzna, prawdopodobnie poeta, który usiÅ‚owaÅ‚ wymarzyć sobie idealny erotyk. O sobie mówi w pierwszej osobie („mojej psyche”, „cokolwiek pomyÅ›lÄ™”, „gdy uczuÅ‚em”, wszystko, co wymarzÄ™”), wiÄ™c mamy do czynienia typowÄ… lirykÄ… bezpoÅ›redniÄ…. Podmiot liryczny zwraca siÄ™ wprost do czytelnika, starajÄ…c siÄ™ przekazać mu swoje odczucia. Mężczyzna jest wysoce zorientowany w zagadnieniach sztuki. Sam siebie okreÅ›la jako osobÄ™ o chÅ‚odnÄ…, dość konserwatywnÄ…, co możemy wywnioskować ze słów „plamiÄ…c mojej psyche nadwiÅ›laÅ„ski gotyk”. Stan jego psychiki, Å›wiadomoÅ›ci, jest kontrastujÄ…cym tÅ‚em dla pojawiajÄ…cego siÄ™ nagle erotyku, który swojÄ… krzykliwoÅ›ciÄ… i jaskrawoÅ›ciÄ… przypomina epokÄ™ baroku.
Jednak podmiot liryczny donosi, że wizja przypominajÄ…ca obrazy Van Dycka szybko okazaÅ‚a siÄ™ być bajkÄ…, nieprawdÄ…. Można powiedzieć, że wiersz-erotyk, jaki przyszedÅ‚ na myÅ›l poecie okazaÅ‚ siÄ™ być typowym dla baroku przerostem formy nad treÅ›ciÄ…. Iwaszkiewicz bardzo trafnie posÅ‚użyÅ‚ siÄ™ obrazami holenderskiego mistrza malarstwa, ponieważ wÅ‚aÅ›nie one doskonale oddajÄ… blichtr i sztuczność baroku. Skoro tak, jak zatem ma wyglÄ…dać idealny erotyk? Odpowiedź na to pytanie pada w ostatnim dystychu: „A potem, gdy uczuÅ‚em na ustach ust dotyk, / Å»e wszystko, co wymarzÄ™ – to ten tu erotyk”. Zdaniem podmiotu lirycznego, erotyk nie musi ociekać zmysÅ‚owoÅ›ciÄ…, nie musi być przerysowany ani zbyt rozbudowany. Prawdziwy erotyk bierze siÄ™ bowiem z kontaktu, choćby muÅ›niÄ™cia ust, z drugim czÅ‚owiekiem, ukochanÄ… osobÄ…. WÅ‚aÅ›nie ostatni dwuwiersz jest tego najlepszym przykÅ‚adem. Na dobrÄ… sprawÄ™ ten dystych jest erotykiem, zgodnie z przekonaniem podmiotu lirycznego.
W utworze można wyczuć nostalgię. Podmiot liryczny wyraźnie żałuje, że nie potrafi tworzyć erotyków takich jak chociażby te barokowe. Z drugiej strony jednak zdaje sobie sprawę z ich niedoskonałości. Czytelnik nie jest do końca przekonany, czy podmiot liryczny jest usatysfakcjonowany swoim dziełem. Jego marzenia zostały wyraźnie pohamowane i sprowadzone na ziemię. Zupełnie inaczej wyobrażał sobie przecież swój erotyk.Erotyk - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlêgaWiersz „Erotyk” pochodzi z debiutanckiego tomiku JarosÅ‚awa Iwaszkiewicza z 1919 roku „Oktostychy”. Jak Å‚atwo siÄ™ domyÅ›lić, caÅ‚y zbiór skÅ‚ada siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie z oktostychów, czyli wierszy zbudowanych z czterech dystychów (dwuwierszy). Zabieg ten można odczytywać jako ukÅ‚on Iwaszkiewicza w stronÄ™ liryki klasycznej i przejaw fascynacji poety dorobkiem wielkich poprzedników.
ZupeÅ‚nie inaczej można interpretować wiersz „Erotyk”. Sam tytuÅ‚ sugeruje bowiem, że bÄ™dziemy mieli do czynienia z kolejnym w dziejach literatury zmysÅ‚owym utworem poetyckim o tematyce miÅ‚osnej, wysÅ‚awiajÄ…cym walory piÄ™knej kobiety i uczucia, jakie do niej żywi podmiot liryczny. Tymczasem Iwaszkiewicz, w charakterystyczny dla siebie przekorny sposób, ograniczyÅ‚ erotykÄ™ w erotyku do minimum. Poza jednym pocaÅ‚unkiem, a wÅ‚aÅ›ciwie zaledwie dotykiem ust, nie ma w utworze niczego, co można byÅ‚oby nazwać zmysÅ‚owym.
Jednak dla Iwaszkiewicza ten pocałunek, a raczej zetknięcie się ust dwójki ludzi, jest jednoznaczne z tym, że mamy do czynienia z erotykiem. Każdy utwór liryczny czy obraz, który opowiada o pocałunku sam w sobie musi być definiowany jako właśnie erotyk. Poeta usiłował zrozumieć na czym polega sens tego gatunku.
Podmiotem lirycznym wiersza jest mężczyzna, prawdopodobnie poeta, który usiÅ‚owaÅ‚ wymarzyć sobie idealny erotyk. O sobie mówi w pierwszej osobie („mojej psyche”, „cokolwiek pomyÅ›lÄ™”, „gdy uczuÅ‚em”, wszystko, co wymarzÄ™”), wiÄ™c mamy do czynienia typowÄ… lirykÄ… bezpoÅ›redniÄ…. Podmiot liryczny zwraca siÄ™ wprost do czytelnika, starajÄ…c siÄ™ przekazać mu swoje odczucia. Mężczyzna jest wysoce zorientowany w zagadnieniach sztuki. Sam siebie okreÅ›la jako osobÄ™ o chÅ‚odnÄ…, dość konserwatywnÄ…, co możemy wywnioskować ze słów „plamiÄ…c mojej psyche nadwiÅ›laÅ„ski gotyk”. Stan jego psychiki, Å›wiadomoÅ›ci, jest kontrastujÄ…cym tÅ‚em dla pojawiajÄ…cego siÄ™ nagle erotyku, który swojÄ… krzykliwoÅ›ciÄ… i jaskrawoÅ›ciÄ… przypomina epokÄ™ baroku.
Jednak podmiot liryczny donosi, że wizja przypominajÄ…ca obrazy Van Dycka szybko okazaÅ‚a siÄ™ być bajkÄ…, nieprawdÄ…. Można powiedzieć, że wiersz-erotyk, jaki przyszedÅ‚ na myÅ›l poecie okazaÅ‚ siÄ™ być typowym dla baroku przerostem formy nad treÅ›ciÄ…. Iwaszkiewicz bardzo trafnie posÅ‚użyÅ‚ siÄ™ obrazami holenderskiego mistrza malarstwa, ponieważ wÅ‚aÅ›nie one doskonale oddajÄ… blichtr i sztuczność baroku. Skoro tak, jak zatem ma wyglÄ…dać idealny erotyk? Odpowiedź na to pytanie pada w ostatnim dystychu: „A potem, gdy uczuÅ‚em na ustach ust dotyk, / Å»e wszystko, co wymarzÄ™ – to ten tu erotyk”. Zdaniem podmiotu lirycznego, erotyk nie musi ociekać zmysÅ‚owoÅ›ciÄ…, nie musi być przerysowany ani zbyt rozbudowany. Prawdziwy erotyk bierze siÄ™ bowiem z kontaktu, choćby muÅ›niÄ™cia ust, z drugim czÅ‚owiekiem, ukochanÄ… osobÄ…. WÅ‚aÅ›nie ostatni dwuwiersz jest tego najlepszym przykÅ‚adem. Na dobrÄ… sprawÄ™ ten dystych jest erotykiem, zgodnie z przekonaniem podmiotu lirycznego.
Jak już zostaÅ‚o to wspomniane na poczÄ…tku, „Erotyk” jest klasycznym oktostychem, czyli skÅ‚ada siÄ™ z oÅ›miu wersów podzielonych na cztery dystychy. Åšredniówka w poszczególnych wersach przypada zawsze po siódmej sylabie. WarstwÄ™ artystycznÄ… wiersza tworzÄ… głównie epitety („nadwiÅ›laÅ„ski dotyk”, „jaskrawe barokko”, „strusich piór”) metafory. WÅ‚aÅ›ciwie to można powiedzieć, że caÅ‚y utwór jest jednÄ… wielkÄ… przenoÅ›niÄ….
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies