Prośba o piosenkę - interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Prośba o piosenkę - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

UważajÄ…c, że piosenka, a nie peÅ‚ne patosu hymny czy wyniosÅ‚e peany, jest gatunkiem najprostszym i najbardziej przystÄ™pnym dla ludzi, Julian Tuwim w wierszu „ProÅ›ba o piosenkÄ™” zwraca siÄ™ ze swoistÄ… petycjÄ… do „Stwórcy” o zesÅ‚anie mu weny, ogromnej siÅ‚y i bezgranicznej wiary w powodzenie swojej misji - stworzenie swego najwiÄ™kszego dzieÅ‚a.

Sytuacja liryczna i kreacja podmiotu nie sprawiajÄ… trudnoÅ›ci w odczytaniu: poeta prosi Boga o natchnienie poetyckie, symbolizowane przez bicie serca na wzór „gniewu oceanów, wichury krwi”:

„Jeżelim, Stwórco, posiadÅ‚ SÅ‚owo, dar twój Å›wietny,
Spraw, by mi serce biło gniewem oceanów,
Bym, jak dawni poeci prosty i szlachetny,
WichurÄ… krwi uderzaÅ‚ w możnych i tyranów”.

Podmiot pragnie być jak dawni poeci – „prosty i szlachetny”. SpeÅ‚nienie tego warunku da mu siÅ‚Ä™ i odwagÄ™ do obnażenia prawdziwej natury „możnych i tyranów”, ich materialnych motywacji i braku szacunku dla innych ludzi. PrzywoÅ‚anie przodków wskazuje na ogromny szacunek dla ich wkÅ‚adu w polskÄ… i Å›wiatowÄ… literaturÄ™ oraz niezachwiania ich pewnoÅ›ci, iż prostota i szlachetność sÅ‚owa poetyckiego sÄ… najważniejszymi cnotami poezji.

Nie trzeba mu daru pisania górnolotnych, romantycznych hymnów dla bogaczy, ponieważ proÅ›ci ludzie – posiadacze czystych serc pod brudnymi koszulami - ich nie zrozumiejÄ…, a to do nich chciaÅ‚by dotrzeć swojÄ… twórczoÅ›ciÄ…, wspomóc ich. Podmiotem kieruje szczera motywacja: chciaÅ‚by zniszczyć caÅ‚e zÅ‚o panujÄ…ce na Å›wiecie i wynagrodzić wszystkim biednym, poniżanym i tÅ‚amszonym dotychczasowe krzywdy:

„Lecz sÅ‚owom mego gniewu daj bÅ‚ysk ostrej stali,
BrawurÄ™ i fantazjÄ™, rym celny i cienki,
Aby ci, w których palnę, prosto w łeb dostali
KulÄ… z szeÅ›ciostrzaÅ‚owej, bÅ‚yszczÄ…cej piosenki!”.

Gotowość do pisania utworów atakujÄ…cych bogaczy nie oznacza jednak, iż Tuwim podchodziÅ‚ bezkrytycznie do poÅ‚ożenia ubogich i nierównoÅ›ci spoÅ‚ecznych. PadajÄ…ce w drugiej zwrotce sÅ‚owa: „A biegnÄ… za orkiestrÄ…, co gra capstrzyk królom”, wskazujÄ… na maÅ‚o pochlebne cechy biednych: ich ciekawość, maÅ‚Ä… inteligencjÄ™, przewrotność i brak zdecydowania, co udowodnili, gdy wybiegli z kolejki po chleb, sÅ‚yszÄ…c dźwiÄ™ki dworskiej orkiestry.
Niezwykle plastyczny, dowcipny i peÅ‚en ekspresywnoÅ›ci liryk Juliana Tuwim dowodzi ogromnej wiedzy poety na temat sytuacji spoÅ‚ecznej w paÅ„stwie po odzyskaniu przez nie niepodlegÅ‚oÅ›ci i w pierwszych latach odbudowy. Poeta zdemaskowaÅ‚ w nim zarówno pazerność rzÄ…du („możnych i tyranów”), jak i napiÄ™tnowaÅ‚ pogoÅ„ za pustÄ… rozrywkÄ… najuboższych, stawiajÄ…c siÄ™ jednak w finale za tymi drugimi. „ProÅ›ba o piosenkÄ™” miaÅ‚a spowodować, iż za jego przykÅ‚adem inni poeci stawiÄ… siÄ™ za ubogimi i pokrzywdzonymi przez los i wpisaÅ‚a siÄ™ w drugi – obok ironiczno-nonszalanckiego – nurtów uprawianej przez niego poezji (spoÅ‚ecznikowski).

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies