JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
Na początku lat trzydziestych natłok, ekspansywność informacji o dziejącej się wokół rzeczywistości, aktualny moment historii wpływały na sytuację egzystencjalną i duchową człowieka. Eksponowane były społeczne zadania literatury i sztuki, poszukiwano formuł poezji, które oddać mogły dziejącą się rzeczywistość, ponieważ dotychczasowe formy poetyckie nie były wystarczające. Odczuwano nieprzystawalność sztuki do życia, dlatego ważny był postulat nowego programu estetycznego, który wprowadziłby kontekst zagadnień związanych z miejscem jednostki w zbiorowości i problematykę społeczną oraz ideową.
Kierowano siÄ™ w stronÄ™ form epickich, poszukiwano syntezy epiki i liryki, poematu, który zatarÅ‚by tendencje gatunkowe. Próby bÄ…dź zależne byÅ‚y od tradycji literackiej (głównie romantycznej – wzory powieÅ›ci poetyckiej, aktualizacja wzorów romantycznych), bÄ…dź prowadziÅ‚y do nadmiernego sprozaizowania poezji (M. Czuchnowski – poszukujÄ…c formuÅ‚y realistycznego poematu aktualnego nasyciÅ‚ poezjÄ™ elementami reportażowymi, opisowymi - „szkic do powieÅ›ci”). TrzeciÄ… orientacjÄ… byÅ‚ poemat imaginacyjny o „wizyjnej plastyce”, trudnej do uchwycenia zasadzie kompozycyjnej, irracjonalizmie zatomizowanej rzeczywistoÅ›ci ujmowanej w sugestywnych obrazach, o których nastÄ™pstwie decyduje nadwrażliwość emocjonalna (odwoÅ‚anie do imażynizmu - „mowa poetycka, gdzie obraz dominuje nad semantykÄ… sÅ‚owa”, także tendencje mitotwórcze – współczesny mit genezyjski lub wÄ…tki mitów kosmogonicznych, apokaliptycznych).
Wizyjność zostaÅ‚a wyzwolona z rygorów intelektualnych, a oparta na logice snu. PomysÅ‚y te byÅ‚y odejÅ›ciem od zaÅ‚ożeÅ„ Awangardy krakowskiej i spotkaÅ‚y siÄ™ z krytykÄ… („zlepki”, „irracjonalny zbiór refleksji”). Akcentowano zanik Å›wiadomej kompozycji podporzÄ…dkowanej rygorom intelektualnym, jej wewnÄ™trznÄ… dezorganizacjÄ™. OdwoÅ‚ywano siÄ™ także do nadrealizmu (pierwsza afirmacja J. Czechowicz) oraz symbolizmu. Jednak „Å»agaryÅ›ci”, wystÄ™pujÄ…c razem na wiosnÄ™ 1931 roku, byli antyestetyczni, niepewni, zbyt zawstydzeni, żeby jeszcze jednÄ… poetykÄ™ fundować i propagować.
Na poczÄ…tku lat trzydziestych zanikajÄ… ideaÅ‚y zwiÄ™zÅ‚oÅ›ci i precyzji: „styl staje siÄ™ luźny, obrazowanie – inkoherentne (…) Wiersze debiutantów lat trzydziestych sÄ… luźne i nieszczelne, otwarte na chaos historii”. Należy podkreÅ›lić Å›cisÅ‚Ä… zależność miÄ™dzy sytuacjÄ… duchowÄ… mÅ‚odych, zdeterminowanÄ… przez niepokoje i dramaty współczesnego Å›wiata, a wynikajÄ…cymi stÄ…d konsekwencjami artystycznymi. Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Autor: Jakub RudnickiNa początku lat trzydziestych natłok, ekspansywność informacji o dziejącej się wokół rzeczywistości, aktualny moment historii wpływały na sytuację egzystencjalną i duchową człowieka. Eksponowane były społeczne zadania literatury i sztuki, poszukiwano formuł poezji, które oddać mogły dziejącą się rzeczywistość, ponieważ dotychczasowe formy poetyckie nie były wystarczające. Odczuwano nieprzystawalność sztuki do życia, dlatego ważny był postulat nowego programu estetycznego, który wprowadziłby kontekst zagadnień związanych z miejscem jednostki w zbiorowości i problematykę społeczną oraz ideową.
Kierowano siÄ™ w stronÄ™ form epickich, poszukiwano syntezy epiki i liryki, poematu, który zatarÅ‚by tendencje gatunkowe. Próby bÄ…dź zależne byÅ‚y od tradycji literackiej (głównie romantycznej – wzory powieÅ›ci poetyckiej, aktualizacja wzorów romantycznych), bÄ…dź prowadziÅ‚y do nadmiernego sprozaizowania poezji (M. Czuchnowski – poszukujÄ…c formuÅ‚y realistycznego poematu aktualnego nasyciÅ‚ poezjÄ™ elementami reportażowymi, opisowymi - „szkic do powieÅ›ci”). TrzeciÄ… orientacjÄ… byÅ‚ poemat imaginacyjny o „wizyjnej plastyce”, trudnej do uchwycenia zasadzie kompozycyjnej, irracjonalizmie zatomizowanej rzeczywistoÅ›ci ujmowanej w sugestywnych obrazach, o których nastÄ™pstwie decyduje nadwrażliwość emocjonalna (odwoÅ‚anie do imażynizmu - „mowa poetycka, gdzie obraz dominuje nad semantykÄ… sÅ‚owa”, także tendencje mitotwórcze – współczesny mit genezyjski lub wÄ…tki mitów kosmogonicznych, apokaliptycznych).
Wizyjność zostaÅ‚a wyzwolona z rygorów intelektualnych, a oparta na logice snu. PomysÅ‚y te byÅ‚y odejÅ›ciem od zaÅ‚ożeÅ„ Awangardy krakowskiej i spotkaÅ‚y siÄ™ z krytykÄ… („zlepki”, „irracjonalny zbiór refleksji”). Akcentowano zanik Å›wiadomej kompozycji podporzÄ…dkowanej rygorom intelektualnym, jej wewnÄ™trznÄ… dezorganizacjÄ™. OdwoÅ‚ywano siÄ™ także do nadrealizmu (pierwsza afirmacja J. Czechowicz) oraz symbolizmu. Jednak „Å»agaryÅ›ci”, wystÄ™pujÄ…c razem na wiosnÄ™ 1931 roku, byli antyestetyczni, niepewni, zbyt zawstydzeni, żeby jeszcze jednÄ… poetykÄ™ fundować i propagować.
W połowie lat trzydziestych tendencje radykalistyczne, tak powszechne dotąd w młodej poezji, ulegają wyraźnemu stonowaniu. W tym czasie kreuje się świadomość odchodząca od prostych motywacji politycznych, kryje się w niej perspektywa heroiczna (nie ogranicza się tylko do pesymizmu, ale szuka moralnego ocalenia człowieka) i tragiczna zarazem (człowieka i świat nie ominie zagłada, jednak nie można wyrzec się elementarnych wartości).
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies