Kartoflisko - analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Kartoflisko - analiza

Autor: Karolina Marlêga

Aby w pełni zrozumieć innowacyjność poezji Leopolda Staffa, należy przyjrzeć się w równym stopniu jej warstwie tematycznej, co i językowej.

Sięgając po jeden z najstarszych i najbardziej sformalizowanych gatunków, czyli sonet, poeta skrócił dystans i zminimalizował bariery dzielące antyczne pomysły na realizację utworów poetyckich z aktualnymi w jego epoce problemami, których rozwiązanie znaczyło często przykucie uwagi społeczeństwa.

Taki zabieg Staff zrealizowaÅ‚ podczas prac nad wierszem „Kartoflisko”. Utwór, pretendujÄ…cy pod wzglÄ™dem formalnym do bycia sonetem (podziaÅ‚ na dwie czterowersowe strofy o powtarzajÄ…cych siÄ™ rymach ABAB ABAB lub ABBA ABBA oraz dwie tercyny o odmiennych rymach CDC DCD lub CDE CDE, zawierajÄ…ce najpierw część opisowo-narracyjnÄ…, a później refleksyjno-lirycznÄ…), nie realizuje jego zaÅ‚ożeÅ„. Pozbawienie go części refleksyjnej byÅ‚o zabiegiem dokÅ‚adnie przeanalizowanym przez Staffa, który nie chciaÅ‚ narzucać jakiejkolwiek odautorskiej interpretacji czy cienia wartoÅ›ciowania, pozostawiajÄ…c tÄ… funkcjÄ™ czytelnikom.

AnalizujÄ…c warstwÄ™ artystycznÄ… wiersza, widać cechy podobne do wielu innych dzieÅ‚ poety: krótka forma nie pociÄ…ga za sobÄ… miernoÅ›ci Å›rodków poetyckiego wyrazu. Tych w „Kartoflisku” jest aż nadmiar:
  • epitety: „jesiennym kapuÅ›niakiem”, „wrony w żaÅ‚obnym zespole”, „skrzydeÅ‚ czarne parasole”, „cierpliwym mozole”, „barwistym weÅ‚niakiem”, „ziemniaczane pole”, „miÄ™kkiej ziemi”, „schylone najmitki”, „zeschÅ‚ych badyli”, „pÅ‚ytkich korzeni”, „krÄ…gÅ‚e bulwy”, „ceber głęboki”;

  • metafory: „RozpinajÄ…c swych skrzydeÅ‚ czarne parasole”;

  • porównania: „ZbierajÄ… krÄ…gÅ‚e bulwy, jak jaja spod kwoki”, „Co gÅ‚ucho grzmiÄ… jak bÄ™bny na odmarsz jesieni”.



Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies