JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
Aby w pełni zrozumieć innowacyjność poezji Leopolda Staffa, należy przyjrzeć się w równym stopniu jej warstwie tematycznej, co i językowej.
Sięgając po jeden z najstarszych i najbardziej sformalizowanych gatunków, czyli sonet, poeta skrócił dystans i zminimalizował bariery dzielące antyczne pomysły na realizację utworów poetyckich z aktualnymi w jego epoce problemami, których rozwiązanie znaczyło często przykucie uwagi społeczeństwa.
Taki zabieg Staff zrealizowaÅ‚ podczas prac nad wierszem „Kartoflisko”. Utwór, pretendujÄ…cy pod wzglÄ™dem formalnym do bycia sonetem (podziaÅ‚ na dwie czterowersowe strofy o powtarzajÄ…cych siÄ™ rymach ABAB ABAB lub ABBA ABBA oraz dwie tercyny o odmiennych rymach CDC DCD lub CDE CDE, zawierajÄ…ce najpierw część opisowo-narracyjnÄ…, a później refleksyjno-lirycznÄ…), nie realizuje jego zaÅ‚ożeÅ„. Pozbawienie go części refleksyjnej byÅ‚o zabiegiem dokÅ‚adnie przeanalizowanym przez Staffa, który nie chciaÅ‚ narzucać jakiejkolwiek odautorskiej interpretacji czy cienia wartoÅ›ciowania, pozostawiajÄ…c tÄ… funkcjÄ™ czytelnikom.
AnalizujÄ…c warstwÄ™ artystycznÄ… wiersza, widać cechy podobne do wielu innych dzieÅ‚ poety: krótka forma nie pociÄ…ga za sobÄ… miernoÅ›ci Å›rodków poetyckiego wyrazu. Tych w „Kartoflisku” jest aż nadmiar:
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Kartoflisko - analiza
Autor: Karolina MarlêgaAby w peÅ‚ni zrozumieć innowacyjność poezji Leopolda Staffa, należy przyjrzeć siÄ™ w równym stopniu jej warstwie tematycznej, co i jÄ™zykowej.
Sięgając po jeden z najstarszych i najbardziej sformalizowanych gatunków, czyli sonet, poeta skrócił dystans i zminimalizował bariery dzielące antyczne pomysły na realizację utworów poetyckich z aktualnymi w jego epoce problemami, których rozwiązanie znaczyło często przykucie uwagi społeczeństwa.
Taki zabieg Staff zrealizowaÅ‚ podczas prac nad wierszem „Kartoflisko”. Utwór, pretendujÄ…cy pod wzglÄ™dem formalnym do bycia sonetem (podziaÅ‚ na dwie czterowersowe strofy o powtarzajÄ…cych siÄ™ rymach ABAB ABAB lub ABBA ABBA oraz dwie tercyny o odmiennych rymach CDC DCD lub CDE CDE, zawierajÄ…ce najpierw część opisowo-narracyjnÄ…, a później refleksyjno-lirycznÄ…), nie realizuje jego zaÅ‚ożeÅ„. Pozbawienie go części refleksyjnej byÅ‚o zabiegiem dokÅ‚adnie przeanalizowanym przez Staffa, który nie chciaÅ‚ narzucać jakiejkolwiek odautorskiej interpretacji czy cienia wartoÅ›ciowania, pozostawiajÄ…c tÄ… funkcjÄ™ czytelnikom.
AnalizujÄ…c warstwÄ™ artystycznÄ… wiersza, widać cechy podobne do wielu innych dzieÅ‚ poety: krótka forma nie pociÄ…ga za sobÄ… miernoÅ›ci Å›rodków poetyckiego wyrazu. Tych w „Kartoflisku” jest aż nadmiar:
- epitety: „jesiennym kapuÅ›niakiem”, „wrony w żaÅ‚obnym zespole”, „skrzydeÅ‚ czarne parasole”, „cierpliwym mozole”, „barwistym weÅ‚niakiem”, „ziemniaczane pole”, „miÄ™kkiej ziemi”, „schylone najmitki”, „zeschÅ‚ych badyli”, „pÅ‚ytkich korzeni”, „krÄ…gÅ‚e bulwy”, „ceber gÅ‚Ä™boki”;
- metafory: „RozpinajÄ…c swych skrzydeÅ‚ czarne parasole”;
- porównania: „ZbierajÄ… krÄ…gÅ‚e bulwy, jak jaja spod kwoki”, „Co gÅ‚ucho grzmiÄ… jak bÄ™bny na odmarsz jesieni”.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies