JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
Do dziÅ› pozostaje Czechowicz poetÄ… sielskim i sielankowym „lubelskim”, którego muzyczna poezja z czasem zabarwiÅ‚a siÄ™ katastroficznie. Dwa okreÅ›lenia, które doskonale okreÅ›lajÄ… jego poezjÄ™ to „muzyczna nieÅ›piewność” i „lapidarna wizyjność”. ByÅ‚ Czechowicz poetÄ… wyobraźni jak najdalszym od odtwórczych celów, jak najbliższym zupeÅ‚nej swobodzie poetyckiej. CechowaÅ‚a go polskość dnia dzisiejszego, widzÄ…ca jasno rzeczy Å›wiata kultury, dziejów i zwiÄ…zany z tym pesymizm.
Czechowicz należaÅ‚ do głównych zwolenników „poezji czystej”. ZakÅ‚adaÅ‚a ona pewien nieosiÄ…galny ideaÅ‚, przeciwieÅ„stwo intelektualizmu, chÅ‚odnej kalkulacji i klasycznoÅ›ci. IstotÄ… poezji jest tajemnica i intuicja. Programowi poezji twórczej sam nadawaÅ‚ miano fantazjotwórstwa, które wÅ‚aÅ›ciwiej nazwać można również mitotwórstwem. StanowiÅ‚o ono zasadÄ™ organizujÄ…cÄ… caÅ‚Ä… jego twórczość. Postawa mitotwórcza poety narodziÅ‚a siÄ™ z pragnienia, aby poezja uczestniczyÅ‚a aktywnie w stwarzaniu nowego Å›wiata. Poezja wedÅ‚ug Czechowicza ma wyprowadzać „z wyobraźni otchÅ‚anie i nieba, bowiem ona wÅ‚aÅ›nie zdąża ku kosmogonii otwarcie; tworzy wedÅ‚ug fantastycznych reguÅ‚ i formuÅ‚ wÅ‚asny Å›wiat z odrÄ™bnymi prawami i odrÄ™bnymi zjawiskami”. Za funkcjÄ™ poezji uważaÅ‚ uczestnictwo w kreacji nowego Å›wiata i czÅ‚owieka, ustalanie relacji poezji do współczesnoÅ›ci. OstatniÄ… twórczÄ… przemianÄ… miaÅ‚o być dojÅ›cie do poezji czystej – stwarzajÄ…cej, a nie rejestrujÄ…cej rzeczywistość.
PostÄ™powanie poety to mitologizacja w sensie nie pozorowania mitu, ale ujawniania jednej z głównych zasad myÅ›lenia mitycznego, polegajÄ…cej na Å›wiadomoÅ›ci, że jakikolwiek element mitu nie da siÄ™ rozpatrywać jako fakt odosobniony, ale zawiera on istnienie caÅ‚oÅ›ci. Jednym z marzeÅ„ poety byÅ‚o „przez okruch wypowiedzieć caÅ‚ość”. Åšwiat przeniesiony na plan mitu staje siÄ™ Å›wiatem boskim, rzÄ…dzÄ…cym siÄ™ prawami, którym podlega bezradny czÅ‚owiek. CzÅ‚owiek tÄ™skni do tej przestrzeni, jeÅ›li widzi w niej dobro i unika jej jeÅ›li widzi zÅ‚o.
Magia, obejmująca zaklęcie oraz obrzęd magiczny i dokonującego go człowieka jest nierozerwalnie związana z mitem, stanowi jedyny możliwy sposób zachowania się w mitycznym świecie. Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Autor: Jakub RudnickiDo dziÅ› pozostaje Czechowicz poetÄ… sielskim i sielankowym „lubelskim”, którego muzyczna poezja z czasem zabarwiÅ‚a siÄ™ katastroficznie. Dwa okreÅ›lenia, które doskonale okreÅ›lajÄ… jego poezjÄ™ to „muzyczna nieÅ›piewność” i „lapidarna wizyjność”. ByÅ‚ Czechowicz poetÄ… wyobraźni jak najdalszym od odtwórczych celów, jak najbliższym zupeÅ‚nej swobodzie poetyckiej. CechowaÅ‚a go polskość dnia dzisiejszego, widzÄ…ca jasno rzeczy Å›wiata kultury, dziejów i zwiÄ…zany z tym pesymizm.
Czechowicz należaÅ‚ do głównych zwolenników „poezji czystej”. ZakÅ‚adaÅ‚a ona pewien nieosiÄ…galny ideaÅ‚, przeciwieÅ„stwo intelektualizmu, chÅ‚odnej kalkulacji i klasycznoÅ›ci. IstotÄ… poezji jest tajemnica i intuicja. Programowi poezji twórczej sam nadawaÅ‚ miano fantazjotwórstwa, które wÅ‚aÅ›ciwiej nazwać można również mitotwórstwem. StanowiÅ‚o ono zasadÄ™ organizujÄ…cÄ… caÅ‚Ä… jego twórczość. Postawa mitotwórcza poety narodziÅ‚a siÄ™ z pragnienia, aby poezja uczestniczyÅ‚a aktywnie w stwarzaniu nowego Å›wiata. Poezja wedÅ‚ug Czechowicza ma wyprowadzać „z wyobraźni otchÅ‚anie i nieba, bowiem ona wÅ‚aÅ›nie zdąża ku kosmogonii otwarcie; tworzy wedÅ‚ug fantastycznych reguÅ‚ i formuÅ‚ wÅ‚asny Å›wiat z odrÄ™bnymi prawami i odrÄ™bnymi zjawiskami”. Za funkcjÄ™ poezji uważaÅ‚ uczestnictwo w kreacji nowego Å›wiata i czÅ‚owieka, ustalanie relacji poezji do współczesnoÅ›ci. OstatniÄ… twórczÄ… przemianÄ… miaÅ‚o być dojÅ›cie do poezji czystej – stwarzajÄ…cej, a nie rejestrujÄ…cej rzeczywistość.
PostÄ™powanie poety to mitologizacja w sensie nie pozorowania mitu, ale ujawniania jednej z głównych zasad myÅ›lenia mitycznego, polegajÄ…cej na Å›wiadomoÅ›ci, że jakikolwiek element mitu nie da siÄ™ rozpatrywać jako fakt odosobniony, ale zawiera on istnienie caÅ‚oÅ›ci. Jednym z marzeÅ„ poety byÅ‚o „przez okruch wypowiedzieć caÅ‚ość”. Åšwiat przeniesiony na plan mitu staje siÄ™ Å›wiatem boskim, rzÄ…dzÄ…cym siÄ™ prawami, którym podlega bezradny czÅ‚owiek. CzÅ‚owiek tÄ™skni do tej przestrzeni, jeÅ›li widzi w niej dobro i unika jej jeÅ›li widzi zÅ‚o.
Motyw sÅ‚awy i kataklizmu przewija siÄ™ jednak zarówno w pierwszym okresie twórczoÅ›ci, jak i w późniejszych. SÅ‚awa podbudowywaÅ‚a w poecie poczucie nadwartoÅ›ci i zaopatrywaÅ‚a ambicjÄ™ w energiÄ™ pÄ™dnÄ…. Pragnienie i potrzeba sÅ‚awy, lÄ™ki, trwoga Å›mierci i kataklizmy przez szereg lat pracy twórczej nabierajÄ… wyraźnych form i stajÄ… siÄ™ głównymi akcentami caÅ‚ego dorobku poetyckiego Czechowicza. Pierwotny niepokój i lÄ™k przybiera wyraźnÄ… formÄ™ Å›mierci, a ta z kolei staje siÄ™ przeznaczeniem, z którym poeta nie walczy. Stosunek Czechowicza do tej wewnÄ™trznej rzeczywistoÅ›ci jest Å›ciÅ›le poetycki – obcy mu jest wÅ‚asny los, rzeczÄ… istotna jest możliwość wydobycia z niego poezji. Obok obsesji Å›mierci miaÅ‚ wielkÄ… potrzebÄ™ miÅ‚oÅ›ci. W wierszach poruszaÅ‚ kwestie osobiste z zachowaniem pewnego dystansu, przystrajaÅ‚ je w elementy balladowe, czy ludowe. CechowaÅ‚ go problem rozdwojenia osobowoÅ›ci erotycznej. KochaÅ‚ siÄ™ w mÅ‚odych chÅ‚opcach (najbardziej znanym byÅ‚ Stefcio-Lotnik), ich postacie uwznioÅ›laÅ‚, czyniÅ‚ przedmiotem osobliwego kultu. Swoje przeżycia zapisaÅ‚ w poemacie hildur baldur i czas.
Józef Czechowicz cenił i rozumiał sny, wierząc w ich realny artystyczny i filozoficzny byt. Uważał je za most, który łączy dwa światy. Wierzył w możliwość wychodzenia poza granice rzeczywistości. Był przekonany, że w snach następuje konkretyzacja elementów abstrakcyjnych i zamiana w obrazy realne. W snach odbywała si ciągła zamiana wartości abstrakcyjnych i odwrotnie.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies