Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza

Autor: Jakub Rudnicki

Do dziÅ› pozostaje Czechowicz poetÄ… sielskim i sielankowym „lubelskim”, którego muzyczna poezja z czasem zabarwiÅ‚a siÄ™ katastroficznie. Dwa okreÅ›lenia, które doskonale okreÅ›lajÄ… jego poezjÄ™ to „muzyczna nieÅ›piewność” i „lapidarna wizyjność”. ByÅ‚ Czechowicz poetÄ… wyobraźni jak najdalszym od odtwórczych celów, jak najbliższym zupeÅ‚nej swobodzie poetyckiej. CechowaÅ‚a go polskość dnia dzisiejszego, widzÄ…ca jasno rzeczy Å›wiata kultury, dziejów i zwiÄ…zany z tym pesymizm.

Czechowicz należaÅ‚ do głównych zwolenników „poezji czystej”. ZakÅ‚adaÅ‚a ona pewien nieosiÄ…galny ideaÅ‚, przeciwieÅ„stwo intelektualizmu, chÅ‚odnej kalkulacji i klasycznoÅ›ci. IstotÄ… poezji jest tajemnica i intuicja. Programowi poezji twórczej sam nadawaÅ‚ miano fantazjotwórstwa, które wÅ‚aÅ›ciwiej nazwać można również mitotwórstwem. StanowiÅ‚o ono zasadÄ™ organizujÄ…cÄ… caÅ‚Ä… jego twórczość. Postawa mitotwórcza poety narodziÅ‚a siÄ™ z pragnienia, aby poezja uczestniczyÅ‚a aktywnie w stwarzaniu nowego Å›wiata. Poezja wedÅ‚ug Czechowicza ma wyprowadzać „z wyobraźni otchÅ‚anie i nieba, bowiem ona wÅ‚aÅ›nie zdąża ku kosmogonii otwarcie; tworzy wedÅ‚ug fantastycznych reguÅ‚ i formuÅ‚ wÅ‚asny Å›wiat z odrÄ™bnymi prawami i odrÄ™bnymi zjawiskami”. Za funkcjÄ™ poezji uważaÅ‚ uczestnictwo w kreacji nowego Å›wiata i czÅ‚owieka, ustalanie relacji poezji do współczesnoÅ›ci. OstatniÄ… twórczÄ… przemianÄ… miaÅ‚o być dojÅ›cie do poezji czystej – stwarzajÄ…cej, a nie rejestrujÄ…cej rzeczywistość.

PostÄ™powanie poety to mitologizacja w sensie nie pozorowania mitu, ale ujawniania jednej z głównych zasad myÅ›lenia mitycznego, polegajÄ…cej na Å›wiadomoÅ›ci, że jakikolwiek element mitu nie da siÄ™ rozpatrywać jako fakt odosobniony, ale zawiera on istnienie caÅ‚oÅ›ci. Jednym z marzeÅ„ poety byÅ‚o „przez okruch wypowiedzieć caÅ‚ość”. Åšwiat przeniesiony na plan mitu staje siÄ™ Å›wiatem boskim, rzÄ…dzÄ…cym siÄ™ prawami, którym podlega bezradny czÅ‚owiek. CzÅ‚owiek tÄ™skni do tej przestrzeni, jeÅ›li widzi w niej dobro i unika jej jeÅ›li widzi zÅ‚o.
Magia, obejmująca zaklęcie oraz obrzęd magiczny i dokonującego go człowieka jest nierozerwalnie związana z mitem, stanowi jedyny możliwy sposób zachowania się w mitycznym świecie.

Motyw sÅ‚awy i kataklizmu przewija siÄ™ jednak zarówno w pierwszym okresie twórczoÅ›ci, jak i w późniejszych. SÅ‚awa podbudowywaÅ‚a w poecie poczucie nadwartoÅ›ci i zaopatrywaÅ‚a ambicjÄ™ w energiÄ™ pÄ™dnÄ…. Pragnienie i potrzeba sÅ‚awy, lÄ™ki, trwoga Å›mierci i kataklizmy przez szereg lat pracy twórczej nabierajÄ… wyraźnych form i stajÄ… siÄ™ głównymi akcentami caÅ‚ego dorobku poetyckiego Czechowicza. Pierwotny niepokój i lÄ™k przybiera wyraźnÄ… formÄ™ Å›mierci, a ta z kolei staje siÄ™ przeznaczeniem, z którym poeta nie walczy. Stosunek Czechowicza do tej wewnÄ™trznej rzeczywistoÅ›ci jest Å›ciÅ›le poetycki – obcy mu jest wÅ‚asny los, rzeczÄ… istotna jest możliwość wydobycia z niego poezji. Obok obsesji Å›mierci miaÅ‚ wielkÄ… potrzebÄ™ miÅ‚oÅ›ci. W wierszach poruszaÅ‚ kwestie osobiste z zachowaniem pewnego dystansu, przystrajaÅ‚ je w elementy balladowe, czy ludowe. CechowaÅ‚ go problem rozdwojenia osobowoÅ›ci erotycznej. KochaÅ‚ siÄ™ w mÅ‚odych chÅ‚opcach (najbardziej znanym byÅ‚ Stefcio-Lotnik), ich postacie uwznioÅ›laÅ‚, czyniÅ‚ przedmiotem osobliwego kultu. Swoje przeżycia zapisaÅ‚ w poemacie hildur baldur i czas.

Józef Czechowicz cenił i rozumiał sny, wierząc w ich realny artystyczny i filozoficzny byt. Uważał je za most, który łączy dwa światy. Wierzył w możliwość wychodzenia poza granice rzeczywistości. Był przekonany, że w snach następuje konkretyzacja elementów abstrakcyjnych i zamiana w obrazy realne. W snach odbywała si ciągła zamiana wartości abstrakcyjnych i odwrotnie.

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies