Biografia Józefa Czechowicza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Biografia Józefa Czechowicza

Autor: Jakub Rudnicki

życie sen krótki

UrodziÅ‚ siÄ™ 13 marca 1903 roku w Lublinie. Jego ojciec PaweÅ‚ Czechowicz pracowaÅ‚ jako woźny w Banku Handlowym. PrzyszÅ‚y poeta dorastaÅ‚ w ubogiej proletariackiej rodzinie, która jednak dbaÅ‚a o to, by dzieci wyrosÅ‚y na przedstawicieli inteligencji. MiaÅ‚ nieszczęśliwe dzieciÅ„stwo. MieszkaÅ‚ wraz z matkÄ…, starszÄ… siostrÄ… KazimierÄ… i bratem StanisÅ‚awem w lubelskiej suterenie. Ojciec – woźny sÄ…dowy – zmarÅ‚ w trakcie trwania choroby psychicznej, która spowodowaÅ‚a, że usiÅ‚owaÅ‚ wymordować caÅ‚Ä… swojÄ… rodzinÄ™. Wydarzenie to odcisnęło siÄ™ na psychice poety. MatkÄ™ bardzo kochaÅ‚, o czym Å›wiadczy szereg jej poÅ›wiÄ™conych wierszy. Brat, który wprowadziÅ‚ go w twórcze Å›rodowisko, zmarÅ‚ na gruźlicÄ™. Wobec ludzi byÅ‚ nieufny. Nie miaÅ‚ radosnej i prostolinijnej natury, byÅ‚ peÅ‚en kompleksów, podatny na melancholiÄ™ i skÅ‚onny do rozdrażnieÅ„.

W 1917 roku ukończył z wyróżnieniem rosyjską szkołę elitarną, a następnie wstąpił do seminarium nauczycielskiego w Lublinie. Jednak świadectwo ukończenia seminarium nie uprawniało do podjęcia studiów, ale zezwalało na zatrudnienie Czechowicza w charakterze wiejskiego nauczyciela. Poeta ukończył jeszcze roczny Kurs Nauczycielski w Lublinie. Wykształcenie Czechowicza było dość nietypowe wśród poetów międzywojnia. To, że nie studiował wynikało przede wszystkim z trudnej sytuacji rodziny, która pogorszyła się dodatkowo po śmierci ojca.

W 1920 roku, w wieku siedemnastu lat, Czechowicz zgłosił się na ochotnika do armii i wziął udział w wojnie polsko-bolszewickiej. W 1921 roku rozpoczął pracę jako wiejski nauczyciel w Słobódce na Wileńszczyźnie. Dwa lata później przeprowadził się do Włodzimierza, aby pracować w tamtejszej szkole powszechnej. Potrzeby twórcze bardzo wcześnie zaczęły kiełkować w poecie. Poeta wrażliwy był na piękno słowa poetyckiego, cechowała go delikatność uczuć i infantylizm. Był niewątpliwie flegmatykiem, dlatego nic nie robił pospiesznie. Nie zdradzał ochoty do polemik, nie miał do tego zdolności.
DebiutowaÅ‚ w piÅ›mie zaÅ‚ożonym przez WacÅ‚awa Gralewskiego - „Reflektor” - OpowieÅ›ciÄ… o papierowej koronie. „Reflektor” to pismo artystyczno - literackie ukazujÄ…ce siÄ™ od czerwca 1923 roku. Redaktorami czasopisma byli WacÅ‚aw Gralewski i Konrad Bielski. Czasopismo byÅ‚o drukowane w drukarniach: „UdziaÅ‚owa” i „Sztuka”. UkazaÅ‚y siÄ™ 4 numery czasopisma w okresie od czerwca 1923 do maja 1925 roku.
Czasopismo, z którym zwiÄ…zaÅ‚ siÄ™ poeta na nastÄ™pne kilka lat, Å›ciÅ›le współpracowaÅ‚o z „Almanachem Nowej Sztuki”. To awangardowe Å›rodowisko uksztaÅ‚towaÅ‚o Czechowicza jako poetÄ™. W kolejnych numerach ukazaÅ‚y siÄ™ jego wiersze (zabawa) i recenzja. Wraz z Bielskim, GrÄ™dziÅ„skim i Gralewskim tworzyli wyjÄ…tkowy kwartet poetyckiego Lublina. Gdy pismo przestaÅ‚o wychodzić i ustaÅ‚a dziaÅ‚alność „Reflektora” Czechowicz i GrÄ™dziÅ„ski wyjechali do Warszawy. Również dziÄ™ki „Reflektorowi” w 1927 roku ukazaÅ‚ siÄ™ pierwszy tomik jego wierszy KamieÅ„.

Gorzkie doÅ›wiadczenia spoÅ‚eczne, wojenne, lÄ™k przed chorobÄ… oraz pasja samoksztaÅ‚cenia wywarÅ‚y znaczÄ…cy wpÅ‚yw na twórczość poety. Wciąż pracowaÅ‚ jako nauczyciel. W 1926 roku przeniósÅ‚ siÄ™ do Lublina, gdzie pracowaÅ‚ w szkole specjalnej. DziÄ™ki stypendium Ministerstwa WyznaÅ„ Religijnych i OÅ›wiecenia Publicznego rok 1930 spÄ™dziÅ‚ w Paryżu. Po powrocie już nie wróciÅ‚ do zawodu nauczyciela, podejmujÄ…c pracÄ™ dziennikarskÄ…. ZostaÅ‚ redaktorem dodatku literackiego dziennika „Ziemia Lubelska” oraz redaktorem „Kuriera Lubelskiego”.

W 1933 roku przeniósÅ‚ siÄ™ do Warszawy. W stolicy redagowaÅ‚ takie pisma jak „Zet”, a nastÄ™pnie „GÅ‚os Nauczycielski”, „PÅ‚omyczek” i „MiesiÄ™cznik Literatury i Sztuki”. PracowaÅ‚ również w Polskim Radiu.

Drugi tom jego poezji DzieÅ„ jak co dzieÅ„ ukazaÅ‚ siÄ™ nakÅ‚adem czasopisma „Kwadryga” w Warszawie w 1930 roku. Uważa siÄ™, że zbiór ten stanowi pomost miÄ™dzy poezjÄ… awangardowÄ… lat dwudziestych a DrugÄ… AwangardÄ…. Poeta staÅ‚ siÄ™ postaciÄ… centralnÄ… dla stoÅ‚ecznego Å›rodowiska nowej fali awangardzistów wywodzÄ…cych siÄ™ głównie z prowincji. W latach trzydziestych ubiegÅ‚ego wieku ukazaÅ‚y siÄ™ nastÄ™pujÄ…ce tomy jego poezji: Ballada z tamtej strony, Stare kamienie, W bÅ‚yskawicy, Nic wiÄ™cej, Arkusz poetycki, Nuta czÅ‚owiecza. W ostatnim tomie dominowaÅ‚y wÄ…tki katastroficzne, z których do dziÅ› sÅ‚ynie poezja Czechowicza.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies