Lewa kieszeń - analiza i interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Złożony z czterech czterowersowych strof wiersz Kazimierza Wierzyńskiego jest pochwałą cywilizacji i jej zdobyczy.

Podmiot liryczny wypowiada się w pierwszej osobie (liryka bezpośrednia), o czym świadczą formy czasowników oraz zaimki:
„ChodzÄ™ i gapiÄ™ siÄ™ ludziom na piÄ™ty,
(…)
I, zda siÄ™, jestem też bardzo zajÄ™ty”.

Sytuacja liryczny jest czytelna. Mający do załatwienia mnóstwo spraw podmiot biega po mieście, obserwując przy okazji także spieszących się gdzieś ludzi. Nie opuszcza go nadzieja o szybszym zrealizowaniu swoich celów, gdy porwie go tłum przechodniów:
„ChodzÄ™ i gapiÄ™ siÄ™ ludziom na piÄ™ty,
Jak ich coÅ› naprzód po ulicach niesie”.

Kolejne wersy ukazujÄ… prawdÄ™ o podmiocie lirycznym. Chodzi po mieÅ›cie nie w celu spotkania siÄ™ z kimÅ› czy zaÅ‚atwienia spraw, lecz dla „zabicia czasu”, aby poÅ‚Ä…czyć siÄ™ z bezksztaÅ‚tnÄ… masÄ… i stać siÄ™ jednym z zabieganych ludzi:
„I, zda siÄ™, jestem też bardzo zajÄ™ty
I też gdzieś idę w jakimś interesie.
Udając, że ma do ogarnięcia tyle ważnych i niecierpiących zwłoki spraw przy jednoczesnym ograniczeniu czasowym sam nie wie, gdzie udać się najpierw:
„Å»e w wszystkie strony robiÄ™ wielkie kroki
I peÅ‚ny jestem ciżby i haÅ‚asu”.

Trzecia strofa jest wyliczeniem etapów jego podróży, swoistego planu dnia. Na poczÄ…tku podmiot jedzie dorożkÄ…, by po chwili przesiąść siÄ™ do tramwaju. Jest caÅ‚y czas w biegu. Kolejne wersy dajÄ… nam obrazy nowych miejsc i nowych obowiÄ…zków, niczym przyspieszone klatki w teledysku lub niemym filmie. Wystarczy wyliczyć chociażby kolejkÄ™ na poczcie, by wysÅ‚ać depeszÄ™, Å›wiadomość umówionego już dawno spotkania o piÄ…tej na rogu alei, by poczuć siÄ™, jak podmiot liryczny – oszoÅ‚omiony gwarem miasta, obarczony mnóstwem wyimaginowanych spraw do zaÅ‚atwienia:
„Ach kioski, szyldy, kupcy, listonosze
Skwery, cykliści, kino-przedstawienia!
O ludzie, ludzie! Ja świat cały noszę
W lewej kieszeni mego uniesienia!”.
Kazimierz WierzyÅ„ski po raz kolejny kreÅ›li obraz czÅ‚owieka-tuÅ‚acza z tÄ… różnicÄ…, że ciÄ…gÅ‚a zmiana miejsca pobytu nie wynika z politycznej emigracji, lecz z kondycji współczesnych mu ludzi, obarczonych nawaÅ‚em spraw do zaÅ‚atwienia i ciÄ…gÅ‚ym pÄ™dem cywilizacyjnym. Wiersz jest swoista afirmacjÄ… miejskiego stylu życia. FioÅ‚ki i promienie sÅ‚oÅ„ca z „Zielono mam w gÅ‚owie” zostaÅ‚y zastÄ…pione przez „kioski, szyldy, kupców, listonoszy / Skwery, cyklistów, kino-przedstawienia!”, czyli przejawy urbanistycznego tworu Å‚Ä…czÄ…cego nowoczesność z cudami techniki komunikacyjnej i sprawiajÄ…cego, iż podmiot liryczny i czytelnik czuja siÄ™ jak mieszkaÅ„cy Å›wiata, dla których każda rzecz jest na wyciÄ…gniecie rÄ™ki, niczym „lewa kieszeÅ„”.

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies