Lewa kieszeń - analiza i interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Złożony z czterech czterowersowych strof wiersz Kazimierza Wierzyńskiego jest pochwałą cywilizacji i jej zdobyczy.

Podmiot liryczny wypowiada się w pierwszej osobie (liryka bezpośrednia), o czym świadczą formy czasowników oraz zaimki:
„ChodzÄ™ i gapiÄ™ siÄ™ ludziom na piÄ™ty,
(…)
I, zda siÄ™, jestem też bardzo zajÄ™ty”.

Sytuacja liryczny jest czytelna. Mający do załatwienia mnóstwo spraw podmiot biega po mieście, obserwując przy okazji także spieszących się gdzieś ludzi. Nie opuszcza go nadzieja o szybszym zrealizowaniu swoich celów, gdy porwie go tłum przechodniów:
„ChodzÄ™ i gapiÄ™ siÄ™ ludziom na piÄ™ty,
Jak ich coÅ› naprzód po ulicach niesie”.

Kolejne wersy ukazujÄ… prawdÄ™ o podmiocie lirycznym. Chodzi po mieÅ›cie nie w celu spotkania siÄ™ z kimÅ› czy zaÅ‚atwienia spraw, lecz dla „zabicia czasu”, aby połączyć siÄ™ z bezksztaÅ‚tnÄ… masÄ… i stać siÄ™ jednym z zabieganych ludzi:
„I, zda siÄ™, jestem też bardzo zajÄ™ty
I też gdzieś idę w jakimś interesie.
Udając, że ma do ogarnięcia tyle ważnych i niecierpiących zwłoki spraw przy jednoczesnym ograniczeniu czasowym sam nie wie, gdzie udać się najpierw:
„Å»e w wszystkie strony robiÄ™ wielkie kroki
I peÅ‚ny jestem ciżby i haÅ‚asu”.

Trzecia strofa jest wyliczeniem etapów jego podróży, swoistego planu dnia. Na poczÄ…tku podmiot jedzie dorożkÄ…, by po chwili przesiąść siÄ™ do tramwaju. Jest caÅ‚y czas w biegu. Kolejne wersy dajÄ… nam obrazy nowych miejsc i nowych obowiÄ…zków, niczym przyspieszone klatki w teledysku lub niemym filmie. Wystarczy wyliczyć chociażby kolejkÄ™ na poczcie, by wysÅ‚ać depeszÄ™, Å›wiadomość umówionego już dawno spotkania o piÄ…tej na rogu alei, by poczuć siÄ™, jak podmiot liryczny – oszoÅ‚omiony gwarem miasta, obarczony mnóstwem wyimaginowanych spraw do zaÅ‚atwienia:
„Ach kioski, szyldy, kupcy, listonosze
Skwery, cykliści, kino-przedstawienia!
O ludzie, ludzie! Ja świat cały noszę
W lewej kieszeni mego uniesienia!”.
Kazimierz WierzyÅ„ski po raz kolejny kreÅ›li obraz czÅ‚owieka-tuÅ‚acza z tÄ… różnicÄ…, że ciÄ…gÅ‚a zmiana miejsca pobytu nie wynika z politycznej emigracji, lecz z kondycji współczesnych mu ludzi, obarczonych nawaÅ‚em spraw do zaÅ‚atwienia i ciÄ…gÅ‚ym pÄ™dem cywilizacyjnym. Wiersz jest swoista afirmacjÄ… miejskiego stylu życia. FioÅ‚ki i promienie sÅ‚oÅ„ca z „Zielono mam w gÅ‚owie” zostaÅ‚y zastÄ…pione przez „kioski, szyldy, kupców, listonoszy / Skwery, cyklistów, kino-przedstawienia!”, czyli przejawy urbanistycznego tworu łączÄ…cego nowoczesność z cudami techniki komunikacyjnej i sprawiajÄ…cego, iż podmiot liryczny i czytelnik czuja siÄ™ jak mieszkaÅ„cy Å›wiata, dla których każda rzecz jest na wyciÄ…gniecie rÄ™ki, niczym „lewa kieszeÅ„”.

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies