JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
Twórcą poetyki awangardy krakowskiej był podmiot zbiorowy, choć faktycznie podstawą badań są poetyki poszczególnych autorów.
Futuryzm a awangarda krakowska
Na pierwszy plan wysuwaÅ‚y siÄ™ teoretyczno-programowe artykuÅ‚y Peipera, nazywanego „papieżem awangardy”, w których zarysowany zostaÅ‚ program I Awangardy. Część zaÅ‚ożeÅ„ pokrywa siÄ™ z postulatami futurystów:
sztuka powinna dostosować się do wymagań nowoczesności, walka o nową sztukę,
zerwanie ze schematami przeszłości,
hasÅ‚o „trzech M”: Miasto (nowa cywilizacja jest miejska), Masa (zjawiska masowe, sztuka ma projektować demokratyczne zmiany wciÄ…gajÄ…ce masy), Maszyna (najwspanialszy triumf nowoczesnoÅ›ci).
PoezjÄ™ futurystów cechowaÅ‚a jednak bezpoÅ›redniość, zaÅ› przedstawiciele awangardy krakowskiej byli zwolennikami „poÅ›rednioÅ›ci”, dyscypliny i „wstydu uczuć” („poezja współczesna nie krzyczy swoich uczuć”). Awangarda w przeciwieÅ„stwie do futuryzmu pragnęła być poezjÄ… teraźniejszoÅ›ci. Orientacja na teraźniejszość determinowaÅ‚a uprzywilejowanie okreÅ›lonych tematów: miasta, masy, maszyny, jako motywów treÅ›ciowych nie jedynych, ale reprezentatywnych, wyróżniajÄ…cych i dlatego wskazanych; w zakresie form literackich wykÅ‚adnikami owego prezentyzmu miaÅ‚y być: kult nowoÅ›ci, wyrafinowanie, komplikacjonizm artystyczny, oryginalność ekspresji.
Cywilizacja rządzi się prawami konstrukcji (nie destrukcji), więc utwór poetycki powinien być świadomą konstrukcją, niezależną od poetyckiego natchnienia,
Ideologia awangardy krakowskiej (I Awangardy)
Postawa ideowa awangardy zorientowana była niedwuznacznie na lewo. Większość poetów awangardy opowiadała się za socjalizmem, choć nie zawsze może był on konsekwentny i całkowicie świadomy swoich założeń. Ale widziano w nim jedyną ideologię, otwierającą nowe perspektywy życia i sztuki. Jednocześnie jednak awangarda odcinała się stanowczo od taniej i bezpośredniej agitacji. Artysta służy społeczeństwu i socjalizmowi, wykonując sumiennie swoją pracę. A praca artysty to przede wszystkim szukanie nowych środków wyrazu. Nowe formy w poezji nie tylko wzbogacają i posuwają naprzód sztukę poetycką, ale wyprzedzają zarazem nieuchronne strukturalne przemiany życia społecznego.
AwangardyÅ›ci atakowali Skamandrytów za ich „kataryniarstwo”, posÅ‚ugiwanie siÄ™ „tworzydÅ‚ami” - gotowymi schematami jÄ™zykowymi i lirycznymi.Program i poetyka awangardy krakowskiej
Autor: Jakub RudnickiTwórcą poetyki awangardy krakowskiej był podmiot zbiorowy, choć faktycznie podstawą badań są poetyki poszczególnych autorów.
Futuryzm a awangarda krakowska
Na pierwszy plan wysuwaÅ‚y siÄ™ teoretyczno-programowe artykuÅ‚y Peipera, nazywanego „papieżem awangardy”, w których zarysowany zostaÅ‚ program I Awangardy. Część zaÅ‚ożeÅ„ pokrywa siÄ™ z postulatami futurystów:
PoezjÄ™ futurystów cechowaÅ‚a jednak bezpoÅ›redniość, zaÅ› przedstawiciele awangardy krakowskiej byli zwolennikami „poÅ›rednioÅ›ci”, dyscypliny i „wstydu uczuć” („poezja współczesna nie krzyczy swoich uczuć”). Awangarda w przeciwieÅ„stwie do futuryzmu pragnęła być poezjÄ… teraźniejszoÅ›ci. Orientacja na teraźniejszość determinowaÅ‚a uprzywilejowanie okreÅ›lonych tematów: miasta, masy, maszyny, jako motywów treÅ›ciowych nie jedynych, ale reprezentatywnych, wyróżniajÄ…cych i dlatego wskazanych; w zakresie form literackich wykÅ‚adnikami owego prezentyzmu miaÅ‚y być: kult nowoÅ›ci, wyrafinowanie, komplikacjonizm artystyczny, oryginalność ekspresji.
Cywilizacja rządzi się prawami konstrukcji (nie destrukcji), więc utwór poetycki powinien być świadomą konstrukcją, niezależną od poetyckiego natchnienia,
- w poezji obowiÄ…zuje ekonomia i oszczÄ™dność słów – hasÅ‚o „najmniej słów” - eliminacja wszystkiego co zbÄ™dne,
- „sÅ‚owo ma dziwić siÄ™ sÅ‚owu” - cywilizacja styka odlegÅ‚e niegdyÅ› zjawiska.
Ideologia awangardy krakowskiej (I Awangardy)
Postawa ideowa awangardy zorientowana była niedwuznacznie na lewo. Większość poetów awangardy opowiadała się za socjalizmem, choć nie zawsze może był on konsekwentny i całkowicie świadomy swoich założeń. Ale widziano w nim jedyną ideologię, otwierającą nowe perspektywy życia i sztuki. Jednocześnie jednak awangarda odcinała się stanowczo od taniej i bezpośredniej agitacji. Artysta służy społeczeństwu i socjalizmowi, wykonując sumiennie swoją pracę. A praca artysty to przede wszystkim szukanie nowych środków wyrazu. Nowe formy w poezji nie tylko wzbogacają i posuwają naprzód sztukę poetycką, ale wyprzedzają zarazem nieuchronne strukturalne przemiany życia społecznego.
Poetyka awangardy krakowskiej
Kreacjonizm to odejście od iluzji mimetycznej na rzecz wyobraźni, budowanie, kreowanie, tworzenie rzeczywistości własnej, rządzonej odmiennymi prawami, osiągane jest to przez silną metaforyzację elementów rzeczywistości lub wprowadzanie wątków autotematycznych. Świat jest tworzony przez pryzmat osobowości autora.
Metafora rozwiniÄ™ta, obraz metaforyczny lub zdanie metaforyczne stanowiÅ‚y najbardziej istotnÄ… część struktury wierszy awangardowych. PierwszorzÄ™dnÄ… rolÄ™ odgrywaÅ‚a metafora – skondensowana i syntetyczna. MiaÅ‚a być uniwersalnÄ… zasadÄ… poezji, odcinajÄ…cÄ… jÄ… od innych typów mowy. Metaforyczne relacje miÄ™dzy sÅ‚owami i zespoÅ‚ami słów sÄ… reinterpretacjÄ… „zwykÅ‚ych” powiÄ…zaÅ„ skÅ‚adniowych, ponieważ stanowiÄ… wobec nich szczególnÄ… nadwyżkÄ™, powodujÄ… uwielokrotnienie stosunków miÄ™dzysÅ‚ownych. Metafora wyzwala wieloznaczność.
„Zdanie metaforyczne” to ukÅ‚ad, w którym toczy siÄ™ nieustanna polemika miÄ™dzy relacjami na osi nastÄ™pstwa i relacjami w porzÄ…dku „równoczesnoÅ›ci”. IstotÄ… metafory jest koegzystencja znaczeÅ„. Peiper uważaÅ‚, że odlegÅ‚ość relacji istniejÄ…cych miÄ™dzy porównywanymi czÅ‚onami jest jej głównym walorem poetyckim (kategoria „samowolnoÅ›ci” uzasadnionej, zgodnej z systemowoÅ›ciÄ… jÄ™zyka). Metafora sprzÄ™ga samowolnie najodleglejsze pojÄ™cia i tworzÄ…cej zwiÄ…zki treÅ›ciowe, którym nic w Å›wiecie realnym nie odpowiada.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies