JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
„Topielec” BolesÅ‚awa LeÅ›miana jest przykÅ‚adem tekstu gÅ‚Ä™boko filozoficznego. Utwór skÅ‚ada siÄ™ z jednej strofy liczÄ…cej dwadzieÅ›cia wersów (wiersz stychiczny, czyli napisany ciÄ…giem). ZostaÅ‚ napisany trzynastozgÅ‚oskowcem (każdy wers liczy trzynaÅ›cie sylab – wiersz sylabotoniczny równozgÅ‚oskowy) ze staÅ‚ym miejscem sylab akcentowanych (w każdym wersie akcent pada na tÄ™ samÄ… sylabÄ™) i Å›redniówkÄ… po siódmej zgÅ‚osce, co dowodzi dążeniu autora do uzyskania jak najwiÄ™kszej rytmicznoÅ›ci.
Autor siÄ™gnÄ…Å‚ po rymy parzyste (przylegÅ‚e) AA BB żeÅ„skie dokÅ‚adne, np. „bezdeni” – „zieleni”; „żaÅ‚obie”- „sobie”; „Å›wiatów” – „kwiatów”; „zwÅ‚oki”- „obÅ‚oki”; „powiewem” – „drzewem”; „polanie” – „niespodzianie”.
KolejnÄ… cechÄ… rymów jest ich podziaÅ‚ na gramatyczne (rymujÄ…ce takie same części mowy, np: „zwÅ‚oki” – „obÅ‚oki”, „poÅ›piechem” – „bezÅ›miechem”, „Å›wiatów” – „kwiatów”) oraz niegramatyczne – rymowanie wyrazów należących do odmiennych części mowy, np. „gÅ‚uchy” – „zawieruchy”, „żaÅ‚obie” – „sobie”.
Podmiot liryczny opowiada historiÄ™ spotkania wÄ™drowca i powodujÄ…cego jego Å›mierć demona zieleni z punktu widzenia obserwatora (w trzeciej osobie – liryka poÅ›rednia).
Leśmian sięgnął po wiele środków stylistycznych:
Wiersz jest także bogatym przykładem neologizmów, czyli środków cechujących twórczość Leśmiana i wzmacniających ekspresję wypowiedzi:Topielec - analiza
Autor: Karolina Marlêga„Topielec” BolesÅ‚awa LeÅ›miana jest przykÅ‚adem tekstu gÅ‚Ä™boko filozoficznego. Utwór skÅ‚ada siÄ™ z jednej strofy liczÄ…cej dwadzieÅ›cia wersów (wiersz stychiczny, czyli napisany ciÄ…giem). ZostaÅ‚ napisany trzynastozgÅ‚oskowcem (każdy wers liczy trzynaÅ›cie sylab – wiersz sylabotoniczny równozgÅ‚oskowy) ze staÅ‚ym miejscem sylab akcentowanych (w każdym wersie akcent pada na tÄ™ samÄ… sylabÄ™) i Å›redniówkÄ… po siódmej zgÅ‚osce, co dowodzi dążeniu autora do uzyskania jak najwiÄ™kszej rytmicznoÅ›ci.
Autor siÄ™gnÄ…Å‚ po rymy parzyste (przylegÅ‚e) AA BB żeÅ„skie dokÅ‚adne, np. „bezdeni” – „zieleni”; „żaÅ‚obie”- „sobie”; „Å›wiatów” – „kwiatów”; „zwÅ‚oki”- „obÅ‚oki”; „powiewem” – „drzewem”; „polanie” – „niespodzianie”.
KolejnÄ… cechÄ… rymów jest ich podziaÅ‚ na gramatyczne (rymujÄ…ce takie same części mowy, np: „zwÅ‚oki” – „obÅ‚oki”, „poÅ›piechem” – „bezÅ›miechem”, „Å›wiatów” – „kwiatów”) oraz niegramatyczne – rymowanie wyrazów należących do odmiennych części mowy, np. „gÅ‚uchy” – „zawieruchy”, „żaÅ‚obie” – „sobie”.
Podmiot liryczny opowiada historiÄ™ spotkania wÄ™drowca i powodujÄ…cego jego Å›mierć demona zieleni z punktu widzenia obserwatora (w trzeciej osobie – liryka poÅ›rednia).
Leśmian sięgnął po wiele środków stylistycznych:
- Epitety speÅ‚niajÄ…ce rolÄ™ „uczÅ‚owieczenia” przyrody, np. „zwiewnych nurtach kostrzew”, „leÅ›nej polanie”, „tajemnym bezÅ›miechem:”;
- Porównania homeryckie o funkcji wskazywania podobieÅ„stw, gdzie drugi czÅ‚on jest znacznie rozbudowany, np. „ cienisty, jak bór w borze topielec zieleni”;
- MetaforÄ™, np. „PrzewÄ™drowaÅ‚ Å›wiat caÅ‚y z obÅ‚oków w obÅ‚oki”, „Zwiedzić duchem na przeÅ‚aj zieleÅ„ samÄ… w sobie” czy „Topielec zieleni” – nadanie bohaterowi imienia wskazujÄ…cego na baÅ›niowÄ… formuÅ‚Ä™ utworu, dowodzÄ…ce sÅ‚owotwórczej inwencji poety, autora innych dziwacznych imion;
- PersonifikacjÄ™ – dotyczy ukazania „demona zieleni”;
- Wyrazy dźwiÄ™konaÅ›ladowcze wzmacniajÄ…ce rytm wiersza, np. „rozdzwonione dzbany”;
- Wykrzyknienia wzmacniajÄ…ce przekaz, np. „w tÄ™ zieleÅ„, w tÄ™ zieleÅ„!”,
- AnaforÄ™:
„I wabiÅ‚ nieustannych rozkwitów poÅ›piechem,
I nucił ust zdyszanych tajemnym bezśmiechem,
I czarował zniszczotą wonnych niedowcieleń,
I kusiÅ‚ coraz gÅ‚Ä™biej - w tÄ™ zieleÅ„, w tÄ™ zieleÅ„!”
- „wszechleÅ›ny” - prefiks „wschech”, doÅ‚Ä…czony do przymiotnika „leÅ›ny” wskazuje na coÅ›, jest ogarnia caÅ‚y teren lasu, poczÄ…wszy od ziemi, po szczyty drzew;
- „rozkwity” – utworzenie liczby mnogiej od rzeczownika „rozkwit”, oznaczajÄ…ce równoczesne rozkwitanie leÅ›nych roÅ›lin;
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies