JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
Antoni SÅ‚onimski opublikowaÅ‚ swój wiersz „Smutno mi Boże” w tomiku „Droga na Wschód” z 1924 roku. Nie wiedziaÅ‚ wówczas zapewne, że od tej pory dotyczÄ…cy zjawiska emigracji liryk bÄ™dzie jednym z najczęściej porównywanych z dzieÅ‚ami dwóch wielkich poetów romantyzmu: „Hymnem” Juliusza SÅ‚owackiego oraz „MojÄ… piosnkÄ… II” Kamila Cypriana Norwida. Trafnie skonstatowaÅ‚a to zestawienie Alina Kowalczykowa, autorka rozdziaÅ‚u o Antonim SÅ‚onimskim w książce „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego” pod redakcjÄ… Ireny Maciejewskiej (tytuÅ‚ rozdziaÅ‚u brzmi „LiberaÅ‚ zbuntowany”)” „wiersz ten jest: „nie najszczęśliwszÄ… może parafrazÄ… wiersza SÅ‚owackiego, ale bardzo interesujÄ…cym jako przepeÅ‚nione dramatycznÄ… goryczÄ… porównanie obczyzny z ojczyznÄ…”.
Interpretacja
BezpoÅ›redni wpÅ‚yw na interpretacjÄ™ liryku ma utożsamianie podmiotu ze SÅ‚onimskim. Wynika ono z biografii liberalnego Skamandryta, który w okresie miÄ™dzywojnia decydowaÅ‚ siÄ™ na wieloletnie przebywanie za granicÄ…. Z jednej strony nie mógÅ‚ mieszkać w kraju, w którym szerzyÅ‚a siÄ™ nietolerancja, rzÄ…dzili faszyÅ›ci i panowaÅ‚ obskurantyzm, a z drugiej – przebywajÄ…c za granicÄ…, stale tÄ™skniÅ‚ do znanych z dzieciÅ„stwa krajobrazów.
W jego sztandarowym liryku dominuje problem wykluczenia. Powracający po długiej nieobecności do ojczyzny podmiot liryczny urozmaica sobie kilkudniową podróż autoanalizą. Próbuje odpowiedzieć na pytania zarówno o sens emigracji, jak i o celowość i słuszność wracania do domu.
PrzelatujÄ…ce nad gÅ‚owÄ… dzikie Å‚abÄ™dzie, kierujÄ…ce siÄ™ w podróż na północ, inspirujÄ… go do zanalizowania idei tÄ™sknoty za ojczyznÄ…. Dochodzi do wniosku, że podobnie jak one za morzem, tak i każdy czÅ‚owiek po jakimÅ› czasie zaczyna tÄ™sknić za domem. W pewnym momencie padajÄ… smutne sÅ‚owa o braku przyjaciela, który czekaÅ‚by na jego powrót i cieszyÅ‚ siÄ™ z ponownego spotkania z dawno niewidzianym towarzyszem. Utożsamiany z autorem podmiot nie posiada tego luksusu, wie, że w kraju – „w dzieciÅ„stwa (…) okolicy” - nikt na niego nie czeka, że „przeklina” go jÄ™zyk, w którym tworzy, czyli Polacy.
Choć w caÅ‚ym wierszu roztacza siÄ™ przygnÄ™biajÄ…cy nastrój, mimo słów o braku bratniej duszy oczekujÄ…cej powrotu podmiotu lirycznego czy wzmianek o utraconej nadziei na zaaklimatyzowanie siÄ™ w Polsce, to w ostatniej zwrotce przez te wszystkie melancholijno-depresyjne wzmianki autor odsÅ‚ania powód, dla którego wraca – pali go „ten ogieÅ„ namiÄ™tny”, czuje „żarliwÄ… miÅ‚ość” do swojego ojczystego kraju. Nawet zakoÅ„czenie tego przygnÄ™biajÄ…cego i nostalgicznego liryku tytuÅ‚owÄ… apostrofÄ… do Boga nie zatrze tego Å›ladu optymizmu i przejawu psychicznej wytrzymaÅ‚oÅ›ci podmiotu, który – przygotowany na niechÄ™tne przyjÄ™cie w kraju – myÅ›li z radoÅ›ciÄ… o wejÅ›ciu na polskÄ… ziemiÄ™. Smutno mi Boże - analiza i interpretacja
Autor: Karolina MarlêgaAntoni SÅ‚onimski opublikowaÅ‚ swój wiersz „Smutno mi Boże” w tomiku „Droga na Wschód” z 1924 roku. Nie wiedziaÅ‚ wówczas zapewne, że od tej pory dotyczÄ…cy zjawiska emigracji liryk bÄ™dzie jednym z najczęściej porównywanych z dzieÅ‚ami dwóch wielkich poetów romantyzmu: „Hymnem” Juliusza SÅ‚owackiego oraz „MojÄ… piosnkÄ… II” Kamila Cypriana Norwida. Trafnie skonstatowaÅ‚a to zestawienie Alina Kowalczykowa, autorka rozdziaÅ‚u o Antonim SÅ‚onimskim w książce „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego” pod redakcjÄ… Ireny Maciejewskiej (tytuÅ‚ rozdziaÅ‚u brzmi „LiberaÅ‚ zbuntowany”)” „wiersz ten jest: „nie najszczęśliwszÄ… może parafrazÄ… wiersza SÅ‚owackiego, ale bardzo interesujÄ…cym jako przepeÅ‚nione dramatycznÄ… goryczÄ… porównanie obczyzny z ojczyznÄ…”.
Interpretacja
BezpoÅ›redni wpÅ‚yw na interpretacjÄ™ liryku ma utożsamianie podmiotu ze SÅ‚onimskim. Wynika ono z biografii liberalnego Skamandryta, który w okresie miÄ™dzywojnia decydowaÅ‚ siÄ™ na wieloletnie przebywanie za granicÄ…. Z jednej strony nie mógÅ‚ mieszkać w kraju, w którym szerzyÅ‚a siÄ™ nietolerancja, rzÄ…dzili faszyÅ›ci i panowaÅ‚ obskurantyzm, a z drugiej – przebywajÄ…c za granicÄ…, stale tÄ™skniÅ‚ do znanych z dzieciÅ„stwa krajobrazów.
W jego sztandarowym liryku dominuje problem wykluczenia. Powracający po długiej nieobecności do ojczyzny podmiot liryczny urozmaica sobie kilkudniową podróż autoanalizą. Próbuje odpowiedzieć na pytania zarówno o sens emigracji, jak i o celowość i słuszność wracania do domu.
PrzelatujÄ…ce nad gÅ‚owÄ… dzikie Å‚abÄ™dzie, kierujÄ…ce siÄ™ w podróż na północ, inspirujÄ… go do zanalizowania idei tÄ™sknoty za ojczyznÄ…. Dochodzi do wniosku, że podobnie jak one za morzem, tak i każdy czÅ‚owiek po jakimÅ› czasie zaczyna tÄ™sknić za domem. W pewnym momencie padajÄ… smutne sÅ‚owa o braku przyjaciela, który czekaÅ‚by na jego powrót i cieszyÅ‚ siÄ™ z ponownego spotkania z dawno niewidzianym towarzyszem. Utożsamiany z autorem podmiot nie posiada tego luksusu, wie, że w kraju – „w dzieciÅ„stwa (…) okolicy” - nikt na niego nie czeka, że „przeklina” go jÄ™zyk, w którym tworzy, czyli Polacy.
Mający autobiograficzny charakter, przepełniony paletą uczuć (począwszy od radości z powrotu do domu, poprzez tęsknotę za morzem, gniew z powodu konieczności spędzenia wielu lat na emigracji, a skończywszy na obawie przed zapomnieniem) wiersz jest osobistym wyznaniem Słonimskiego. Podmiot liryczny, świadomy czekającego go w Polsce ostracyzmu i odrzucenia, nie zamierza całe życie mieszkać na cudzej ziemi i latami przywoływać wspomnienie rodzinnych stron. Nie decydując się na współpracę z ideowymi przeciwnikami, karmiąc się nadzieją na zrozumienie wśród czytelników, postanawia wrócić.
Analiza
Antoni SÅ‚onimski pomysÅ‚ rozpoczÄ™cia swojego najbardziej znanego wiersza pierwszoosobowym wyznaniem „Smutno mi Boże” zaczerpnÄ…Å‚ z „Hymnu” Juliusza SÅ‚owackiego.
TytuÅ‚owa apostrofa jest tylko jednym z wielu dowodów na religijny styl liryku. Potwierdza go także budowa, charakteryzujÄ…ca siÄ™ kompozycjÄ… przypominajÄ…cÄ… modlitwÄ™. W każdej z czterech po piÄ™ciu linijkach wyliczania przed podmiot liryczny powodów smutku padajÄ… sÅ‚owa „Smutno mi, Boże”, peÅ‚niÄ…ce rolÄ™ refrenu oraz podkreÅ›lenia adresata.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies