Sokrates tańczący - interpretacja - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Sokrates tańczący - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Mimo zaawansowanego wieku, Tuwimowski Sokrates swoim zachowaniem przypomina mÅ‚odzieÅ„ca w myÅ›l przywoÅ‚anego w tekÅ›cie hasÅ‚a „stary, ale jary”. ZwracajÄ…c siÄ™ do swego ucznia Cyrbeusa lub żony Ksantypy, zdradza im swoje pragnienia: oddanie siÄ™ dzikim taÅ„com, zabawie pozbawionej celu i idei, wyÅ›piewywanie prostych pieÅ›ni i ucztowanie do biaÅ‚ego rana, bez obawy o niestrawność. Choć raz chce przestać myÅ›leć o ciążących na nim obowiÄ…zkach i pracy:
„Prażę siÄ™ w sÅ‚oÅ„cu, gaÅ‚gan stary...
Leżę, wyciągam się i ziewam.
Stary ja jestem, ale jary:
Jak tęgi łyk pociągnę z czary,
To Å›piewam”.
Widok zatraconego w hedonistycznej, szalonej zabawie, wygrzewajÄ…cego siÄ™ na prażącym sÅ‚oÅ„cu niczym kot, popijajÄ…cego „mÄ™drsze wino”, podrygujÄ…cego i podskakujÄ…cego Sokratesa staÅ‚ siÄ™ przedmiotem wielu dyskusji. Wielu ludzi, czujÄ…c zażenowanie, a nawet oburzenie, wyraża swojÄ… dezaprobatÄ™ dla zachowania tego ekscentrycznego staruszka. On jednak nie przejmuje siÄ™ przykrymi uwagami i wrogoÅ›ciÄ… otoczenia, lecz swoim przykÅ‚adem daje innym osobom w jego wieku wzór. Starość nie musi przecież oznaczać koÅ„ca. Sokrates pokazuje, że wystarczy odszukać w sobie siÅ‚Ä™ i odwagÄ™ na zÅ‚amanie ustanowionych przez spoÅ‚eczeÅ„stwo zasad i narzuconych konwenansów, by z siedzÄ…cego bezczynnie caÅ‚ym dniami w fotelu starca zamienić siÄ™ w krzepkiego, plÄ…sajÄ…cego wesoÅ‚o i pijÄ…cego wyborny alkohol staruszka. Radość i dobry nastrój zależą od nas samych:
„SÅ‚oÅ„ce mi grzeje stare gnaty
I mądry, siwy łeb kudłaty,
A w mÄ…drym Å‚bie, jak wiosnÄ… las,
Szumi i szumi mędrsze wino,
A wieczne myśli płyną, płyną,
Jak czas...”
Świadomość, iż jego postawa może zainspirować innych do porzucenia ciasnego gorsetu stonowania, umiarkowania i pokory motywuje Sokratesa do głośniejszej zabawy. Zdaje sobie sprawę, iż im więcej uwagi skupi na sobie, tym bardziej zostanie zapamiętana jego hedonistyczna postawa. Uszczypliwe uwagi wpatrzonych jeszcze niedawno w niego niczym w obrazek uczniów traktuje niczym byk czerwoną płachtę:
„Z zauÅ‚ka Å›miejÄ… siÄ™ uczniowie,
Że się mistrzowi kręci w głowie,
Å»e siÄ™ Sokrates spiÅ‚...”.
Odbiorcy tekstu mogÄ… siÄ™ od jego bohatera uczyć umiejÄ™tnoÅ›ci patrzenia na siebie z dystansem i odrobinÄ… humoru. Odważna, momentami wrÄ™cz prowokacyjna postawa Sokratesa uzmysÅ‚awia także, iż powinnyÅ›my zerwać z faÅ‚szywÄ… pokorÄ… i iść przez życie z odwagÄ… i Å›wiadomoÅ›ciÄ… swoich zalet, wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci. Fakt nazwania siebie „wybraÅ„cem” jest negacjÄ… jednej z najsÅ‚ynniejszych maksym antycznego myÅ›liciela „wiem, że nic nie wiem”. Na wynik konfrontacji tych dwóch postaw życiowych – czÅ‚owieka przekonanego o wÅ‚asnej sile i jednostki niepewnej wpÅ‚ywajÄ… sÅ‚owa Sokratesa, którymi kpi zarówno z dorobku najwiÄ™kszych filozofów, jak i ze swoich badaÅ„ i wpajanych uczniom wartoÅ›ci:
„ZÅ‚o! Dobro! - prawda? - Ludzie, bogi,
Cnota i wieczność, czyn i słowo,
I od początku - znów, na nowo,
Bogi i ludzie, dobro, zło,
Rzeczpospolita, słowa, czyny,
Piękno - to, tamto, znowu to! - - -
Mój drogi - kpiny!”.
Wymowa wiersza nie pozostawia wątpliwości. Utrzymany w buntowniczym nastroju utwór jest apoteozą witalistycznej filozofii i aktywnej postawy życiowej, charakteryzującej się połączeniem sił natury i młodości, hedonizmu oraz odrzucenia opinii innych. Podmiot liryczny neguje w nim bezczynność, bezcelowość czy materializm
Podobnie jest w dytyrambie „Wiosna”, także i w „Sokratesie taÅ„czÄ…cym” Tuwim podjÄ…Å‚ siÄ™ kontynuacji znanego od dawna w poezji motywu dionizyjskoÅ›ci, skupiajÄ…cego siÄ™ wokół radosnej afirmacji codziennoÅ›ci i poddawaniu siÄ™ oferowanych przez niÄ… hedonistycznym uciechom.
Głównym przesÅ‚aniem dzieÅ‚a sÄ… koÅ„cowe sÅ‚owa tytuÅ‚owego Sokratesa, który – po skonfrontowaniu swoich filozoficznych poglÄ…dów z rzeczywistoÅ›ciÄ… i nieubÅ‚aganych procesem starzenia siÄ™ wyznaje, iż „wszystko” jest „kpinÄ…”. Oznacza to, że warunkiem szczęścia i speÅ‚niania siÄ™ w życiu nie jest ilość przeczytanych książek czy liczba wymyÅ›lonych prÄ…dów filozoficznych, lecz czysta, niezmÄ…cona i w miarÄ™ trwaÅ‚Ä… radość, czerpana z oferowanych przez życie przyjemnoÅ›ci.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies