Sokrates tańczący - interpretacja - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Sokrates tańczący - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Mimo zaawansowanego wieku, Tuwimowski Sokrates swoim zachowaniem przypomina mÅ‚odzieÅ„ca w myÅ›l przywoÅ‚anego w tekÅ›cie hasÅ‚a „stary, ale jary”. ZwracajÄ…c siÄ™ do swego ucznia Cyrbeusa lub żony Ksantypy, zdradza im swoje pragnienia: oddanie siÄ™ dzikim taÅ„com, zabawie pozbawionej celu i idei, wyÅ›piewywanie prostych pieÅ›ni i ucztowanie do biaÅ‚ego rana, bez obawy o niestrawność. Choć raz chce przestać myÅ›leć o ciążących na nim obowiÄ…zkach i pracy:
„Prażę siÄ™ w sÅ‚oÅ„cu, gaÅ‚gan stary...
Leżę, wyciągam się i ziewam.
Stary ja jestem, ale jary:
Jak tęgi łyk pociągnę z czary,
To Å›piewam”.
Widok zatraconego w hedonistycznej, szalonej zabawie, wygrzewajÄ…cego siÄ™ na prażącym sÅ‚oÅ„cu niczym kot, popijajÄ…cego „mÄ™drsze wino”, podrygujÄ…cego i podskakujÄ…cego Sokratesa staÅ‚ siÄ™ przedmiotem wielu dyskusji. Wielu ludzi, czujÄ…c zażenowanie, a nawet oburzenie, wyraża swojÄ… dezaprobatÄ™ dla zachowania tego ekscentrycznego staruszka. On jednak nie przejmuje siÄ™ przykrymi uwagami i wrogoÅ›ciÄ… otoczenia, lecz swoim przykÅ‚adem daje innym osobom w jego wieku wzór. Starość nie musi przecież oznaczać koÅ„ca. Sokrates pokazuje, że wystarczy odszukać w sobie siłę i odwagÄ™ na zÅ‚amanie ustanowionych przez spoÅ‚eczeÅ„stwo zasad i narzuconych konwenansów, by z siedzÄ…cego bezczynnie caÅ‚ym dniami w fotelu starca zamienić siÄ™ w krzepkiego, plÄ…sajÄ…cego wesoÅ‚o i pijÄ…cego wyborny alkohol staruszka. Radość i dobry nastrój zależą od nas samych:
„SÅ‚oÅ„ce mi grzeje stare gnaty
I mądry, siwy łeb kudłaty,
A w mądrym łbie, jak wiosną las,
Szumi i szumi mędrsze wino,
A wieczne myśli płyną, płyną,
Jak czas...”
Świadomość, iż jego postawa może zainspirować innych do porzucenia ciasnego gorsetu stonowania, umiarkowania i pokory motywuje Sokratesa do głośniejszej zabawy. Zdaje sobie sprawę, iż im więcej uwagi skupi na sobie, tym bardziej zostanie zapamiętana jego hedonistyczna postawa. Uszczypliwe uwagi wpatrzonych jeszcze niedawno w niego niczym w obrazek uczniów traktuje niczym byk czerwoną płachtę:
„Z zauÅ‚ka Å›miejÄ… siÄ™ uczniowie,
Że się mistrzowi kręci w głowie,
Å»e siÄ™ Sokrates spiÅ‚...”.
Odbiorcy tekstu mogÄ… siÄ™ od jego bohatera uczyć umiejÄ™tnoÅ›ci patrzenia na siebie z dystansem i odrobinÄ… humoru. Odważna, momentami wrÄ™cz prowokacyjna postawa Sokratesa uzmysÅ‚awia także, iż powinnyÅ›my zerwać z faÅ‚szywÄ… pokorÄ… i iść przez życie z odwagÄ… i Å›wiadomoÅ›ciÄ… swoich zalet, wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci. Fakt nazwania siebie „wybraÅ„cem” jest negacjÄ… jednej z najsÅ‚ynniejszych maksym antycznego myÅ›liciela „wiem, że nic nie wiem”. Na wynik konfrontacji tych dwóch postaw życiowych – czÅ‚owieka przekonanego o wÅ‚asnej sile i jednostki niepewnej wpÅ‚ywajÄ… sÅ‚owa Sokratesa, którymi kpi zarówno z dorobku najwiÄ™kszych filozofów, jak i ze swoich badaÅ„ i wpajanych uczniom wartoÅ›ci:
„ZÅ‚o! Dobro! - prawda? - Ludzie, bogi,
Cnota i wieczność, czyn i słowo,
I od początku - znów, na nowo,
Bogi i ludzie, dobro, zło,
Rzeczpospolita, słowa, czyny,
Piękno - to, tamto, znowu to! - - -
Mój drogi - kpiny!”.
Wymowa wiersza nie pozostawia wątpliwości. Utrzymany w buntowniczym nastroju utwór jest apoteozą witalistycznej filozofii i aktywnej postawy życiowej, charakteryzującej się połączeniem sił natury i młodości, hedonizmu oraz odrzucenia opinii innych. Podmiot liryczny neguje w nim bezczynność, bezcelowość czy materializm
Podobnie jest w dytyrambie „Wiosna”, także i w „Sokratesie taÅ„czÄ…cym” Tuwim podjÄ…Å‚ siÄ™ kontynuacji znanego od dawna w poezji motywu dionizyjskoÅ›ci, skupiajÄ…cego siÄ™ wokół radosnej afirmacji codziennoÅ›ci i poddawaniu siÄ™ oferowanych przez niÄ… hedonistycznym uciechom.
Głównym przesÅ‚aniem dzieÅ‚a sÄ… koÅ„cowe sÅ‚owa tytuÅ‚owego Sokratesa, który – po skonfrontowaniu swoich filozoficznych poglÄ…dów z rzeczywistoÅ›ciÄ… i nieubÅ‚aganych procesem starzenia siÄ™ wyznaje, iż „wszystko” jest „kpinÄ…”. Oznacza to, że warunkiem szczęścia i speÅ‚niania siÄ™ w życiu nie jest ilość przeczytanych książek czy liczba wymyÅ›lonych prÄ…dów filozoficznych, lecz czysta, niezmÄ…cona i w miarÄ™ trwałą radość, czerpana z oferowanych przez życie przyjemnoÅ›ci.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies