Sokrates tańczący - analiza - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Sokrates tańczący - analiza

Autor: Karolina Marlêga

Formalna doskonaÅ‚ość wierszy Tuwima jest uderzajÄ…ca w zestawieniu z bÅ‚ahoÅ›ciÄ… pretekstu lub tematu wiersza, nieraz aż bije w oczy ich podrzÄ™dność w stosunku do wysokiej formy niektórych utworów. Każdemu tematowi umiaÅ‚ biegÅ‚y w rzemioÅ›le poetyckim artysta nadać zależnie od potrzeby formy monumentalne. DziÄ™ki darowi sÅ‚owa trywialność zmieniaÅ‚ we wzniosÅ‚ość. ByÅ‚ Tuwim praktykujÄ…cym wyznawcÄ… flaubertowskiej religii piÄ™kna, ale jego stosunek do rzemiosÅ‚a byÅ‚ jeszcze gÅ‚Ä™biej umotywowany. RozmiÅ‚owany w poetach Å‚aciÅ„skich miaÅ‚ podobny do nich stosunek do poezji. Dumny z wÅ‚adzy nad sÅ‚owem, którÄ… posiadaÅ‚ we wÅ‚asnym mniemaniu w stopniu równym poetom augustiaÅ„skiego Rzymu, poeta mniejszÄ… wagÄ™ przywiÄ…zywaÅ‚ do treÅ›ci” (Jan Marx, „Skamandryci”, Warszawa 1993, s. 28, 34, 56).

Wiersz jest nazywany tekstem programowym nie tylko ze względu na podjęty przez Tuwima egzystencjalno-filozoficzny temat, lecz także w powodu użytych w nim środków poetyckiego wyrazu, które wpisują się w kanon twórczości Skamandrytów.

W wierszu odnajdziemy mnóstwo prostych epitetów („wieczne myÅ›li”, „zÅ‚ote wino”), zrozumiaÅ‚ych personifikacji („niech siÄ™ jasne niebo wierci”), przejrzystych porównaÅ„ („jak wiosnÄ… las, / szumi i szumi mÄ™drsze wino”), kolokwializmów („stary kiep”, „spiÅ‚ siÄ™”; „stare gnaty”, „z brzydkÄ… mordÄ… psa”) i neologizmów („pÅ‚ażę siÄ™” od „prażyć” i „pÅ‚az”; „wokoluÅ›ko” – zdrobnienie od zÅ‚ożenia słów „wokoÅ‚o” i „dokolusia”).

Aby w pełni wpisać się kabaretową konwencję kpiny i gagu, Tuwim sięgnął po ironię, widoczną zwłaszcza w naszpikowanych ekspresyjnymi wykrzyknieniami - pojawia się w liryku aż dwadzieścia dziewięć razy - fragmentach, gdzie Sokrates opisuje samego siebie oraz odnosi się do stworzonej przez siebie filozofii:

„Prażę siÄ™ w sÅ‚oÅ„cu, gaÅ‚gan stary...
(…)
Stary ja jestem, ale jary:
(…)
Słońce mi grzeje stare gnaty
I mądry, siwy łeb kudłaty,
(…)
Czego siÄ™ gapisz, Cyrbeusie?
Co myślisz? Leży stary kiep,
Już do gadania słów mu brak
(…)
Z ateńskich ulic! Lub im powiedz,
Że cnotą jest w pęcherze dąć!
Że cnotą jest - lać wodę w dzbany!
Albo - wylewać! Wszystko jedno...
A jeśli chcesz - to przy mnie siądź,
Nie piecz swych bułek i rogali,
Będziemy sobie popijali!
No, trąć siÄ™ ze mnÄ…, trąć!”.
O stanie jego upojenia alkoholowego, potwierdzającego groteskowość sytuacji, świadczą wtrącenia o charakterze onomatopeicznym, pełniące funkcję stylizacji na mowę pijanego:

„Hopsa, hopsa, idzie ojra:
Raz na prawo - hopsasa!
Raz na lewo - hopsasa!
Rypcium pipcium, chodź, Ksantypciu!
(…)
Że tak we mnie wszystko drga,
A ja sobie hopsasa!
Tak bez końca, tak do śmierci,
Niech siÄ™ jasne niebo wierci,
Tak - do góry, a tu kopsa,
I znów boczkiem hopsa, hopsa!
Nie żaÅ‚ować starych nóg!”.

Zabieg ten ma na celu także próbę oddania dynamiczności i pierwotności tańca, postrzeganego przez Tuwima jako możliwość uwolnienia człowieka spod ograniczeń rozumu oraz konwenansów narzuconych przez otoczenie.

Satyryczny charakter został zachowany także dzięki wprowadzeniu anafory i towarzyszących jej wyliczeń, w których podpity i podskakujący Sokrates odnosi się do stworzonej przez siebie filozofii cnoty jako najwyższej wartości oraz przypomina, co jest najważniejsze w życiu człowieka:

„Z zauÅ‚ka Å›miejÄ… siÄ™ uczniowie,
Że się mistrzowi kręci w głowie,
Że się Sokrates spił...
Idź, Cyrbeusie, uczniom powiedz,
Że już trafiłem w samo sedno:

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies