Sokrates tańczący - analiza - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Sokrates tańczący - analiza

Autor: Karolina Marlêga

Formalna doskonaÅ‚ość wierszy Tuwima jest uderzajÄ…ca w zestawieniu z bÅ‚ahoÅ›ciÄ… pretekstu lub tematu wiersza, nieraz aż bije w oczy ich podrzÄ™dność w stosunku do wysokiej formy niektórych utworów. Każdemu tematowi umiaÅ‚ biegÅ‚y w rzemioÅ›le poetyckim artysta nadać zależnie od potrzeby formy monumentalne. DziÄ™ki darowi sÅ‚owa trywialność zmieniaÅ‚ we wzniosÅ‚ość. ByÅ‚ Tuwim praktykujÄ…cym wyznawcÄ… flaubertowskiej religii piÄ™kna, ale jego stosunek do rzemiosÅ‚a byÅ‚ jeszcze głębiej umotywowany. RozmiÅ‚owany w poetach Å‚aciÅ„skich miaÅ‚ podobny do nich stosunek do poezji. Dumny z wÅ‚adzy nad sÅ‚owem, którÄ… posiadaÅ‚ we wÅ‚asnym mniemaniu w stopniu równym poetom augustiaÅ„skiego Rzymu, poeta mniejszÄ… wagÄ™ przywiÄ…zywaÅ‚ do treÅ›ci” (Jan Marx, „Skamandryci”, Warszawa 1993, s. 28, 34, 56).

Wiersz jest nazywany tekstem programowym nie tylko ze względu na podjęty przez Tuwima egzystencjalno-filozoficzny temat, lecz także w powodu użytych w nim środków poetyckiego wyrazu, które wpisują się w kanon twórczości Skamandrytów.

W wierszu odnajdziemy mnóstwo prostych epitetów („wieczne myÅ›li”, „zÅ‚ote wino”), zrozumiaÅ‚ych personifikacji („niech siÄ™ jasne niebo wierci”), przejrzystych porównaÅ„ („jak wiosnÄ… las, / szumi i szumi mÄ™drsze wino”), kolokwializmów („stary kiep”, „spiÅ‚ siÄ™”; „stare gnaty”, „z brzydkÄ… mordÄ… psa”) i neologizmów („pÅ‚ażę siÄ™” od „prażyć” i „pÅ‚az”; „wokoluÅ›ko” – zdrobnienie od zÅ‚ożenia słów „wokoÅ‚o” i „dokolusia”).

Aby w pełni wpisać się kabaretową konwencję kpiny i gagu, Tuwim sięgnął po ironię, widoczną zwłaszcza w naszpikowanych ekspresyjnymi wykrzyknieniami - pojawia się w liryku aż dwadzieścia dziewięć razy - fragmentach, gdzie Sokrates opisuje samego siebie oraz odnosi się do stworzonej przez siebie filozofii:

„Prażę siÄ™ w sÅ‚oÅ„cu, gaÅ‚gan stary...
(…)
Stary ja jestem, ale jary:
(…)
Słońce mi grzeje stare gnaty
I mądry, siwy łeb kudłaty,
(…)
Czego siÄ™ gapisz, Cyrbeusie?
Co myślisz? Leży stary kiep,
Już do gadania słów mu brak
(…)
Z ateńskich ulic! Lub im powiedz,
Że cnotą jest w pęcherze dąć!
Że cnotą jest - lać wodę w dzbany!
Albo - wylewać! Wszystko jedno...
A jeśli chcesz - to przy mnie siądź,
Nie piecz swych bułek i rogali,
Będziemy sobie popijali!
No, trąć siÄ™ ze mnÄ…, trąć!”.
O stanie jego upojenia alkoholowego, potwierdzającego groteskowość sytuacji, świadczą wtrącenia o charakterze onomatopeicznym, pełniące funkcję stylizacji na mowę pijanego:

„Hopsa, hopsa, idzie ojra:
Raz na prawo - hopsasa!
Raz na lewo - hopsasa!
Rypcium pipcium, chodź, Ksantypciu!
(…)
Że tak we mnie wszystko drga,
A ja sobie hopsasa!
Tak bez końca, tak do śmierci,
Niech siÄ™ jasne niebo wierci,
Tak - do góry, a tu kopsa,
I znów boczkiem hopsa, hopsa!
Nie żaÅ‚ować starych nóg!”.

Zabieg ten ma na celu także próbę oddania dynamiczności i pierwotności tańca, postrzeganego przez Tuwima jako możliwość uwolnienia człowieka spod ograniczeń rozumu oraz konwenansów narzuconych przez otoczenie.

Satyryczny charakter został zachowany także dzięki wprowadzeniu anafory i towarzyszących jej wyliczeń, w których podpity i podskakujący Sokrates odnosi się do stworzonej przez siebie filozofii cnoty jako najwyższej wartości oraz przypomina, co jest najważniejsze w życiu człowieka:

„Z zauÅ‚ka Å›miejÄ… siÄ™ uczniowie,
Że się mistrzowi kręci w głowie,
Że się Sokrates spił...
Idź, Cyrbeusie, uczniom powiedz,
Że już trafiłem w samo sedno:

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies