Wiosna. Dytyramb - geneza - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Wiosna. Dytyramb - geneza

Autor: Karolina Marlêga

„Tuwim zastaÅ‚ lirykÄ™ polskÄ… ziemiaÅ„skÄ… i staroÅ›wieckÄ…, a zostawiÅ‚ jÄ… demokratycznÄ… i nowoczesnÄ…. OdÅ›wieżyÅ‚ jej tematykÄ™ (…) odÅ›wieżyÅ‚ jej technikÄ™ (…). Któż od czasów romantyków – dokonaÅ‚ wiÄ™cej?” – Sandauer.

Na drugim biegunie zagorzałym przeciwników poety, kwestionujących jego dorobek i określających go mianem bezideowego, byli zaś Awangardyści, Kwadrygiści i Żagaryści, m. in. Tadeusz Peiper i Anatol Stern:

„Kilka sposobów Tuwima, zaczerpniÄ™tych z zagranicy bez szerszej myÅ›li, nie schodzÄ…cych siÄ™ w żadnej wyższej idei poetyckiej, nie rozwiniÄ™tych i nie rozwijanych, to za maÅ‚o, by je czcić wnosinami” – Peiper („Poeci bez idei poetyckiej” [w:] „TÄ™dy, Nowe usta”, Kraków 1972, s. 278).

„Jest Tuwim czÅ‚owiekiem w stosunku do zagadnieÅ„ życia wyjÄ…tkowo amoralnym. Gdyż tylko amoralnoÅ›ciÄ… można nazwać ten zupeÅ‚ny brak ideologii w jego poezji (…). Poezja Tuwima – to impresjonistyczna Å‚atanina ideologii, ruchome piaski, na których niepodobna wznieść żadnego Å›wiatopoglÄ…du” – Stern.

NajwiÄ™kszych wrogów miaÅ‚ Tuwim w mÅ‚odych krytykach. IdÄ…c za „Krytycznoliterackimi stereotypami i ocenami poezji Juliana Tuwima” - opracowaniem StanisÅ‚awa GawliÅ„skiego „Julian Tuwim – poezja przeciwieÅ„stw”, opublikowanym w I tomie pracy „Lektury polonistyczne. Dwudziestolecie miÄ™dzywojenne. II wojna Å›wiatowa” pod redakcjÄ… Ryszarda Nycza i Jerzego JarzÄ™bskiego (Kraków, 1997), ich nazwiska: „symbolizujÄ… nowy repertuar norm artystycznych i zasad moralnych drugiej Awangardy”.

Aby udowodnić swoje zdanie, Gawliński odnosi się do słów Konstantego Troczyńskiego i Ludwika Frydego:
„Od razu uderza nas tu pewne przecenienie tego poety (…). W ogóle, w miarÄ™ postÄ™pujÄ…cej lektury „Wierszy zebranych” opanowuje nas zdziwienie, że te wiersze mogÅ‚y kiedyÅ› uchodzić za arcydzieÅ‚a. Wiersze Tuwima nie wytrzymujÄ… próby czasu, jak zresztÄ… w ogóle twórczość każdego rasowego ekspresjonisty (…). WÅ‚aÅ›ciwie poezja Tuwima jest już skoÅ„czona i jako oddziaÅ‚ywanie dzieÅ‚ dawnych i jako kontynuacja” - TroczyÅ„ski.
„Tuwim nierozerwalnie zwiÄ…zany z macierzystÄ… sferÄ… mieszczaÅ„skÄ… buntuje siÄ™ rozpaczliwie przeciwko niej, ale bunt ten jest jaÅ‚owy, gdyż wywodzi siÄ™ z historycznej ideologii mieszczaÅ„skiej (…). Dynamizm bijÄ…cy z wierszy Tuwima pozbawiony jest treÅ›ci i kierunku (…). Poezja Tuwima stanowi przejmujÄ…cy dokument ludzki. To nie sÄ… tylko wiersze mniej lub wiÄ™cej udane; to żywe Å›wiadectwo dramatu, jaki poeta rozegraÅ‚ ze sobÄ… i Å›wiatem ponoszÄ…c w wyniku klÄ™skÄ™” – Fryde.
DoskonaÅ‚ym podsumowaniem genezy „Wiosny” bÄ™dzie opinia przywoÅ‚ywanego już GawliÅ„skiego, który artykuÅ‚ o stereotypach w pojmowaniu twórczoÅ›ci Tuwima zakoÅ„czyÅ‚ optymistycznym przesÅ‚aniem:
„Dzisiaj, w stulecie urodzin utalentowanego poety, który wykroczyÅ‚ poza kanony poezji dwudziestolecia miÄ™dzywojennego, a w panteonie najwybitniejszych twórców poezji polskiej dwudziestego wieku wymówiono mu miejsce, próżne byÅ‚oby kruszenie kopii z przeciwnikami Juliana Tuwima. Współczesna poezja polska rozwija siÄ™ innymi torami niż te, po których poruszaÅ‚ siÄ™ twórca Rzeczy czarnoleskiej. Nie posiada on teraz Å›wiadomych naÅ›ladowców i kontynuatorów jego poetyki. Chociaż znacznie zmalaÅ‚o grono czytelników poezji Tuwima, to stale roÅ›nie rzesza sÅ‚uchaczy tekstów tego autora Å›piewnych przez EwÄ™ Demarczyk, CzesÅ‚awa Niemena oraz Marka GrechutÄ™. DziÄ™ki nim mÅ‚odzieÅ„czy piewca mas na powrót staÅ‚ siÄ™ poetÄ… masowym.
Wydaje siÄ™ też rzeczÄ… pewnÄ…, że po kolejnym przewartoÅ›ciowaniu bogactwa naszej poezji tego wieku, historia literatury wolna od nierównowagi ocen namiÄ™tnych przyzna Julianowi Tuwimowi miejsce niepoÅ›lednie” (S. GawliÅ„ski, dz. cyt. s. 123-125).

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies