Wiosna. Dytyramb - geneza - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Wiosna. Dytyramb - geneza

Autor: Karolina Marlêga

„Tuwim zastaÅ‚ lirykÄ™ polskÄ… ziemiaÅ„skÄ… i staroÅ›wieckÄ…, a zostawiÅ‚ jÄ… demokratycznÄ… i nowoczesnÄ…. OdÅ›wieżyÅ‚ jej tematykÄ™ (…) odÅ›wieżyÅ‚ jej technikÄ™ (…). Któż od czasów romantyków – dokonaÅ‚ wiÄ™cej?” – Sandauer.

Na drugim biegunie zagorzałym przeciwników poety, kwestionujących jego dorobek i określających go mianem bezideowego, byli zaś Awangardyści, Kwadrygiści i Żagaryści, m. in. Tadeusz Peiper i Anatol Stern:

„Kilka sposobów Tuwima, zaczerpniÄ™tych z zagranicy bez szerszej myÅ›li, nie schodzÄ…cych siÄ™ w żadnej wyższej idei poetyckiej, nie rozwiniÄ™tych i nie rozwijanych, to za maÅ‚o, by je czcić wnosinami” – Peiper („Poeci bez idei poetyckiej” [w:] „TÄ™dy, Nowe usta”, Kraków 1972, s. 278).

„Jest Tuwim czÅ‚owiekiem w stosunku do zagadnieÅ„ życia wyjÄ…tkowo amoralnym. Gdyż tylko amoralnoÅ›ciÄ… można nazwać ten zupeÅ‚ny brak ideologii w jego poezji (…). Poezja Tuwima – to impresjonistyczna Å‚atanina ideologii, ruchome piaski, na których niepodobna wznieść żadnego Å›wiatopoglÄ…du” – Stern.

NajwiÄ™kszych wrogów miaÅ‚ Tuwim w mÅ‚odych krytykach. IdÄ…c za „Krytycznoliterackimi stereotypami i ocenami poezji Juliana Tuwima” - opracowaniem StanisÅ‚awa GawliÅ„skiego „Julian Tuwim – poezja przeciwieÅ„stw”, opublikowanym w I tomie pracy „Lektury polonistyczne. Dwudziestolecie miÄ™dzywojenne. II wojna Å›wiatowa” pod redakcjÄ… Ryszarda Nycza i Jerzego JarzÄ™bskiego (Kraków, 1997), ich nazwiska: „symbolizujÄ… nowy repertuar norm artystycznych i zasad moralnych drugiej Awangardy”.

Aby udowodnić swoje zdanie, Gawliński odnosi się do słów Konstantego Troczyńskiego i Ludwika Frydego:
„Od razu uderza nas tu pewne przecenienie tego poety (…). W ogóle, w miarÄ™ postÄ™pujÄ…cej lektury „Wierszy zebranych” opanowuje nas zdziwienie, że te wiersze mogÅ‚y kiedyÅ› uchodzić za arcydzieÅ‚a. Wiersze Tuwima nie wytrzymujÄ… próby czasu, jak zresztÄ… w ogóle twórczość każdego rasowego ekspresjonisty (…). WÅ‚aÅ›ciwie poezja Tuwima jest już skoÅ„czona i jako oddziaÅ‚ywanie dzieÅ‚ dawnych i jako kontynuacja” - TroczyÅ„ski.
„Tuwim nierozerwalnie zwiÄ…zany z macierzystÄ… sferÄ… mieszczaÅ„skÄ… buntuje siÄ™ rozpaczliwie przeciwko niej, ale bunt ten jest jaÅ‚owy, gdyż wywodzi siÄ™ z historycznej ideologii mieszczaÅ„skiej (…). Dynamizm bijÄ…cy z wierszy Tuwima pozbawiony jest treÅ›ci i kierunku (…). Poezja Tuwima stanowi przejmujÄ…cy dokument ludzki. To nie sÄ… tylko wiersze mniej lub wiÄ™cej udane; to żywe Å›wiadectwo dramatu, jaki poeta rozegraÅ‚ ze sobÄ… i Å›wiatem ponoszÄ…c w wyniku klÄ™skÄ™” – Fryde.
DoskonaÅ‚ym podsumowaniem genezy „Wiosny” bÄ™dzie opinia przywoÅ‚ywanego już GawliÅ„skiego, który artykuÅ‚ o stereotypach w pojmowaniu twórczoÅ›ci Tuwima zakoÅ„czyÅ‚ optymistycznym przesÅ‚aniem:
„Dzisiaj, w stulecie urodzin utalentowanego poety, który wykroczyÅ‚ poza kanony poezji dwudziestolecia miÄ™dzywojennego, a w panteonie najwybitniejszych twórców poezji polskiej dwudziestego wieku wymówiono mu miejsce, próżne byÅ‚oby kruszenie kopii z przeciwnikami Juliana Tuwima. Współczesna poezja polska rozwija siÄ™ innymi torami niż te, po których poruszaÅ‚ siÄ™ twórca Rzeczy czarnoleskiej. Nie posiada on teraz Å›wiadomych naÅ›ladowców i kontynuatorów jego poetyki. Chociaż znacznie zmalaÅ‚o grono czytelników poezji Tuwima, to stale roÅ›nie rzesza sÅ‚uchaczy tekstów tego autora Å›piewnych przez EwÄ™ Demarczyk, CzesÅ‚awa Niemena oraz Marka GrechutÄ™. DziÄ™ki nim mÅ‚odzieÅ„czy piewca mas na powrót staÅ‚ siÄ™ poetÄ… masowym.
Wydaje siÄ™ też rzeczÄ… pewnÄ…, że po kolejnym przewartoÅ›ciowaniu bogactwa naszej poezji tego wieku, historia literatury wolna od nierównowagi ocen namiÄ™tnych przyzna Julianowi Tuwimowi miejsce niepoÅ›lednie” (S. GawliÅ„ski, dz. cyt. s. 123-125).

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies