JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
„Tuwim zastaÅ‚ lirykÄ™ polskÄ… ziemiaÅ„skÄ… i staroÅ›wieckÄ…, a zostawiÅ‚ jÄ… demokratycznÄ… i nowoczesnÄ…. OdÅ›wieżyÅ‚ jej tematykÄ™ (…) odÅ›wieżyÅ‚ jej technikÄ™ (…). Któż od czasów romantyków – dokonaÅ‚ wiÄ™cej?” – Sandauer.
Na drugim biegunie zagorzałym przeciwników poety, kwestionujących jego dorobek i określających go mianem bezideowego, byli zaś Awangardyści, Kwadrygiści i Żagaryści, m. in. Tadeusz Peiper i Anatol Stern:
„Kilka sposobów Tuwima, zaczerpniÄ™tych z zagranicy bez szerszej myÅ›li, nie schodzÄ…cych siÄ™ w żadnej wyższej idei poetyckiej, nie rozwiniÄ™tych i nie rozwijanych, to za maÅ‚o, by je czcić wnosinami” – Peiper („Poeci bez idei poetyckiej” [w:] „TÄ™dy, Nowe usta”, Kraków 1972, s. 278).
„Jest Tuwim czÅ‚owiekiem w stosunku do zagadnieÅ„ życia wyjÄ…tkowo amoralnym. Gdyż tylko amoralnoÅ›ciÄ… można nazwać ten zupeÅ‚ny brak ideologii w jego poezji (…). Poezja Tuwima – to impresjonistyczna Å‚atanina ideologii, ruchome piaski, na których niepodobna wznieść żadnego Å›wiatopoglÄ…du” – Stern.
NajwiÄ™kszych wrogów miaÅ‚ Tuwim w mÅ‚odych krytykach. IdÄ…c za „Krytycznoliterackimi stereotypami i ocenami poezji Juliana Tuwima” - opracowaniem StanisÅ‚awa GawliÅ„skiego „Julian Tuwim – poezja przeciwieÅ„stw”, opublikowanym w I tomie pracy „Lektury polonistyczne. Dwudziestolecie miÄ™dzywojenne. II wojna Å›wiatowa” pod redakcjÄ… Ryszarda Nycza i Jerzego JarzÄ™bskiego (Kraków, 1997), ich nazwiska: „symbolizujÄ… nowy repertuar norm artystycznych i zasad moralnych drugiej Awangardy”.
Aby udowodnić swoje zdanie, Gawliński odnosi się do słów Konstantego Troczyńskiego i Ludwika Frydego:
„Od razu uderza nas tu pewne przecenienie tego poety (…). W ogóle, w miarÄ™ postÄ™pujÄ…cej lektury „Wierszy zebranych” opanowuje nas zdziwienie, że te wiersze mogÅ‚y kiedyÅ› uchodzić za arcydzieÅ‚a. Wiersze Tuwima nie wytrzymujÄ… próby czasu, jak zresztÄ… w ogóle twórczość każdego rasowego ekspresjonisty (…). WÅ‚aÅ›ciwie poezja Tuwima jest już skoÅ„czona i jako oddziaÅ‚ywanie dzieÅ‚ dawnych i jako kontynuacja” - TroczyÅ„ski.
„Tuwim nierozerwalnie zwiÄ…zany z macierzystÄ… sferÄ… mieszczaÅ„skÄ… buntuje siÄ™ rozpaczliwie przeciwko niej, ale bunt ten jest jaÅ‚owy, gdyż wywodzi siÄ™ z historycznej ideologii mieszczaÅ„skiej (…). Dynamizm bijÄ…cy z wierszy Tuwima pozbawiony jest treÅ›ci i kierunku (…). Poezja Tuwima stanowi przejmujÄ…cy dokument ludzki. To nie sÄ… tylko wiersze mniej lub wiÄ™cej udane; to żywe Å›wiadectwo dramatu, jaki poeta rozegraÅ‚ ze sobÄ… i Å›wiatem ponoszÄ…c w wyniku klÄ™skÄ™” – Fryde.
DoskonaÅ‚ym podsumowaniem genezy „Wiosny” bÄ™dzie opinia przywoÅ‚ywanego już GawliÅ„skiego, który artykuÅ‚ o stereotypach w pojmowaniu twórczoÅ›ci Tuwima zakoÅ„czyÅ‚ optymistycznym przesÅ‚aniem: Wiosna. Dytyramb - geneza
Autor: Karolina Marlêga„Tuwim zastaÅ‚ lirykÄ™ polskÄ… ziemiaÅ„skÄ… i staroÅ›wieckÄ…, a zostawiÅ‚ jÄ… demokratycznÄ… i nowoczesnÄ…. OdÅ›wieżyÅ‚ jej tematykÄ™ (…) odÅ›wieżyÅ‚ jej technikÄ™ (…). Któż od czasów romantyków – dokonaÅ‚ wiÄ™cej?” – Sandauer.
Na drugim biegunie zagorzałym przeciwników poety, kwestionujących jego dorobek i określających go mianem bezideowego, byli zaś Awangardyści, Kwadrygiści i Żagaryści, m. in. Tadeusz Peiper i Anatol Stern:
„Kilka sposobów Tuwima, zaczerpniÄ™tych z zagranicy bez szerszej myÅ›li, nie schodzÄ…cych siÄ™ w żadnej wyższej idei poetyckiej, nie rozwiniÄ™tych i nie rozwijanych, to za maÅ‚o, by je czcić wnosinami” – Peiper („Poeci bez idei poetyckiej” [w:] „TÄ™dy, Nowe usta”, Kraków 1972, s. 278).
„Jest Tuwim czÅ‚owiekiem w stosunku do zagadnieÅ„ życia wyjÄ…tkowo amoralnym. Gdyż tylko amoralnoÅ›ciÄ… można nazwać ten zupeÅ‚ny brak ideologii w jego poezji (…). Poezja Tuwima – to impresjonistyczna Å‚atanina ideologii, ruchome piaski, na których niepodobna wznieść żadnego Å›wiatopoglÄ…du” – Stern.
NajwiÄ™kszych wrogów miaÅ‚ Tuwim w mÅ‚odych krytykach. IdÄ…c za „Krytycznoliterackimi stereotypami i ocenami poezji Juliana Tuwima” - opracowaniem StanisÅ‚awa GawliÅ„skiego „Julian Tuwim – poezja przeciwieÅ„stw”, opublikowanym w I tomie pracy „Lektury polonistyczne. Dwudziestolecie miÄ™dzywojenne. II wojna Å›wiatowa” pod redakcjÄ… Ryszarda Nycza i Jerzego JarzÄ™bskiego (Kraków, 1997), ich nazwiska: „symbolizujÄ… nowy repertuar norm artystycznych i zasad moralnych drugiej Awangardy”.
Aby udowodnić swoje zdanie, Gawliński odnosi się do słów Konstantego Troczyńskiego i Ludwika Frydego:
„Od razu uderza nas tu pewne przecenienie tego poety (…). W ogóle, w miarÄ™ postÄ™pujÄ…cej lektury „Wierszy zebranych” opanowuje nas zdziwienie, że te wiersze mogÅ‚y kiedyÅ› uchodzić za arcydzieÅ‚a. Wiersze Tuwima nie wytrzymujÄ… próby czasu, jak zresztÄ… w ogóle twórczość każdego rasowego ekspresjonisty (…). WÅ‚aÅ›ciwie poezja Tuwima jest już skoÅ„czona i jako oddziaÅ‚ywanie dzieÅ‚ dawnych i jako kontynuacja” - TroczyÅ„ski.
„Tuwim nierozerwalnie zwiÄ…zany z macierzystÄ… sferÄ… mieszczaÅ„skÄ… buntuje siÄ™ rozpaczliwie przeciwko niej, ale bunt ten jest jaÅ‚owy, gdyż wywodzi siÄ™ z historycznej ideologii mieszczaÅ„skiej (…). Dynamizm bijÄ…cy z wierszy Tuwima pozbawiony jest treÅ›ci i kierunku (…). Poezja Tuwima stanowi przejmujÄ…cy dokument ludzki. To nie sÄ… tylko wiersze mniej lub wiÄ™cej udane; to żywe Å›wiadectwo dramatu, jaki poeta rozegraÅ‚ ze sobÄ… i Å›wiatem ponoszÄ…c w wyniku klÄ™skÄ™” – Fryde.
„Dzisiaj, w stulecie urodzin utalentowanego poety, który wykroczyÅ‚ poza kanony poezji dwudziestolecia miÄ™dzywojennego, a w panteonie najwybitniejszych twórców poezji polskiej dwudziestego wieku wymówiono mu miejsce, próżne byÅ‚oby kruszenie kopii z przeciwnikami Juliana Tuwima. Współczesna poezja polska rozwija siÄ™ innymi torami niż te, po których poruszaÅ‚ siÄ™ twórca Rzeczy czarnoleskiej. Nie posiada on teraz Å›wiadomych naÅ›ladowców i kontynuatorów jego poetyki. Chociaż znacznie zmalaÅ‚o grono czytelników poezji Tuwima, to stale roÅ›nie rzesza sÅ‚uchaczy tekstów tego autora Å›piewnych przez EwÄ™ Demarczyk, CzesÅ‚awa Niemena oraz Marka GrechutÄ™. DziÄ™ki nim mÅ‚odzieÅ„czy piewca mas na powrót staÅ‚ siÄ™ poetÄ… masowym.
Wydaje siÄ™ też rzeczÄ… pewnÄ…, że po kolejnym przewartoÅ›ciowaniu bogactwa naszej poezji tego wieku, historia literatury wolna od nierównowagi ocen namiÄ™tnych przyzna Julianowi Tuwimowi miejsce niepoÅ›lednie” (S. GawliÅ„ski, dz. cyt. s. 123-125).
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies