Wiosna. Dytyramb - interpretacja - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Wiosna. Dytyramb - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

PÅ‚odne nastolatki pojawiÅ‚y siÄ™ w odpowiednim czasie, jeÅ›li speÅ‚niÄ… swojÄ… rolÄ™ i zajdÄ… w ciążę – po uprzednim „sprzedaniu siÄ™ obleÅ›nym, trzÄ™sÄ…cym siÄ™ starcom”, zasÅ‚użą sobie na wÅ‚asne Å›wiÄ™to:
„BÄ™dzie dziÅ› Å›wiÄ™to wasze i zabrzÄ™czÄ… szklanki,
Ze wstydem powrócicie, rodzice was skarcą!
Wyjdziecie dziÅ› na rogi ulic, o kochanki”.
Miejscem schadzek majÄ… być hotele, ulice, zauÅ‚ki. Pary – skojarzone przez peÅ‚niÄ…cych rolÄ™ swatek kelnerów - odwiedzÄ… je po uprzednim „piwku”, „koniaczku”, „kanapce miÄ™kkiej”.
Następna część przynosi dokładny opis tego, co będzie się działo po tym, jak nastolatka i starzec zostaną w końcu sami:
„A kiedy ciÄ™ obejmÄ… Å›liskie, drżące Å‚apy
I młodej piersi chciwie, szybko szukać zaczną,
Gdy rozedmą się w żądzy nozdrza, tłuste chrapy,
Gdy ci kto pocznie szeptać pokusę łajdaczną -

- Pozwól!!! Przeraź go sobą, ty grzechu, kobieto!
Rodzicielko wspaniała! Samico nabrzękła!
Olśnij go wyuzdaniem jak złotą rakietą!
"Nie w stylu" bÄ™dziesz - trwożna, wstydliwa, wylÄ™kÅ‚a...”.
Gdy spocone rÄ™ce mężczyzny zacznÄ… pieÅ›cić piersi dziewczyny, a on bÄ™dzie szeptaÅ‚ jej „pokusÄ™ Å‚ajdacznÄ…”, ona – zdaniem podmiotu – ma przejęć inicjatywÄ™, „przerazić” i „olÅ›nić wyuzdaniem” pragnÄ…cego zbliżenia starca. Nikt nie szuka partnerki „trwożnej, wstydliwej, wylÄ™kÅ‚ej”.
Milczącym obserwatorem tej orgii jest tytułowa wiosna, jeszcze chwila i tłum w rui rzuci się na ulicę:
„ZoÅ›ki ze szwalni i pralni, "Ignacze", Kamile!
I pocznÄ… sobÄ… samców czÄ™stować samice!”

Po zbliżeniach zarażeni chorobami wenerycznymi kobiety i mężczyźni zapeÅ‚niÄ… szpitale, a dziewięć miesiÄ™cy później owoce tej orgii – „bastrzÄ™ta” – wylÄ…dujÄ… w szambie, wrzucone tam przez swoich rodziców.

Po uczynieniu tej przepowiedni, podmiot skupia się na czasie teraźniejszym i dalej zachęca tłum do rozpusty i rozmnażania:
„Jeszcze! Jeszcze! I jeszcze! ZachÅ‚annie! BezkreÅ›nie!
Rodźcie, a jak najwięcej! Trzeba miasto silić!
Wyrywajcie bachorom języki boleśnie,
By, gdy je w dół wrzucicie nie mogły już kwilić!
Wszystko - wasze! Biodrami śmigajcie, udami!
Niech idzie tan lubieżnych podnieceń! Nie szkodzi!
- Och, sławię ja cię, tłumie, wzniosłymi słowami
I ciebie, Wiosno, za to, że siÄ™ zbrodniarz pÅ‚odzi!”.
Będący zbiorowym bohaterem, wybiegający wiosną na ulice miasta celem zbiorowej kopulacji tłum został przedstawiony przez Tuwima na podobieństwo zwierząt.

Dehumanizacja człowieka
i jego wywołane poddaniem się prymitywnym instynktom zezwierzęcenie wypełnia cały utwór i jest tłem dla poruszonej problematyki, oscylującej wokół degrengolady moralnej dwudziestowiecznego miasta, wynikającej ze zbytniego poddania się uwarunkowaniom biologicznym oraz z postępującego procesu urbanizacji.
To wÅ‚aÅ›nie – zdaniem Tuwima – zbytnia seksualność, poddawanie siÄ™ naÅ‚ogom czy chwilowym uciechom w ciemnych zauÅ‚kach doprowadza do upadku czÅ‚owieka, zarówno tego fizycznego (choroby weneryczne, kolejne niechciane ciąże), jak i psychicznego (traktowanie seksu jako rozrywki i ucieczki przed problemami, a nie zwieÅ„czenia uczucia i zwiÄ…zku).

Jednostka nie została przedstawiona jako indywidualność, nosiciel niepowtarzalnych cech charakteru, lecz jako część tłumu, istota biologiczną, zdeterminowana przez swoją cielesność i płciowość, będąca więźniem własnego ciała i kierujących nim popędów, a także dożywotnim zakładnikiem miasta, pokazanego przez Tuwima jako bezwzględny moloch, narzucający swoje prawa mieszkańcom, ujednolicający ich i zmuszający do zatracenia ich poczucia człowieczeństwa.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies