Wiosna. Dytyramb - analiza - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Wiosna. Dytyramb - analiza

Autor: Karolina Marlêga

Wiersz jest przykładem liryki pośredniej i jedyną w swoim rodzaju realizacją liryki opisowej. Kreacja podmiotu lirycznego jest dwojaka i ze względu na cechującą go ambiwalentność nie można utożsamiać go z Tuwimem. Z jednej strony odnosi się do opisywanego tłumu z podziwem, wykazuje fascynację jego odwagą i bezkompromisowością w poddaniu się biologicznym popędom, zatraceniu się w prymitywnych, wręcz zwierzęcych potrzebach, wielokrotnie potwierdzając go w słuszności podejmowanych działań:
„- A dalej! A dalej! A dalej!
W ciemne zieleńce, do alej,
Na Å‚awce, psiekrwie, na trawce,
Naróbcie Polsce bachorów,
Wijcie siÄ™, psiekrwie, wijcie,
W szynkach narożnych pijcie,
Rozrzućcie więcej "kawaleryjskich chorób"!
(…)
Tłumie, bądź dziki!
Tłumie! Ty masz RACJĘ!!!
O, zbrodniarzu cudowny i prosty,
Elementarne, pierwotnie wspaniały!
(…)
Och, sławię ja cię, tłumie, wzniosłymi słowami
I ciebie, Wiosno, za to, że siÄ™ zbrodniarz pÅ‚odzi!”.

Ten bezwarunkowy podziw zaburzają jednak pejoratywne słowa podmiotu, który momentami przyznaje, iż zachowaniu rozszalałego, pragnącego zbliżenia tłumu świadczy o zepsuciu moralnym i jego obrzydliwe:
„Ty gnoju miasta, tytanicznej krosty”.
Ogólnie rozważania na temat podmiotu lirycznego w wierszu można zamknąć stwierdzeniem, iż peÅ‚ni on rolÄ™ komentatora życia miasta, z maÅ‚ym wstawkami oceniajÄ…cymi i zachÄ™cajÄ…cymi, na co wskazujÄ… okreÅ›lenia tÅ‚umu jako „hoÅ‚ota”, „zbrodniarz cudowny i prosty” czy „straszliwa masa”.
Swoją opowieść o zachowaniu dzikiego tłumu kieruje właśnie do wychodzącej na ulicę zbiorowości (w zakończeniu wiersza także do tytułowej wiosny). Bardzo często sięga po bezpośrednie zwroty i zachęca ludzi o poddania się prymitywnym potrzebom. Przykładów takich apostrof, zakończonych dynamizującymi jego słowa wykrzyknikami czy stworzonymi w oparciu o wyliczenia, jest kilka:
I Ciebie siÄ™ pochwali,
Brzuchu na biodrach szerokich
Niewiasto!
(…)
- A dalej! A dalej! A dalej!
W ciemne zieleńce, do alej,
Na Å‚awce, psiekrwie, na trawce,
Naróbcie Polsce bachorów,
Wijcie siÄ™, psiekrwie, wijcie,
W szynkach narożnych pijcie,
Rozrzućcie więcej "kawaleryjskich chorób"!
(…)
Gwałćcie! Poleci każda na kolację!
Na kolorowe wasze kamizelki,
Na papierowe wasze kołnierzyki!
Tłumie, bądź dziki!
Tłumie! Ty masz RACJĘ!!!
(…)
O, zbrodniarzu cudowny i prosty,
Elementarne, pierwotnie wspaniały!
Ty gnoju miasta, tytanicznej krosty,
Tłumie, o Tłumie, Tłumie rozszalały!
Faluj straszliwa maso, po ulicach,
Wracaj do rogu, śmiej się, wiruj, szalej!
Ciasno ci w zwartych, twardych kamienicach,
Przyj! Może pękną - i pójdziecie dalej!
(…)
Wyjdziecie dziÅ› na rogi ulic, o kochanki,
Sprzedawać się obleśnym, trzęsącym się starcom!
(…)
- Pozwól!!! Przeraź go sobą, ty grzechu, kobieto!
(…)
Wiosna!!! Hajda! - pęczniejcie! Trujcie się ze sromu!
(…)
Jeszcze! Jeszcze! I jeszcze! Zachłannie, bezkreśnie!
Rodźcie, a jak najwięcej! Trzeba miasto silić!
(…)
Wszystko - wasze! Biodrami śmigajcie, udami!
Niech idzie tan lubieżnych podnieceń! Nie szkodzi!
Och, sławię ja cię, tłumie, wzniosłymi słowami
I ciebie, Wiosno, za to, że siÄ™ zbrodniarz pÅ‚odzi!”.
DominujÄ…cÄ… we „WioÅ›nie” technikÄ… pisarskÄ… jest naturalizm. CzÅ‚owiek zostaÅ‚ sportretowany jako istota przede wszystkim biologiczna i seksualna, a nie duchowa. Jego bezwarunkowe poddanie siÄ™ wybuchajÄ…cym na wiosnÄ™ popÄ™dom i prymitywnym żądzom wywoÅ‚uje masowÄ… deprawacjÄ™ i Å›wiadczy o użytej przez Tuwima w caÅ‚ym utworze animalizacji:

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies