JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
TytuÅ‚owa Dziewczyna symbolizuje u LeÅ›miana tajemnicÄ™ życia. WabiÄ…c swoim pÅ‚aczem dwunastu braci, wyostrzyÅ‚a ich ciekawość i chęć odkrycia swej prawdziwej tożsamoÅ›ci. Gdy ciężka praca przyniosÅ‚a odwrotny od zamierzonego skutek – najpierw Å›mierć fizycznÄ…, a potem duchowÄ…, okreÅ›lanÄ… tu mianem cieni – okazaÅ‚o siÄ™, że sama motywacja i mobilizacja do poÅ‚Ä…czenia swoich siÅ‚ nie wystarczÄ… w konfrontacji z tajemnicami wszechÅ›wiata.
Za obalonym w końcu przez młoty murem nie było nic: ani dziewczyny, ani żadnej żywej duszy. Był tam jedynie owy głos, który ich wabił i był napędzał do wytężonej, jak się okazało morderczej pracy. Niewykluczone, iż obdarzona niepowtarzalnym głosem niewiasta stała gdzieś dalej, lecz zniechęconym braciom zabrakło wiary i dalszej chęci do jej odnalezienia.
Utwór jest doskonałym, pełnym symboli i wielowymiarowym odzwierciedleniem filozofii Leśmiana, oscylującej wokół problemów życia wiecznego i ułomności człowieka wobec potęgi wszechświata. Motyw dwunastu braci, później ich cieni, a na końcu samych młotów bez opamiętania uderzających w mur jest symbolicznym ukazaniem pozycji człowieka wobec nieograniczonej siły i możliwości świata. Przewijający się przez wszystkie utwory poety wątek dążenia jednostki do poznania sensu swej egzystencji to ciągła walka z nieustępującym pod uderzeniami dwunastu młotów murem, czyli światem.
CiÄ…gÅ‚ość i nieskoÅ„czoność życia i Å›wiata, transparentność życia ziemskiego i wiecznego przenikajÄ… siÄ™ w tej balladzie pomimo istnienia ogromnego muru. WszechÅ›wiat u LeÅ›miana to pole ciÄ…gÅ‚ej walki miÄ™dzy materiÄ… a duchem, intuicjÄ… a poznaniem, czego dowodem jest kilkukrotne „umieranie” braci (najpierw fizyczne, potem cieni, czyli ducha).
strona: 1 2
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Dziewczyna - interpretacja
Autor: Karolina MarlêgaTytuÅ‚owa Dziewczyna symbolizuje u LeÅ›miana tajemnicÄ™ życia. WabiÄ…c swoim pÅ‚aczem dwunastu braci, wyostrzyÅ‚a ich ciekawość i chęć odkrycia swej prawdziwej tożsamoÅ›ci. Gdy ciężka praca przyniosÅ‚a odwrotny od zamierzonego skutek – najpierw Å›mierć fizycznÄ…, a potem duchowÄ…, okreÅ›lanÄ… tu mianem cieni – okazaÅ‚o siÄ™, że sama motywacja i mobilizacja do poÅ‚Ä…czenia swoich siÅ‚ nie wystarczÄ… w konfrontacji z tajemnicami wszechÅ›wiata.
Za obalonym w końcu przez młoty murem nie było nic: ani dziewczyny, ani żadnej żywej duszy. Był tam jedynie owy głos, który ich wabił i był napędzał do wytężonej, jak się okazało morderczej pracy. Niewykluczone, iż obdarzona niepowtarzalnym głosem niewiasta stała gdzieś dalej, lecz zniechęconym braciom zabrakło wiary i dalszej chęci do jej odnalezienia.
Utwór jest doskonałym, pełnym symboli i wielowymiarowym odzwierciedleniem filozofii Leśmiana, oscylującej wokół problemów życia wiecznego i ułomności człowieka wobec potęgi wszechświata. Motyw dwunastu braci, później ich cieni, a na końcu samych młotów bez opamiętania uderzających w mur jest symbolicznym ukazaniem pozycji człowieka wobec nieograniczonej siły i możliwości świata. Przewijający się przez wszystkie utwory poety wątek dążenia jednostki do poznania sensu swej egzystencji to ciągła walka z nieustępującym pod uderzeniami dwunastu młotów murem, czyli światem.
CiÄ…gÅ‚ość i nieskoÅ„czoność życia i Å›wiata, transparentność życia ziemskiego i wiecznego przenikajÄ… siÄ™ w tej balladzie pomimo istnienia ogromnego muru. WszechÅ›wiat u LeÅ›miana to pole ciÄ…gÅ‚ej walki miÄ™dzy materiÄ… a duchem, intuicjÄ… a poznaniem, czego dowodem jest kilkukrotne „umieranie” braci (najpierw fizyczne, potem cieni, czyli ducha).
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies