Dziewczyna - analiza - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Dziewczyna - analiza

Autor: Karolina Marlêga

„I dzwoni w przód! I dzwoni wspak! I wzwyż za każdym grzmi nawrotem!”.

WażnÄ… rolÄ™ w konstrukcji opowieÅ›ci peÅ‚ni liczba dwanaÅ›cie, dotyczÄ…ca ilość braci i pojawiajÄ…ca siÄ™ w szeroko rozumianej kulturze wielokrotnie i od dawna. IdÄ…c za przykÅ‚adami zebranymi przez MagdalenÄ™ Mikrut w artykule „Czy wybudowaÅ‚eÅ› pomnik trwalszy niż ze spiżu? PamiÄ…tki pozostawione przez zmarÅ‚ych w poezji WisÅ‚awy Szymborskiej, BolesÅ‚awa LeÅ›miana i JarosÅ‚awa Marka Rymkiewicza”
„(…) to magiczna liczba. Dwunastu braci zostaÅ‚o niejako przyrównanych do dwunastu pokoleÅ„ Izraela, dwunastu apostołów, czy dwunastu gwiazd, wchodzÄ…cych w skÅ‚ad wieÅ„ca Matki Boskiej. DwanaÅ›cie jest także znaków zodiaku, miesiÄ™cy czy prac Heraklesa. W kulturze liczba dwanaÅ›cie uważana za szczęśliwÄ… i Å›wiÄ™tÄ…, jest symbolem speÅ‚nienia”.

Dla uzasadnienie swojej tezy badaczka twórczości Leśmiana pokazuje przykłady z polskiej literatury. Liczbę dwanaście odnalazła między innymi w twórczości Adama Mickiewicza, Juliana Tuwima czy Zbigniewa Morsztyna:
„Ruszajcie, kupiec na sÅ‚ugi zawoÅ‚a,
Ja z dziećmi pójdę ku miastu.
Idzie, aż zbójcy obskoczą dokoła,
A zbójców byÅ‚o dwunastu”
(A. Mickiewicz, „Powrót taty”)
„DwanaÅ›cie dni, dwanaÅ›cie nocy
Artyleryjski ogień walił,
RzucajÄ…c miastem z rÄ…k do rÄ…k;
To mieli Niemców, to Moskali (…)”
(J. Tuwim, „II część „Kwiatów Polskich”)
„Gdyby nie historyja, byÅ‚yby u biesa
Owe wszystkie dwanaście czynów Herkulesa;
Przepadłyby na wieki Hektorowe dzieła,
Gdyby ich Homerowa Å‚aska nie gÅ‚osieÅ‚a”
(Z. Morsztyn w „Historii sarmackiej”)
Istotnym środkiem jest także pojawiające się na końcu ballady retoryczne pytanie skierowane do odbiorcy tekstu:
„A ty z tej próżni czemu drwisz, kiedy ta próżnia nie drwi z ciebie?”.
Zabieg ten sprawia, że wiersz pozostaje otwarty, a ilość interpretacji nieskończona.




strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies